دستمزد کارگران با هزینه‌ها فاصله ۲/۵ میلیون تومانی دارد

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران کشور با اشاره به اینکه میزان هزینه سبد خانوار کارگری با درآمد واقعی آنها حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فاصله دارد گفت: برخلاف بررسی‌های کمیته های تخصصی مزد، دستمزد هیچ گاه مورد پذیرش کارگران نیست.

غلامرضا عباسی در گفت‌وگویی درباره دستمزد کارگران گفت: برخی از نمایندگان کارگران و کارفرمایان هنوز گزارش‌های هزینه های خانوار را تهیه نکرده اند و در هفته های آینده این نتایج نهایی می شود.

عباسی با بیان اینکه رشد قیمت‌ها در بسیاری از اقلام مصرفی خانوار متوقف نشده است افزود: میزان هزینه سبد خانوارهای کارگری در سال گذشته ۲میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که امسال این رقم به سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.هزینه زندگی در کلان‌شهرها بسیار بیشتر از هزینه زندگی در حاشیه شهرها است. در حاضر حاضر حقوق کارگران حدود ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تومان با هزینه های آنها فاصله دارد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران کشور با بیان اینکه نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی نرخ تورم دولتی است گفت: نرخ  تورم باید مورد تأیید شرکای اجتماعی باشد، زمانی می‌توان نرخ تورم را تک رقمی اعلام کرد که جامعه کارگری کاهش قیمت‌ها و تورم را به معنای واقعی در زندگی خود احساس کند.

وی گفت: برخی اقلام  در سبد معیشت خانوار مانند مسکن، خوراک، پوشاک، درمان و حمل و نقل دارای سهم بیشتری نسبت به موارد دیگر هستند و به صورت کلی، بخش بزرگی از درآمد خانوار کارگری صرف هزینه های اجاره و رهن مسکن و خوراک می‌شود.

عباسی اظهار داشت: بیش از ۸۰درصد کارگران زیر خط فقر هستند. متأسفانه کارگروه های تخصصی مزد هر ساله توسط تشکل‌های کارگری در استان‌های مختلف به منظور بررسی‌های هزینه‌های سبد معیشت خانوار کارگری جلسه تشکیل  می ‌دهند، اما در نهایت نتیجه ای حاصل می شود که مورد پذیرش کارگران نیست.

عباسی با تأکید بر اینکه هر اتفاقی که در کشور در جهت افزایش یا کاهش رشد اقتصادی بروز می کند اولین متضرر آن کارگران هستند گفت: درست است که دولت در دو سال و اندی گذشته موفق به کنترل بازار شده است، ولی هنوز قیمت‌ها در حال افزایش است و کارگران بهبودی در کیفیت زندگی خود احساس نمی کنند.

منبع» تسنیم

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا