لزوم آگاهی دقیق کارگران از قانون کار

یک کار‌شناس مسائل کار تاکید کرد: افزایش مراجعه کارگران و کارفرمایان به مراجع شوراهای حل اختلاف به علت نداشتن آگاهی و اشراف بر قانون کار است.«سعید ناصری» در گفتگویی گفت:اگر خواهان برقراری عدالت در جامعه کاری ایران هستیم راهی جز ارتقاء سطح دانش و اشراف بر قانون نداریم بنابراین شرط لازم برقراری عدالت در بازار کار ایران ،ارتقاء سطح دانش کارگران و کارفرمایان به مقررات قوانین کار و تامین اجتماعی است.

این استاد دانشگاه پایمال شدن حقوق کارگران و در موارد کمتری کارفرمایان را ناشی از عدم آشنایی قشر عظیمی از دو طرف با قوانین مرتبط دانست که تبعات مالی، حقوقی و اجتماعی فراوانی در جامعه خواهد داشت.

عضو مراجع حل اختلاف اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی استان تهران حجم بالای پرونده‌های مطروحه در هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف را ناشی از عدم اجرای درست قانون کار که البته درصد بالایی از این دلیل ناآشنایی با قوانین و موارد فی مابین در روابط کار و عدم اشراف کارگران و کارفرمایان با قانون کار دانست.

ناصری همچنین به تخلف برخی کارفرمایان نسبت به عدم اجرای درست قانون کار با وجود آشنایی با قوانین و صرفاً بدلیل حفظ منافع شخصی که باعث لطمه زدن به کارفرمایان قانونمند و خوشنام می‌شود اشاره کرد.

کار‌شناس حقوق کار به کلیه کارگران و کارفرمایان توصیه نمود از طریق ارتقاء سطح دانش خود در حوزه قانون کار از طرق مختلف از جمله برنامه آموزشی کار و کارگر که از طریق رسانه ها ارائه می‌شود با مسائل روابط کار بیشتر آشنا شده و با رعایت قانون کار به اختلافات فی مابین خود پایان دهند.

این مشاور منابع انسانی لازمه بهره‌وری بیشتر در سازمان را رعایت کامل قوانین و ایجاد مزایای انگیزشی توسط کارفرمایان برای کارگران و تکریم آنان را گامی بسیار موثر در ارتقاء بهره وری دانست.

منبع» ایلنا

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا