ضرورت توسعه و ترویج فرهنگ مالیاتی

درتعریف فرهنگ آمده است : فرهنگ، مجموعه پیچیده ای است که شامل معارف، اعتقادات، هنرها، صنایع، فنون، اخلاق، قوانین، سنن، آداب و رسوم و بالاخره تمام عادات و رفتار و ضوابطی است که فرد به عنوان عضو جامعه از جامعه خود فرا می گیرد. فرهنگ مالیاتی نیز مجموعه ای از طرز تلقی ، بینش و عکس العمل اشخاص در قبال سیستم مالیاتی است . این طرز تلقی به طور قطع با یک قانون مناسب و نیز عملکرد مامورین مالیاتی در بکار گیری و مراجعه با مودیان نقش اساسی دارد . مسلم است فرهنگ مالیاتی متاثر از فرهنگ عمومی جامعه است وچگونگی روابط مردم یک جامعه متاثر از عوامل عقیدتی، سیاسی، اقتصادی و…آن جامعه می باشد.

فرهنگ مالیاتی یکی از عوامل موثر بر وصول مالیات می باشد که اعتلای آن باعث بالابردن کارایی دستگاه مالیاتی و جمع آوری بیشتر مالیات می شود .امروزه تقریبا در همه دنیا ، مردم پذیرفته اند که اگر در زندگی روزمره شان خدمتی دریافت می کنند، باید هزینه آن را بطور مستقیم یا غیرمستقیم بپردازند . به همین دلیل مردم با کم کاری و اسراف در بودجه کشورشان بشدت برخورد می کنند . عدم فاصله میان دولت و مردم مهمترین مساله در پرداخت با رغبت مالیات است. زمانیکه مردم بدانند هرگونه شانه خالی کردن از زیر بار مالیات ، در نهایت به ضرر خود آنهاست و مانع ازاجرای برنامه های رفاهی دولت خواهد شد ، مطمئناً مالیات را داوطلبانه می پردازند . زمانیکه مردم به چشم خود آثار پرداخت مالیات را در همه زمینه های زندگی اجتماعی خود از آموزش گرفته تا درمان و بهداشت ، تولید و اشتغال‌زایی و آموزش همگانی، انجام اقدامات عمرانی نظیر ساخت جاده‌ها و بازسازی آن‌ها، سدسازی، ساخت و توسعه نیروگاه‌ها و شبکه‌های آبی، توسعه زیرساخت‌ها و انجام پروژه‌های گوناگون عمرانی در مناطق محروم و توسعه‌نیافته و… مشاهده کنند بی تردید مالیات خود را با رضایت کامل پرداخت می نمایند .

بنابراین دولت از طریق آگاه سازی مردم از طریق روزنامه‌ها و کتب، بروشور و بولتن، رسانه‌های صوتی و تصویری، دستگاههای جدید الکترونیکی، استفاده از سایت های اینترنتی و دیگر ابزارهای اطلاع رسانی موارد مصرف مالیات را که نمونه هایی از آن در بالا ذکر شد و ره آورد پرداخت مالیات می باشد را برای مردم روشن و شفاف می سازد و باعث بسط و گسترش فرهنگ مالیاتی در جامعه می شود .

همچنین لازم به ذکر است که آموزش و پرورش؛ خانواده؛ رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی؛ مراکز مذهبی و دینی؛ اتحادیه‌ها و مجامع صنفی؛ دستگاه‌ها و موسسات دولتی و غیر دولتی می توانند در جلب افکار عمومی در مساله توجه به اهمیت مالیات و مزیت های تکیه بر درآمد پایدار مالیاتی و تقویت فرهنگ مالیاتی در جامعه نقش بسیار مهمی را ایفا نمایند.

در نهایت می توامن گفت که نظام مالیاتی بدون اعتلای فرهنگ مالیاتی و پذیرش آن از سوی مودیان مالیاتی کارایی و اثر بخشی مناسبی نخواهد داشت . بنابر این لازم است با گسترش فرهنگ مالیاتی در جامعه و شناسایی اهمیت آن در توزیع درآمد و ایجاد عدالت اجتماعی و از میان بردن فاصله های طبقاتی ، مالیات جایگزین پول نفت شود .

همچنین باتوجه به دغدغه دولت درخصوص پرداخت مالیات بایستی اذعان داشت، با گسترش اعتماد ،ترویج روح جمعی ، بهره گیری از شیوه های اخلاقی وباتاسی ازفرمایشات مقام معظم رهبری(همدلی وهم زبانی) فرهنگی را در جامعه گسترش می دهیم که افراد جامعه به پرداخت مالیات به عنوان وظیفه دینی و مسؤولیت اجتماعی نگاه کنند و فرار از آن را معصیت و گناه بشمارند و به آن بصورت یک امر مذموم و ناپسند بنگرند و سرپیچی از پرداخت مالیات را مترادف با خیانت ملی و تجاوز به حقوق دیگران می دانند.

در چنین شرایطی تکیه دولت به منابع مالیاتی از یک سو سبب کاهش وابستگی دولت و ملت به منابع زیرزمینی می گردد که صرفا در اختیار ما نبوده و آیندگان نیز به نوبه خود در بهره گیری از آن صاحب حق و امتیاز می باشند. از سوی دیگر نیز زمینه ساز پویایی و نشاط در بازارهای کشور و فعالیت های تولیدی و صنعتی می گردد.

منبع» سازمان امور مالیاتی

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا