پیش‌بینی رشد شاخص بورس در سال ۹۵

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با پیش‌بینی اینکه شاخص بورس در سال ۹۵ رشد بهتری را داشته باشد، گفت: سال آینده سال بهتری بازار اقتصاد و بازار سرمایه خواهد بود.

علی سنگینیان در گفتگویی درباره پیش‌بینی وضعیت بازار سرمایه در سال ۹۵ گفت: پیش‌بینی‌های بانک مرکزی و صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران در سال ۹۵ حاکی از رشد اقتصادی حدود ۵ درصد است. طبیعتا با توجه به این پیش‌بینی‌ها، شرایط اقتصادی نسبت به سال ۹۴ بهتر خواهد بود.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران افزود: با توجه به گشایش‌هایی که اتفاق افتاده، درآمدهای ارزی دولت از محل صادرات نفت افزایش پیدا می‌کند، معاملات تجاری و نقل و انتقالات پول و صادرات کالا در سال آتی تسهیل می‌شود و حتی امکان تامین مالی خارجی وجود دارد.

سال ۹۵ سال بهتر بازار سرمایه

وی با اشاره به اینکه سال ۹۵ با توجه به اینکه سال بهتری برای اقتصاد پیش‌بینی می‌شود به تبع آن سال بهتری هم برای بازار سرمایه کشور خواهد بود، تصریح کرد: از نظر حجم معاملات و توان مالی و کارآیی عملیاتی بازار سرمایه، سال آتی سال بهتری خواهد بود، بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که رشد شاخص بورس نیز در سال آینده وضعیت بهتری را داشته باشد.

سنگینیان در پاسخ به این سئوال که سال ۹۴ از نظر اقتصادی چگونه ارزیابی می‌شود، گفت: سال ۹۴ سال سختی برای اقتصاد کشور بود به طوری که کاهش درآمدهای نفتی، رکود اقتصادی که به بخش‌های مختلف اقتصادی سرایت کرد و کاهش بودجه دولت و نگرانی‌هایی که از محل ورشکستگی بانک‌ها و شکنندگی سیستم بانکی کشور ایجاد شده بود، باعث شد که سرمایه‌گذاران سال خوبی را در سال ۹۴ پشت‌سر نگذارند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه یک کورسوی امیدی که نسبت به ورود سرمایه‌گذاران خارجی وجود داشت که هم به نفع بازار سرمایه و هم صنعت می‌شد چندان کارآیی نداشت، افزود: اما به هر حال طبیعی است که انتظار داشته باشیم این سرمایه‌گذاری به سرعت اتفاق نیفتد. بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاران خارجی هنوز آماده نیست به طوری که نهادهای مالی خارجی و مشخصا بانک‌ها در کشور هنوز فعال نشده‌اند و تراکنش‌های مالی‌مان با خارج از کشور هنوز برقرار نشده است.

وی به این موضوع که دوره ارزیابی سرمایه‌گذاران خارجی آغاز شده است، اشاره کرد و افزود: زود است که در سال ۹۴ محصول این مراودات نمایان شود و در بهترین حالت در نیمه دوم سال ۹۵ شاهد این خواهیم بود که اقدامات عملی توسط سرمایه‌گذاران خارجی اتفاق بیفتد.

بسترهای ارز تک نرخی آماده نیست

سنگینیان در خصوص زمان اجرایی شدن ارز تک‌نرخی گفت: این سیاست، سیاست درستی است که بانک مرکزی و دولت به دنبال اجرای آن هستند، اما هنوز بسترها آماده نشده و یا به خاطر ریسک‌ها و نوسانات در بازار ارز و نوسانات در درآمدهای ارزی دولت، این برنامه هنوز عملیاتی نشده است.

وی ادامه داد: این سیاست، سیاست درستی است که بانک مرکزی به سمت آن حرکت می‌کند، هر چند که اجرایی شدن آن سخت است، به خصوص اینکه محدودیت‌های تحریم هنوز هم کاملا برداشته نشده است.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: تک‌نرخی شدن ارز سیاستی است که باعث شفافیت بیشتر کسب و کار در کشور می‌شود، رانت‌ها از بین می‌رود، کارآیی عملیاتی در کسب و کار افزایش می‌یابد، افزایش شفافیت و کارآیی می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند که با اطمینان بیشتری به فعالیتشان ادامه دهند و در عین حال نیز به سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که با اطلاعات دقیق‌تر و پیش‌بینی‌های درست‌تر وارد بازار شوند، زیرا نااطمینانی‌ها را کمتر می‌کند. حتما کارآیی کلی اقتصاد را افزایش می‌دهد که به نفع بازار سرمایه خواهد بود.

وی درباره آخرین وضعیت گشایش ال‌سی‌ها گفت: براساس گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی، سوئیفت باز شده و امکان نقل و انتقالات پیام وجود دارد اما اینکه لزوما بتوانیم ال سی گشایش کنیم یا منابع پولی جابه‌جا کنیم، نیازمند زمان است که بانک‌های ایرانی بتوانند قراردادهای لازم را با بانک‌های مرتبط داشته باشند و توافقات را صورت دهند و عملا فعالیت‌های اجرایی آغاز شود.

سنگینیان یادآور شد: اقدامات کوچک و ال سی‌هایی گشایش شده، اما اینکه بتوانیم به شرایط قبل از تحریم بازگردیم نیازمند زمان بیشتری است.

منبع» مهر

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا