کاهش ۳۲۹ واحدی شاخص بورس

بازار سهام در نخستین روز معاملاتی خود در اسفندماه ۹۴ شاهد واگذاری صف‌های خرید در اغلب نمادهای معاملاتی و تشدید عرضه در برابر تقاضای سهام بود.شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز اول اسفندماه ۹۴ با افت ۳۲۹ واحدی به رقم ۷۷ هزار و ۵۵۸ واحد دست یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش ۲۳ واحدی عدد ۱۲ هزار و ۸۸۰ واحد را برای خود ثبت کرد.

 

شاخص سهام آزاد شناور اما با افت ۳ واحدی به رقم ۸۷ هزار و ۳۲۶ واحد رسید. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش ۱۲۳ واحدی به عدد ۵۳ هزار و ۸۹۹ واحد رسید که شاخص بازار دوم با ۱۳۹۱ واحد افت عدد ۱۷۱ هزار و ۸۳۸ واحد را تجربه کرد.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس با افت ۶ واحدی روی رقم ۸۱۸ واحد نشست.

براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت تاپیکو با ۱۱۳ واحد، کشتیرانی ج.ا.ا با ۱۰۰ واحد و هلدینگ گسترش نفت و گاز پارسیان با ۹۳ واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی بانک ملت با ۱۰۶ واحد، فولاد مبارکه با ۶۹ واحد و بانک صادرات با ۶۸ واحد رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به نام خود ثبت کردند.

امروز حجم معاملات سهام در بورس تهران به بیش از ۷۸۵ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن ۳ میلیارد و ۳۱۷ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۱۶۴ هزار و ۳۴۵ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز، نماد معاملاتی شرکت‌های گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، پشم شیشه ایران، نورد و تولید قطعات فولادی، آبسال، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران، بانک خاورمیانه، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، بیمه ما، همکاران سیستم، تهران شیمی، اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن بهمن ۹۴، سیمان مجد خواف، اوراق صکوک اجاره صبصیر و صکاشی، اوراق مشارکت شهرداری کرج از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های نوش مازندران، تراکتورسازی ایران، سیمان قائن، بیمه پارسیان، تولیدی ایران تایر، تجارت الکترونیک پارسیان، دوده صنعتی پارس، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، چرخشگر، تولید فیبر ایران، گسترش صنایع و خدمات کشورزی، سیمان خزر، کارخانجات پلاسکو  کار سایپا، سیمان سفید نی‌ریز، سیمان بهبهان، توسعه معادن روی ایران، مهندسی تکنوکار، نفت سپاهان، فراوری مواد معدنی ایران، داروسازی اکسیر، کمک فنر ایندامین سایپا، بانک خاورمیانه، پتروشیمی شازند، سیمان فارس، کاغذسازی کاوه، سیمان صوفیان، سایپا شیشه، سایپا دیزل، لعابیران، معدنی و صنعتی چادرملو، پارس‌خودرو، دشت مرغاب، صنایع سیمان غرب، شیشه و گاز، بیسکویت گرجی، شهد ایران، مهندسی نصیر ماشین، سیمان تهران، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، لیزینگ ایران، لیزینگ ایرانیان، لبنیات پاستوریزه پاک، فنرسازی زر، سیمان ارومیه، سالمین، الکتریک خودروی شرق، سیمان شمال، کالسیمین، کشاورزی و دامپروری مگسال، سیمان مازندران، داروسازی دکتر عبیدی، پتروشیمی جهرم، پتروشیمی فسا، پتروشیمی داراب، لیزینگ رازی، سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی، افرا نت، پتروشیمی زاگرس، توکارنگ فولاد سپاهان، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، قاسم ایران، پتروشیمی مارون، آهن و فولاد ارفع، بالاست، کی‌بی‌سی، صنایع فولاد آلیاژی یزد، کاشی و سرامیک سعدی، سیمان فارس نو و لیزینگ صنعت و معدن متوقف شدند.

امروز در بورس تهران ۲۱۳ میلیون سهم در نماد معاملاتی میدکو به ارزش بیش از ۶۴ میلیارد و ۸۱۵ میلیون تومان از سوی سهامدار عمده روی سقف مثبت دامنه نوسان قیمتی کد به کد شد.

امروز همچنین کمتر از ۵۰ میلیون اوراق حق تقدم خرید سهام بیمه صرمد از مجموعه شرکت‌های وابسته به بانک صادرات به ارزش بیش از ۹۴۹ میلیون تومان کد به کد شد.

در نماد معاملاتی بیمه اتکایی ایران اما ۲۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان به کد شرکت‌های درون گروهی سهامدار عمده منتقل شد.

در نماد معاملاتی «تجار» نیز بیش از ۱۲ میلیون سهم به ارزش بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی به سهامدار حقیقی این شرکت روی قیمت ۱۲۹ تومان به ازای هر سهم واگذار شد.

امروز پتروشیمی خراسان نیز شاهد کد به کد شدن ۷ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان از سوی سهامدار عمده خود بود. در این گروه پتروشیمی جم نیز با کد به کد شدن ۴ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان روبرو بود.

در گروه دارویی‌ها اما امروز در نماد داروسازی سینا بیش از ۳ میلیون سهم به ارزش ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان میان کدهای درون گروهی عمده جا به جا شد.

براساس این گزارش، بازار سهام امروز شاهد واگذاری اغلب صف‌های خرید در گروه‌های پیشروی بازار بود. هرچند که فشار فروش امروز در بازار بالا گرفت، اما علاقه خریداران اغلب حقیقی به سهام گروه بانک‌ها همچنان انبوه تقاضا را برای این گروه رقم زد.

در گروه خودرویی‌ها امروز برخی گمانه‌زنی‌ها از بابت معامله بلوک ۶ درصدی سایپا از پورتفوی «ورنا» در روز آینده عامل تشدید عرضه سهام در این گروه عنوان شد.

البته به نظر می‌رسد این معامله با توجه به قرارداد تهاتر دارایی‌ها میان سرمایه‌گذاری سایپا و سرمایه‌گذاری رنا در حالی انجام شود که بازار برای بلوک ۱.۹ درصدی سایپا از پورتفوی «ونیکی» با اما و اگرهای بسیاری آن را تفسیر کنند.

امروز هیچکس نمی‌دانست دلیل رفتار بازار در پیروی از انگیزه فروش را تفسیر کند. با این همه برخی آن را مترادف با افزایش دعواهای انتخاباتی در روزهای آینده در کنار عدم محقق شدن انتظارات از گزارش‌های حسابرسی نشده بودجه‌های ۹۵ شرکت‌ها معرفی می‌کردند.

امروز در گروه پالایشی‌ها نیز علیرغم شدت و ضعف برخی شایعه‌سازی‌ها از بابت بودجه‌های برآوردی این شرکت‌ها در سال آینده، شکل گیری صف‌های فروش قابل توجه بود.

در گروه فلزات اساسی نیز امروز واگذاری صف خرید ذوب‌اهن و متعادل شدن روند قیمت این سهم در بازار در حالی مورد توجه قرار گرفت که در این گروه برخی تک سهم‌ها از جمله «فولای» مورد توجه بازار قرار گرفت.

امروز در گروه ساختمانی‌ها نیز امروز «ثعمرا» با خریدهای پر حجم بازار از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی همراه شد.

بازار در حالی این روزها با انباشته شدن حجم و ارزش معاملات سهام روبروست که به نظر می‌رسد، پس از پشت سر گذاشتن روزهای آینده از بابت ارائه گزارش‌های بودجه‌ای شرکت‌ها و عبور از فضای انتخاباتی شکل گرفته، شاهد عبور پر قدرت نماگرهای بورس از رکوردهای از دست رفته خود باشند.

با این همه، شرایط فعلی بازار بهترین فرصت برای خریداران جامانده برای خرید سهم‌های برخوردار از چشم‌انداز بنیادی قوی است. هرچند که این روزها نوسان‌گیران حضور در تک سهم‌ها و شرکت‌های برخوردار از سهام شناوری پایین را با دستیابی به بازدهی‌های ۱۰ درصدی ترجیح می‌دهد.

منبع» فارس

 

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا