شناسایی اموال بدهکاران بانکی برای وصول معوقات

وصول معوقات بانکی همواره یکی از دغدغه‌های مسئولان قضایی و سازمان ثبت اسناد نیز به عنوان بازوی اجرایی دستگاه قضایی بوده است این در حالی است مدیران ثبت معتقدند که بانک‌ها خیلی پیگیر وصول مطالباتشان نیستند اما با این حال، طی یک سال گذشته مبالغ زیادی از‌این‌معوقات از طریق واحد اجرای ثبت وصول شده و به خزانه بانک‌ها بازگشته است.

 وصول ۴هزارمیلیارد تومان از معوقات بانکی در سال ۹۳
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در خصوص وصول معوقات بانکی می‌گوید: متعاقب ممنوع‌الخروجی بیش از ۱۱ هزار نفر به دلیل بدهکاری به خصوص بدهکاری بانکی و برای شناسایی اموال بانکی و پرداخت معوقات در سال ۹۳ در مجموع ۴هزارمیلیارد ریال از معوقات بانکی از محل فروش اموال بدهکاران وصول و به بانک‌ها بازگردانده شد. احمد تویسرکانی اظهار می‌کند: این میزان وصول معوقات بانکی در مقایسه با سال ۹۲ با رشد ۲۰ درصدی مواجه بوده است.
وی با بیان اینکه شاهد پرداخت وام‌های بدون وثیقه مناسب و بدون احتساب اموال فرد هستیم، توضیح می‌دهد: اگر بانک‌ها با شکایت به مراجع قضایی خواهان شناسایی اموال بدهکاران باشند سازمان ثبت می‌تواند در این زمینه اقدام کنند، ما می‌توانیم برای رسیدگی و وصول معوقات، به موضوع ورود کنیم و با توقیف اموال و فروش در مناقصه‌ها میزان بدهی را به بانک‌ها بازگردانیم.
وی درباره اینکه طبق قانون تمام بانک‌ها (خصوصی و دولتی) شامل این مساله می‌شوند یا خیر؟ هم بیان می‌کند: ما به همه بانک‌ها این موضوع را اعلام کرده‌ایم.   رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر وصول معوقات بانکی توضیح می‌دهد: این سازمان با شناسایی اموال بدهکاران بانکی، معوقات آنان را وصول می‌کند. تویسرکانی می‌افزاید: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره معوقاتی می‌تواند اقدام کند که متضمن وثیقه لازم باشد. وی ادامه می‌دهد: این سازمان نسبت به بحث معوقات، با شناسایی اموال بدهکاران و به مزایده گذاشتن این اموال، معوقات را وصول می‌کند.
تویسرکانی با بیان اینکه باید از افرادی که معوقات بانکی کلان دارند، وثایق لازم اخذ شود، بیان می‌کند: در مواردی در معوقات کلان که وثیقه‌ای گرفته نشده یا اموالی ندارند که شناسایی شود، سازمان ثبت نمی‌تواند اقدامی انجام دهد. البته رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این باره تاکید می‌کند که اگر افراد اموالی داشته باشند که قابل شناسایی باشد به‌طور طبیعی این سازمان با جدیت موضوع را پیگیری کرده و اموال را باز می‌گرداند. تویسرکانی از وصول ۴ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی نیز در سال ۹۳ خبر می‌دهد و بیان می‌کند: این سازمان همچنین توانست معوقات حدود ۱۰ هزار شرکت تجاری به سازمان مالیاتی را با کنترل سیستمی وصول کند و نقش بسیار مهمی در افزایش درآمدهای مالیاتی داشته باشد.
بر این اساس مدیر کل  ثبت اسناد و املاک استان آذربایجان شرقی درباره پرداخت معوقه بانک‌ها نیز توضیح می‌دهد: بانک‌های دولتی و خصوصی  بیش از ۸۰۰ میلیارد  ریال  مطالبات معوقه  وصول  و نسبت به مختومه شدن پرونده‌های اجرایی آنها اقدام شده است.
کاظم به پایی در گفت‌وگویی خاطرنشان می‌کند: با توجه به ایجاد سامانه ثبت شرکت‌ها اداره کل ثبت استان آذربایجان‌شرقی  با‌اهمیت  دادن به  بخش سرمایه‌گذاری  در استان  با اجرای  صحیح این سامانه و آموزش  رایگان به بیش از ۵۰۰ نفر از  نیرو های بخشهای خصوصی و سازمانهای دولتی و سرمایه گذاری و با ایجاد بستری مناسب و با تعامل سازنده و تفاهم‌نامه  همکاری  با بخش سرمایه گذاری و صنعت گران فعال  استان و توسعه  فرهنگ ثبت الکترونیکی در سطح استان اولین‌ها  با  به ثبت رساندن تعداد ۲۴۰۳ شرکت  تجاری پیشرفتی بالغ بر  ۵۳ درصد رشد  کشوری  را به خود اختصاص کند.

 بانک‌ها برای وصول معوقه همکاری ندارند
این در حالی است که برخی استان‌ها از همکاری نکردن بانک‌ها سخن به میان می‌آورند و مدیر کل ثبت اسناد و املاک  مازندران  در این خصوص می‌گوید: برخی بانک‌ها در تملیک املاک با سازمان همکاری نمی‌کنند بنابراین برخی از معوقات وصول نشده است. ولی‌الله  عبدی  کمیشانی در گفت‌وگو با «حمایت» خاطرنشان می‌کند: تاکنون ۴۰۰میلیارد ریال از معوقات بانک‌ها وصول شده است البته در سال جاری همکاری بانک‌ها با سازمان بهتر شده است و بر اساس موفق به اخذ این مبلغ شده‌ایم. مدیر کل ثبت اسناد و املاک کرمان درباره درآمد امسال سازمان ثبت اسناد استان کرمان طی ۱۰ ماه نیز بیان می‌کند: بیش از۲۰میلیارد و ۱۲۳ میلیون  تومان به حساب خزانه دولت واریز شده است. این در حالی است که رضا طالبی‌زاده در گفت‌وگویی می‌گوید:  در مرکز استان کرمان ۳۱۶ پرونده مطالبات بانکی تشکیل شده است: در سال گذشته بیش از ۵۷ میلیارد و ۷۶۱ میلیون تومان وصول شده است. مهدی اقبال، مدیر کل اسناد و املاک استان فارس نیز معتقد است که در ۱۰ ماه گذشته سال جاری تعدادی از پرونده‌های معوقات بانک‌ها مختومه شده است که این تعداد ۲۴درصد افزایش داشته است.

 وصول میلیاردها تومان معوقات بانکی در هرمزگان
سید مهدی هاشمی، مدیر کل ثبت اسناد و املاک هرمزگان در گفت‌وگو با «حمایت» درباره پرداخت معوقات بانکی نیز خاطرنشان می‌کند: در پرونده‌های اجرایی پیگیری بسیار مهم است بر این اساس تاکنون میلیاردها تومان از معوقات بانک‌ها وصول شده است و اسناد رهنی، اسناد ارزیابی معرفی شده است.
مدیر کل ثبت و اسناد و املاک آذربایجان‌غربی از وصول ۴۹۰میلیارد ریال مطالبه معوق بانک‌ها در ۹ ماهه امسال خبرداد. امیر جوان کیا نیز می‌گوید: امسال وصول مطالبات معوق بانکی نشان از رشد ۹۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۳ دارد. وی با اشاره به آماروصول معوقات بانکی بیان می‌کند: امسال هزار و ۱۱۹ شرکت در سامانه جدید ثبت شرکت‌ها، ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی ۲۴ درصدی داشته است. مدیرکل ثبت و اسناد و املاک آذربایجان غربی تصریح می‌کند: ۵۸هزار و ۶۶۹ سند مالکیت هم امسال صادر شده است که حاکی از رشد ۵/۱۵ درصدی نسبت به سال قبل دارد. جوان کیا خاطرنشان می‌کند: امیدواریم با ادامه روند الکترونیکی کردن فرآیندها و ایجاد آرشیوالکترونیک پرونده‌های املاک بتوانیم سیستم  مناسبی برای دسترسی به پرونده‌ها ایجاد کنیم و شاهد افزایش رضایت‌مندی وعدم جابجایی فیزیکی پرونده‌ها باشیم.

منبع» حمایت

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا