کمیته حسابرسی و نقش حمایتی از تمام ذی‌نفعان

مدیر حسابرسی داخلی بورس گفت: اعضای کمیته‌های حسابرسی می‌توانند مانع از تقسیم سودهای موهوم و خارج شدن منابع مالی و جریان نقدی شرکت شده و با حفظ منابع در بلندمدت موجب سودآوری و قوام آن شوند. ناصر امیدواری با بیان مطلب فوق گفت: در دوره مالی جاری با توجه به شرایط حاکم بر محیط کسب و کار انتظار می­‌رفت که شرکت­‌ها با شناسایی تمامی هزینه‌های به وقوع پیوسته ذخیره بیشتری شناسایی کنند یا به عبارتی در این شرایط بنگاه­‌ها حساب‌های خود را بابت هزینه­‌هایی که تا به حال شناسایی نکرده­‌اند، واقعی­ کنند. اما برخی مدیران تلاش می­‌کنند با روش‌هایی مثل افزایش عمر مفید دارایی­­‌ها و یا فروش دارایی ثابت، هزینه­‌ها را کاهش دهند و از این طریق عملکرد بهتری منعکس نمایند با این شرایط از حسابرسان مستقل هم توقع دارند تا نسبت به این موارد گزارشگری مناسبی داشته باشد.

مدیر حسابرسی داخلی بورس افزود: این شرایط محیطی موجب وارد آمدن فشار به حسابرسان مستقل در تعیین نوع گزارش و کاهش کیفیت گزارش‌گری خواهد شد؛ لذا از اعضای کمیته­‌های حسابرسی انتظار می­‌رود در این شرایط، حسابرسان مستقل را حمایت کرده و به نوعی ضمن حفظ استقلال حرف‌ه­ای خود، شرکت­‌ها را به رعایت استاندارهای حسابداری متقاعد سازند.

امیدواری خاطرنشان کرد: چنانچه اعضای کمیته­‌های حسابرسی به این مهم توجه داشته باشند نه تنها موجب دوام و بقای شرکت در بلند مدت خواهند شد بلکه مانع از تقسیم سود­های موهوم و خارج شدن منابع مالی و جریان نقدی شرکت می­ شوند و با حفظ منابع در بلند مدت موجب سود­آوری و قوام آن شوند.

مدیر حسابرسی بورس تهران تصریح کرد: در سال ۱۳۹۱ هنگامی که منشور نمونه برای کمیته حسابرسی و حسابرسی داخلی منتشر شد و شرکت­‌های بورسی ملزم به ایجاد این ارکان شدند، هدف این بود تا ارکان راهبری، قدم به قدم در شرکت­‌ها اجرایی شود. هر چند بسیاری از شرکت‌ها تا­کنون کمیته حسابرسی و واحد حسابرسی داخلی خود را تشکیل داده­‌اند، ولی تا اجرایی شدن کامل ارکان راهبری شرکتی فاصله داریم.

وی افزود: به نظر می­‌رسد موفقیت این مهم که از طریق خود سهامداران اتفاق می­‌افتد یعنی سهامداران، اعتبار دهند­گان و سایر ذی نفعان. مثلاً اگر در مجامع از کمیته حسابرسی و حسابرسی داخلی گزارش بخواهند و به مطلب ارائه شده توسط این کارشناسان خبره توجه کنند، در بلند مدت اثرات مثبت آن را خواهند دید. از شرکت‌ها می‌توان انتظار داشت به منظور انتشار اطلاعات شفاف­‌تر به کمیته حسابرسی و حسابرسی داخلی توجه بیشتری داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: در صورت اجرایی شدن این اصول از راهبری شرکتی بنا به درخواست کلیه ذی‌نفعان کیفیت گزارشگری شرکت­‌ها نیز ارتقاء بیشتری می‌یابد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا