چالش‌های یکسان‌سازی نرخ ارز

 محمد نصراصفهانی اقتصاددان درباره یکسان‌سازی نرخ ارز در دولت یازدهم به چالش‌هایی که دربرابر آن وجود دارد اشاره کرد. این استاد دانشگاه درگفت‌و‌گو با ایران معتقد است که چند نرخی بودن ارز در اقتصاد موجب زیان فعالان بخش خصوصی و همچنین دولت می‌شود، چراکه آنها برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی آینده با ارز چند نرخی به مشکل برمی خورند.

وی ادامه داد: علاوه براین چند نرخی بودن ارز یکی از مهم‌ترین دلایل فساد محسوب می‌شود. با وجود این در برابر یکسان‌سازی نرخ ارز چندین چالش وجود دارد که دولت باید به آنها توجه کند. نصراصفهانی توضیح داد: یکی ازاین چالش‌ها این است که دولت به صورت دستوری نباید اقدام به یکسان‌سازی نرخ کند، زیرا دستوری بودن آن موجب زیان بیشتر فعالان اقتصادی و همچنین تعمیق فساد می‌شود. ازسوی دیگر تبعیت غیرمدیریت شده دولت از نرخ بازار نیز می‌تواند چالش دیگری در مقابل این هدف مهم باشد بنابراین دولت باید نرخ ارز را مدیریت کند.
این کارشناس اقتصادی اظهارکرد: درسال‌های گذشته نرخ ارز به یکباره از کمتر از هزار تومان به ۳ هزار تومان افزایش یافت که این رشد آثار منفی بر بخش‌های مختلف داشت براین اساس دولت می‌بایست هرچه بیشتر فاصله نرخ‌های ارز را کاهش دهد. نصراصفهانی درپایان تأکید کرد: درمجموع یکسان‌سازی نرخ ارز برای اقتصاد ایران ضروری است و آثار مثبتی به همراه دارد ولی درعین حال دولت باید درنحوه و روش آن دقت زیادی کند تا این هدف مهم با کمترین زیان و بیشترین آثار مثبت عملیاتی شود.

امرالله امینی اقتصاددان و استاد دانشگاه درخصوص برنامه دولت برای یکسان‌سازی نرخ ارز اعتقاد دارد که یکی از الزامات اساسی اقتصاد ایران تک‌نرخی کردن ارز است که هم‌اکنون دولت به دنبال آن است. این اقتصاددان درگفت‌و‌گو با ایران افزود: یکسان‌سازی نرخ ارز یکی از الزامات یک اقتصاد رشد یافته و پایدار است چراکه وجود نرخ‌های مختلف باعث بی‌اطمینانی و مانعی برای رشد اقتصادی است. بنابراین اگر دولت بتواند ارز را تک نرخی کند درتاریخ انقلاب اسلامی یک کار اساسی و بزرگ کرده است. به گفته وی هرچند برخی دولت‌ها برای دستیابی به این هدف اقدام‌هایی انجام دادند ولی هیچ‌ گاه ارز به صورت پایدار تک نرخی نشد و همواره به صورت چند نرخی عرضه شده است. این درحالی است که هم‌اکنون اقتصاد ایران نیاز بسیار زیادی به تک‌نرخی شدن ارز دارد تا بتواند مسیر رشد و توسعه را طی کند. اما به گفته این صاحبنظر اقتصادی یکسان‌سازی ارز الزاماتی دارد که بانک مرکزی و دولت باید به آنها توجه کند. براساس گفته‌های وی یکی از این الزامات برنامه‌ریزی دقیق و زمانبندی برای این کار است. از سوی دیگر باید مدیریت دقیقی روی عرضه و تقاضا صورت گیرد تا دولت با در اختیار داشتن ارز کافی بتواند این کار را انجام دهد. علاوه براین شفافیت درعرصه اقتصاد کمک زیادی به این هدف خواهد کرد.  این استاد دانشگاه درپایان درباره عملکرد دولت برای فراهم کردن بستر تک‌نرخی کردن ارز گفت: به طور قطع دولت به یک باره نمی‌تواند ارز را تک نرخی کند و باید در یک دوره زمانی بسترهای آن را فراهم کند. برهمین اساس بانک مرکزی در یک سال اخیرسعی کرده است نمودار نرخ ارزدولتی و آزاد را به یکدیگر نزدیک کند تا در زمان مقرر با کمترین تنش ارز تک نرخی شود.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا