کسر حق بیمه از مزایای انگیزه ای نیروی کار ضرورت قانونی است

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به اینکه کسر حق بیمه از بن خوار و بار و حق بیمه به نفع کارگران است گفت:مطابق ماده قانونی تأمین اجتماعی باید از تمام مزایای انگیزه ای مازاد بر حقوق کارگران حق بیمه کسر شود.

ابوالفضل فتح الهی در گفت‌وگویی درباره اینکه آیا کسر حق بیمه از بن خوار و بار و حق بیمه به نفع کارگران است یا خیر گفت: هرگونه پرداختی که در لیست بیمه قرار گیرد که بعد از بازنشستگی در میزان دریافتی حقوق کارگر موثر باشد، به نفع کارگران است.

وی ادامه داد: عدم کسر حق بیمه از مزایای کارگران غیرقانونی است و بارها در شورای عالی کار مطرح شده است. با توجه به اینکه در راستای ماده ۳۶ قانون کار حق بن خواربار و حق مسکن جز مزایای انگیزه‌ای مازاد بر حداقل حقوق  است، در جلسات سال گذشته شورای عالی کار کارفرمایان تأکید کردند که از این مبلغ حق بیمه‌ای کسر نشود. در حالی که در قانون تأمین اجتماعی تأکید دارد که از کلیه پرداخت‌های مستمر کارگران باید حق بیمه کسر شود، حتی در قانون تأمین اجتماعی هم این تأکید شده است که حتی اگر پرداخت مزایا به‌صورت غیرنقدی باشد، باز هم باید به‌میزان ریالی آن حق بیمه از آن کسر شود.

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: با توجه به اجباری نبودن حق بیمه و سایر مزایا، بسیاری از کارگاه‌های کوچک بن خواربار به نیروی کار پرداخت نمی‌کنند و بسیاری از کارگران اطلاع ندارند که این موضوع جزو حق و حقوق آنهاست. کسر حق بیمه از مزایای حقوق در مستمری و پرداخت حقوق دوران بازنشستگی، از کار افتادگی نقش مؤثری دارد. سال‌هاست که حقوق کارگران به‌صورت واقعی افزایش پیدا نکرده است. بخشی از افزایش حقوق در قالب مزایای دیگر است. بنابراین برای دریافتی‌های هنگام مستمری ضرورت دارد که حق بیمه از آن کسر شود.

بر اساس ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی و آئین نامه اجرایی مربوطه مصوب سال۵۴ و اصلاحات بعدی آن، تمامی مزایای مزبور جزو مزایای مشمول کسر حق بیمه قرار گرفته است و همچنین در قانون اصلاح قانون جرائم نیز بر آئین نامه اجرایی ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی تأکید شده است.

منبع» تسنیم

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا