به بهانه دور زدن تحریم، پول ملت را غارت کردند

حسن روحانی در جمع مدیران نظام بانکی، خواستار افزایش نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری شد و گفت: باید تمام مؤسسات مالی، اعتبارسنجی شوند و رتبه آنها به مردم اعلام شود.حسن روحانی صبح شنبه پس از حضور در پنجاه و پنجمین مجمع سالیانه بانک مرکزی در جمع مدیران بانکی حاضر شد و گفت: صنعت بانکداری به قدری اهمیت دارد که در فشار تحریم به ملت ایران، شاید بدترین فشار به جامعه ما از همین طریق شروع شد. در واقع بانک ها هم شریان حیات اقتصادی جامعه هستند و هم شریان ارتباطی بین کشور و سایر کشورها از لحاظ پولی مالی واقتصادی است.
رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: بدترین تحریم تاریخی مالی را بر مردم کشورمان تحمیل کردند و تقریبا همه شریان های حیاتی توسعه ای یک کشور را با مشکل مواجه کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: بدترین تحریم تاریخی اقتصادی را بر مردم عزیز کشورمان تحمیل کردند از کشتی رانی گرفته تا بیمه، بانک، تبادل اسکناس، فلزات گرانبها، صنعت پتروشیمی تا خودرو و تقریبا همه شریان های حیاتی توسعه ای یک کشور را با مشکل مواجه کردند.

روحانی افزود: ما داشتیم به حدود ۵۰-۶۰ سال پیش برمی گشتیم ، رفتیم به صراف و صرافی و به سراغ چمدان و پول در چمدان رفتیم. شرایط بسیار سختی را بر کشور ما تحمیل کردند.

وی ادامه داد: بداندیشانی که در شرایط سخت این مردم به بهانه دور زدن تحریم، پول این ملت را غارت کردند. این نشان می دهد که ملت ما چه شرایط سختی را پشت سر گذراند.

روحانی افزود: این جلسه زمان آن نیست؛ در وقت دیگری باید گفته شود که در چه پیچ و خم ها و مشکلاتی بودیم و خداوند چگونه این ملت را مثل همیشه در تاریخ جهان سرافراز کرد؛ یک کشور در دنیا نیست که بگوید ایران در این مذاکرات سرش کلاه رفته است.

وی ادامه داد: یک کشور شما پیدا کنید، یک صاحب نظر پیدا کنید؛ یک نفر حتی آنهایی که بدخواه ما هستند، حتی رژیم منفوری که علیه ما کار می کند، این ها تازه می گویند ایران سر ۱+۵ کلاه گذاشته است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: آنهایی که این را با لحن دیگری بیان می کنند، حتی آنهایی که در آمریکا مخالف این توافق بودند و هستند، نمی گویند ایران سرش کلاه رفته، می گویند آمریکا سرش کلاه رفته است.

روحانی که صبح شنبه در جمع مدیران بانک‌های سراسر کشور سخن می‌گفت، افزایش نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را ضروری خواند و گفت: باید تمام مؤسسات مالی، اعتبارسنجی شوند و رتبه آنها به مردم اعلام شود.

رئیس‌ جمهور با تأکید بر اینکه همه باید خود را برای رونق و تحرک اقتصادی آماده کنند، گفت: مهم‌ترین عامل در کنترل و مهار تورم، انضباط مالی و پولی و یکی از دستاوردهای مهم دولت با یاری تیم اقتصادی و بانک مرکزی، مهار تورم و کاهش مستمر آن بوده است. وی بازگرداندن ثبات و آرامش به کشور را سیاست کلیدی دولت دانست و تأکید کرد: ارز سال آینده باید تک نرخی شود تا ثبات در بازار تقویت و جلوی بخشی از مفاسد گرفته شود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود ضرورت کاهش سود بانکی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: وقتی دولتی تورم را مهار و تک رقمی می‌کند، سود بانکی بالا نادرست است و به اقتصاد لطمه می‌زند.رئیس‌ جمهور در عین حال اظهار داشت که اقتصاد با دستور درست نمی‌شود و باید با ابزار اقتصادی، سود بانکی، تسهیلات و سپرده‌ها را کاهش داد.

منبع» ایرنا
نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا