مالیات ارزش افزوده در اقتصاد چه کارکردهایی دارد؟

مالیات بر ارزش افزوده آثار و تبعات بیشماری را می تواند بر اقتصاد کشور ایفا کند که از آن جمله می توان به اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد. در کشور ما نظام مالیات بر ارزش افزوده با توجه به مزیتها و ویژگی هایی که از آن برخوردار بوده است، موفق شده سهم قابل ملاحظه ای از منابع درآمدی دولت را تامین کند. البته اهمیت این نوع مالیات فقط محدود به تامین منابع درآمدی دولت نبوده، بلکه از آنجایی که اساسا این مالیات بر پایه مصرف اخذ و وصول می شود می تواند تاثیر فوق العاده ای بر اصلاح الگوی مصرف نیز داشته باشد.

پیش از تبیین اثرات آن بر مصرف خانوارها، به برخی ویژگی ها و مزیت های مالیات بر ارزش افزوده اشاره می شود:

۱- تامین منابع مالی برای دولت ها به دلیل درآمدزایی بالا که از مهمترین اهداف دولت است.
۲- کمک به داشتن یک نظام جامع اطلاعات مالیاتی در کشور
۳- ثبات نسبی مالیات از طریق کاهش وقفه های وصول
۴- جلوگیری از فرار مالیاتی
۵- امکان تشخیص دقیق تر مالیات بردرآمد
۶- اقتصادی بودن هزینه های وصول
۷- ایجاد تغییرات لازم در الگوی مصرف

امروز که اقتصاد کشور تحت تاثیر تحریم های بین المللی، رکود تورمی و سایر عوامل قرار دارد، طلب می کند که دولت و کارگزاران با سیاستگذاری مناسب به تقویت آن همت گمارند.

اما در خصوص موارد مصرف مالیات دریافت شده از ارزش افزوده می توان گفت که نه تنها به عنوان منبعی برای تامین درآمد دولت در حوزه های مختلف همچون تولید و اشتغال زایی و آموزش همگانی، انجام اقدامات عمرانی نظیر ساخت جاده ها و بازسازی آن ها، سدسازی، ساخت و توسعه نیروگاه ها و شبکه های آبی، توسعه زیرساخت ها و انجام پروژه های گوناگون عمرانی در مناطق محروم و توسعه نیافته مورد استفاده قرار می گیرد بلکه از میزان ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات یک درصد آن به سلامت و درمان و سه درصد به شهرداری ها اختصاص داده می شود.

در خصوص درمان می توان سهم مالیاتی را به وضوح در طرح جامع سلامت دید که در سال های اخیر به اجرا درآمده و هزینه های درمان را بسیار پایین آورده است. همچنین میزان سه درصدی که به شهرداری ها داده می شود، در مصارفی از جمله تجهیز و نوسازی حمل و نقل عمومی، ایجاد فضاه های تفریحی، ترمیم خیابانها و معابر شهری استفاده می شود.

بر این اساس مالیات بر ارزش افزوده می تواند کمک فوق العاده ای برای اقتصاد کشور باشد؛ از آنجایی که منابع کشور محدود است، می تواند با افزایش نرخ این مالیات بر کالاهای لوکس و تجملی، مصرف اینگونه کالاها را محدودتر کرده و در مقابل منابع کشور را به تولید بیشتر کالاهای اساسی و ضروری سوق دهد. این امر به نوبه خود موجب می شود که افراد جامعه در عادات مصرفی خود تجدید نظر کرده و در حقیقت الگوی مصرفی را اصلاح و از مصرف کالاهای غیر ضروری اجتناب کنند.

مالیات برارزش افزوده، روش و تفکری است که چند دهه از تجربه مثبت آن در سایر کشورها گذشته و مورد تأکید بیشتر صاحب نظران است.

این مالیات در بسیاری از کشورها ضمن تامین بیشتر عدالت اجتماعی نسبت به سایر مالیات ها و بدون از بین بردن انگیزه سرمایه گذاری و تولید، به عنوان منبع درآمد جدیدی، برای افزایش درآمدهای دولت به کار برده شده است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا