نتایج تازه از نشست تعیین مزد ۹۵

جلسه سرنوشت ساز شورای عالی کار برای تعیین بسته مزد سال ۹۵ کارگران که از ساعت ۱۸ عصر امروز آغاز شده بود، هنوز به نتیجه نرسیده و کارگران با افزایش ۱۲ درصدی مزد مخالفت کردند.

جلسه شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت از ساعت ۱۸ عصر امروز سه شنبه برای تعیین سرنوشت بسته جدید حقوق و دستمزد بیش از ۱۳ میلیون مشمول قانون کار آغاز شد.

بررسی ها نشان می دهد تاکنون نمایندگان گروه های کارگری و کارفرمایی و همچنین نمایندگان وزرای اقتصاد و صنعت؛ همچنین معاونین وزیر کار در این جلسه حاضر شده اند و وزیر کار نیز به همراه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاخیر به جلسه شورای عالی کار پیوستند.

شنیده ها حاکی از آن است که شورای عالی کار، امشب پس از هفته ها بحث و بررسی و رایزنی های صورت گرفته؛ تکلیف میزان افزایش های جدید حقوق و دستمزد سال آینده میلیون ها کارگر را روشن می کند.

پس از ۶ ساعت بحث و گفتگو پیرامون افزایش مزد سال ۹۵ مشمولان قانون کار، نمایندگان کارگران با افزایش ۱۲ درصدی حداقل دستمزدها در سال آینده مخالفت کرده اند؛ در عین حال، نمایندگان کارفرمایان و دولت به آن رای مثبت داده اند.

وزیر کار که برای ساعاتی نشست را ترک کرده بود، برای وساطت و نزدیک کردن نظرات نمایندگان کارگران و کارفرمایان به نشست شورای عالی کار بازگشته است.

در حالی که پیشتر در خبرهای مربوط به مزد سال ۹۵ صحبت از افزایش ۱۲ تا ۱۵ درصدی حداقل مزد کارگران شده بود گفته می شود که در نشست امشب کارفرمایان بر افزایش ۱۲ درصدی مزد سال ۹۵ اصرار دارند و در مقابل گروه کارگری به استناد محاسبات انجام شده از قبول مزد پیشنهادی کارفرمایان خودداری می کند.

از قرار معلوم در مورد افزایش سایر مزایای مزدی مانند سایرسطوح، بن کارگری، خوارو بار ، حق مسکن و حق اولاد و پایه سنواتی هیچ صحبتی میان گروه کارگری با بخش کارفرمایی صورت نگرفته است.

ساعت ۱:۲۵ دقیقه بامداد چهارشنبه ۱۹ اسفند:

در حالی چانه زنی های کارگران و کارفرمایان با نمایندگان دولت به منظور تعیین بسته جدید حقوق و دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار وارد هفتمین ساعت شده که هنوز توافقی برای تصویب میزان نهایی افزایش مزد سال آینده کارگران نشده است.

طبق آخرین مذاکرات صورت گرفته پیشنهاد شده میزان بن نقدی سال ۹۵ کارگران از ۱۱۰ هزارتومان به ۱۴۰ هزارتومان افزایش یابد؛ البته برخی منابع می گویند رقم بن نقدی برای سال ۹۵ افزایش نخواهد یافت.

همچنین سنوات روزانه نیز از ۱۰۰۰ تومان به ۲۰۰۰ تومان افزایش می یابد.

گفته می شود تا دقایقی دیگر توافق بر سر افزایش ۱۴ درصدی حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار نهایی می شود.

نمایندگان کارگران و کارفرمایان درباره افزایش حق مسکن مذاکره ای نداشتند و احتمالا حق مسکن در سال آینده نیز ماهیانه ۲۰ هزارتومان خواهد ماند.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا