رئیس جمهور خواستار تک نرخی شدن نرخ ارز شد

رئیس جمهور که صبح کاری نخستین روز هفته را با حضور در میرداماد آغاز کرد، دستوراتی اقتصادی-بانکی به رئیس کل بانک مرکزی داد و خواست که موارد قید شده با فوریت عملیاتی شود.

پنجاه و پنجمین مجمع سالیانه بانک مرکزی صبح امروز با حضور رییس جمهوری در ساختمان میرداماد برگزار شد. البته محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور و حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری نیز در این مراسم روحانی را همراهی کردند. ضمن آنکه در کنار وزرای اقتصادی و مردان ارشد کابینه یازدهم در این مجمع علاوه بر اعضای مجمع عمومی، جمعی از مقامات و مدیران بانک مرکزی نیز شرکت عملکرد مالی سال ۹۳ را بررسی کردند. بررسی و اتخاذ تصمیم درباره ترازنامه و صورت های مالی سال ۹۳ بانک مرکزی و مصوبات مجمع عمومی عادی و فوق العاده از جمله محورهای پنجاه و پنجمین مجمع سالیانه بانک مرکزی بود.

اولین دستور بانکی روحانی به سیف/ رتبه بانک ها به مردم اعلام شود

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در این نشست افزایش نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را ضروری خواند و گفت: باید تمام مؤسسات مالی اعتبارسنجی شوند و رتبه آنها به مردم اعلام گردد.

این دستور درحالی به بانک مرکزی داده شد که پیشتر مدیران ارشد بانک مرکزی بارها اعلام کرده بودند که رتبه بندی بانک ها در دستور کار این بانک است و بناست به زودی نتایج آن اعلام شود.

به هر حال، عملی نشدن این وعده سیف موجب شد تا رئیس جمهوری سخنان خود را با اولین دستور رسمی به بانک مرکزی آغاز کند و از سیف بخواهد که رتبه بندی را عملی کرده و نتایج را به مردم اطلاع دهد.

سود بانکی، بازهم نقل محافل رسمی

رئیس جمهور در جمع بانکی ها باردیگر از کاهش تورم به عنوان یکی از دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم نام برد و در ادامه گریزی به وضعیت سود بانکی زد؛‌ روحانی یک بار دیگر به کاهش نرخ سود بانکی به عنوان یکی از ضروریت های اقتصادی همزمان با کاهش تورم اشاره کرد.

روحانی امروز هم ضرورت کاهش سود بانکی را مورد تأکید قرار داد و گفت: وقتی دولتی تورم را مهار و تک رقمی می‌کند، سود بانکی بالا نادرست است و به اقتصاد لطمه می‌زند.

البته رئیس جمهور تأکید دارد که نباید نرخ سود دستوری تغییر کند و به همین خاطر به سیف و بانکی ها گفت: اقتصاد با دستور درست نمی‌شود و باید با ابزار اقتصادی، سود بانکی، تسهیلات و سپرده‌ها را کاهش داد.

بنابراین رئیس کل بانک مرکزی و معاونانش در برج میرداماد باید در فکر تهیه و تدوین ابزاری برای کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی باشند. این مهم دستور دیگر روحانی به سیف بود.

دستور روحانی برای بازگشت ثبات به بازار ارز

شدت التهباتات بازار ارز طی هفته های اخیر موجب شد تا رئیس جمهور در سخنان خود اشاره ای به وضعیت حال حاضر بازار ارز هم داشته باشد و از بانک مرکزی بخواهد این رویه را کنترل کند.

روحانی گفت: ارز سال آینده باید تک نرخی شود تا ثبات در بازار تقویت و جلوی بخشی از مفاسد گرفته شود.

روحانی در این نشست بازگرداندن ثبات و آرامش به بازار را نخستین تصمیم اقتصادی دولت ذکر کرد و افزود: انتظارات تورمی جامعه در دولت جدید عوض شد و این روند باید حفظ شود.

رئیس جمهور بانک ها را به خط کرد

اما روی دستورات روحانی فقط بانک مرکزی نبود،‌ چراکه رییس‌ جمهوری به نقش بانک ها در پسابرجام هم توجه دارد و تأکید کرده در دوره پس از تحریم، بانک‌ها باید تلاش‌هایشان را به نفع اقتصاد ملی افزایش دهند.

رییس‌ جمهوری همچنین گفته: بانک‌ها باید خود را برای یک فضای رقابتی در دوره پس از برجام آماده کنند و در این عرصه باید احساس مسئولیت نمایند.

دستور دیگر رییس‌ جمهوری به بانک ها یک موضوع قدیمی اما با اهمیت به نام بنگاه داری بود،‌ روحانی با اشاره به ضرورت تقویت انضباط و شفافیت در کارنامه بانک‌ها، گفته: بانک‌ها باید بنگاه‌داری را کنار گذاشته و در فضای تولید قرار گیرند.

باید دید بانک مرکزی و بانک ها در عمل به دستورات امروز رئیس جمهوری چه نمره ای خواهند گرفت.

منبع» تسنیم

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا