همگرایی صورت‌های مالی با استانداردهای بین المللی به شفاف سازی اقتصاد منجر می‌شود

رئیس پیشین انجمن حسابداران ایران با بیان این که شفاف‌سازی صورت‌های مالی یکی از ارکان شفافیت‌ اقتصادی است، گفت: ارائه گزارش‌ها از صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات مالی بر اساس استاندارهای بین المللی باعث می‌شود به سمت گزارش‌های حسابرسی بدون شرط حرکت کنیم.
اخیرا بانک مرکزی با هدف تهیه صورت‌های مالی استاندارد و نیز ضوابط حاکم بر فعالیت‌ و بهبود گزارشگری در افشای اطلاعات و قابلیت مقایسه صورت‌های مالی بانک ها و موسسات اعتباری، بازنگری صورت های مالی بانک ها و موسسات اعتباری در چارچوب (IFRS) را ابلاغ کرد.در این بخشنامه از بانک‌ها و موسسات اعتباری خواسته شده اطلاعات مالی صحیح و شفاف در قالب صورت‌های مالی، صرفاً توسط هیات مدیره بانک یا موسسه اعتباری ارائه دهند.

در همین راستا غلامرضا سلامی در گفت‌و‌گویی در خصوص همگرایی صورت‌های مالی با استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی(IFRS)، اظهار کرد: شفاف‌سازی صورت‌های مالی یکی از ارکان  شفافیت‌های اقتصادی به شمار می‌رود با ارائه گزارش از صورت های مالی بانک‌ها می‌توان یکسری از ارقام و اعداد را که به نحوی در آنها اطلاعات کافی به دست نیامده است منعکس کرد. اگر این استانداردها به درستی رعایت شود برای هر فردی که در بانک سپرده‌ای دارد منفعت دارد.

او افزود: اگر در مطالبات معوق بانک‌ها اطلاعات مالی به درستی به دست نیاید برای خواننده گمراهی به وجود می‌آورد و شرایطی را ایجاب می‌کند که فردی اگر قصد سهم شرکتی را داشته باشد یا سپرده خود را در بانک بگذارد بداند مطالبات این بانک چقدر قالب وصول است. در صورت های مالی این موارد به راحتی پنهان می‌شود به همین دلیل بانک مرکزی این بخشنامه را ابلاغ کرده است اگر این اقدام به درستی اجرا شود نتایج خوبی را به همراه دارد و اطمینان خاطر برای مردم ایجاد می‌کند.

سلامی خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است که استانداردهای حسابداری باید در تمام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس رعایت شود و تمام صورت‌های مالی آنها طبق استانداردهای حسابرسی توسط سازمان حسابرسی رسیدگی شود این کار از الزامات در سازمان بورس است. اما اجرایی شدن و نظارت در این کار موضوع دیگریست که متاسفانه تا به حال دقت لازم و کافی برای آن صورت نگرفته است.

رئیس پیشین شورای عالی انجمن حسابداران ایران تصریح کرد: در بانک‌های بین‌المللی شروط بر گزارش‌های حسابرسی کمتر دیده می‌شود. هرچه تعداد شرط‌ها در گزارش‌ها زیاد باشد مسلما صورت‌های مالی آن از شفافیت کمتری برخوردار است. بنابراین یکی از اقدامات این است که به سمت گزارش‌های حسابرسی بدون شرط برویم.

سلامی یادآور شد: ارائه گزارش‌ها از صورت‌های مالی بانک‌ها و موسسات مالی به تنهایی مهم نیست بلکه درست اجرا شدن آن مهم است وگرنه تمام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس حتما باید استانداردهای حسابداری و گزارشگری را رعایت کنند اما تا چه میزان رعایت می‌کنند بستگی به نظارت سازمان بورس دارد و در بانک‌ها هم بستگی به نظارت بانک مرکزی دارد که متاسفانه این نظارت‌ها تا به امروز آن طور که باید قوی نبوده است.

منبع» اقتصادنیوز
نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا