حقوق بازنشستگان از چه‌زمانی و چقدر افزایش می‌یابد؟

چند روز پیش سخنگوی دولت از افزایش حقوق بازنشستگان کشوری خبر داد، اما آیا بازنشستگان باید از فرودین ماه سال ۹۵ منتظر اعمال افزایش حقوق خود باشند؟ محمود اسلامیان، رئیس صندوق بازنشستگی کشوری در گفت‌وگویی در این خصوص گفت: دولت با وجود فشار مالی بسیاری که دارد اما پیشنهاد افزایش حقوق بازنشستگان کشوری را در لایحه بودجه ارائه داده و شش هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هم برای این طرح در نظر گرفته است.
به گفته اسلامیان، پیشنهاد دولت این بوده که هیچ‌یک از بازنشستگان کشوری در سال ۹۵ حقوق زیر یک میلیون تومان دریافت نکنند اما اینکه افزایش حقوق آنان به چه میزان باشد، بستگی به مجلس دارد که چه میزان از بودجه پیشنهادی دولت برای این طرح را تصویب کند. در آن صورت کمترین حقوق حدود یک میلیون تومان خواهد بود.

محمدباقر نوبخت گفته بود: یک میلیون و ۲۶۰ هزار بازنشسته کشوری داریم که بیش از یک میلیون نفر از این قشر، حقوقشان ۷۵۰ هزار تومان تا ۱.۵ میلیون تومان است. به گفته نوبخت، برای جبران این نابرابری دولت موافقت کرد که پرداخت به این بازنشستگان ۲۰ درصد افزایش یابد و این افزایش برای بازنشستگانی که حقوقشان از ۷۵۰ هزار تومان تا ۱.۵ میلیون تومان است به‌صورت متغیر خواهد بود و حداقل حقوق به یک میلیون تومان برای بازنشستگان خواهد رسید.

بر این اساس اگرچه افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده تقریبا قطعی به نظر می‌رسد اما محمود اسلامیان، رئیس صندوق بازنشستگی کشوری می‌گوید هنوز مشخص نیست که آیا این افزایش از فروردین ماه اعمال خواهد شد و نه؟ وی تاکید می‌کند: زمان اعمال افزایش حقوق بازنشستگان به مجلس بستگی دارد. اگر نمایندگان در مدت باقیمانده از سال ۹۴ کل بودجه کشور را تصویب کنند، اسفند ماه حکم افزایش حقوق همه بازنشستگان صادر شده و همه می‌توانند از فروردین ماه حقوق خود را با افزایش مد نظر دولت دریافت کنند. اما اگر مجلس بخواهد بودجه دو دوازدهم تصویب کند امکان افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین ماه دیگر وجود ندارد و این طرح به تعویق خواهد افتاد.

بر این اساس برای میزان و مدت افزایش حقوق بازنشستگان کشوری باید در انتظار مجلس بود. همچنین اسلامیان در پاسخ به این سوال که آیا صندوق‌های بازنشستگی دیگر هم مانند بازنشستگان کشوری مشمول افزایش حقوق می‌شوند و آیا کف حقوق آنها هم به بالای یک میلیون تومان خواهد رسید یا خیر، به اقتصادنیوز می‌گوید: این بستگی به تصمیم هر صندوق به طور جداگانه دارد. دولت تصمیم گرفته حقوق بازنشستگان کشوری را افزایش دهد اما اینکه حقوق دیگر بازنشستگان هم افزایش خواهد داشت یا نه بستگی به صندوق‌های بازتنشستگی دیگر دارد.

منبع» اقتصادنیوز
نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا