استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی به شبکه بانکی ابلاغ شد

بانک مرکزی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد. بانک مرکزی با هدف تهیه صورت های مالی استاندارد و نیز ضوابط حاکم بر فعالیت و بهبود گزارشگری در افشای اطلاعات و قابلیت مقایسه صورت های مالی بانک ها و موسسات اعتباری، بازنگری صورت های مالی بانک ها و موسسات اعتباری را در چارچوب (IFRS) در دستور کار قرار داد.

براساس بخشنامه ای از بانک ها و موسسات اعتباری خواسته شده است اطلاعات مالی صحیح و شفاف را در قالب صورت های مالی، صرفاً توسط هیات مدیره بانک/ موسسه اعتباری ارائه کنند.همچنین در این مجموعه تاکید شده است، اعضای هیات مدیره و کمیته های مرتبط با نظام حاکمیت شرکتی و نظام کنترل های داخلی به صورت فعال بر فرآیند تهیه صورت های مالی نظارت جدی و موثر داشته باشند.

این گزارش حاکی است، تشریح ریسک های موسسه های اعتباری باید با توجه به ضوابط ناظر بر حداقل استانداردهای شفافیت و انتشار عمومی اطلاعات و رهنمودهای مدیریت ریسک، کمیته نظارت بانکی بال و استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS تنظیم شود. بنابراین ضروری است ریسک های ناشی از مدل فعالیت و عملیات بانکداری و چگونگی مدیریت این ریسک ها به نحوی توسط بانک/موسسه اعتباری توصیف شود که استفاده کنندگان قادر باشند، ضمن درک صحیح از نحوه انعکاس معیار ریسک ناشی از فعالیت، از تاثیر آن بر روی هر یک از اقلام ترازنامه و صورت سود و زیان نیز آگاهی یابند.

دانلود فرم نمونه صورت های مالی

منبع» بانک مرکزی

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا