برنامه‌های سازمان مالیاتی برای مقابله با فرار مالیاتی/رسیدگی به تراکنش‌های مشکوک به پولشویی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: موضوع رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک، با موضوع سرکشی به حساب‌های بانکی و سپرده های مردم متفاوت است. سید کامل تقوی نژاد رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور صبح امروز سه شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: براساس دستورالعمل جدیدی که اخیراً به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ شده، تراکنش‌های مشکوک بانکی از نظر منشأ مورد رسیدگی قرار می‌گیرد تا درآمدی بودن و یا غیر درآمدی بودن آن به منظور وصول مالیات متعلقه محرز شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با تشکیل گروه های رسیدگی در ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور، اطلاعات تراکنش های بانکی به صورت متمرکز به ادارات اطلاعات و خدمات مالیاتی ارسال و مورد رسیدگی قرار می گیرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور افزود: از آنجایی که تراکنش‌های بانکی واصله می‌تواند نتیجه معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی باشد، بنابر مفاد دستورالعمل کشف معاملات و عملیات مشکوک و اعلام محرمانه گزارش به مراجع ذیربط حسب مورد الزامی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این بخشنامه گردش حساب های مشکوکی که از مراجع مختلف نظارتی از جمله واحد مبارزه با پولشویی به دست سازمان مالیاتی برسد بررسی می کنیم. اگر آن پول منشا شفاف داشته باشند که مسئله ای ایجاد نخواهد شد. در غیراینصورت و درصورتی که منشا این پول ها ناشی از فعالیت های اقتصادی نباشد و یا کتمان درآمدی صورت گرفته باشد، این نوع حساب ها را بررسی می کنیم.

تقوی نژاد افزود:سازمان مالیاتی صرفا مجاز است از اطلاعات بانکی در امر تشخیص مالیات بهره برداری کند و در صورت تخلف ار سوی افراد بررسی کننده ،مطابق قانون برخورد خواهد شد.

همچنین رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور مهم‌ترین برنامه‌های سازمان برای مقابله با فرار مالیاتی را تشریح کرد. وی بر اجرای دقیق و مطلوب اصلاحیه قانون مالیاتهای مستقیم از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکید کرد و گفت: در خصوص مقابله با فرار مالیاتی مواد مهمی در قانون پیش بینی شده که ماده ۲۷۴ در خصوص جرم مالیاتی، ماده ۱۸۱ در خصوص واحد بازرسی مالیاتی، مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر در خصوص صندوق فروش و تکمیل پایگاه اطلاعات هویتی- عملکردی مودیان مالیاتی از جمله آنهاست که به صورت جدی دنبال خواهد شد.

وی افزود: تسریع در تکمیل و اجرای طرح جامع مالیاتی، نهایی نمودن لایحه دایمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، تصویب و اجرای لایحه نحوه استفاده، نگهداری و نظارت بر صندوقهای فروش، توسعه و تکمیل پایگاه اطلاعات هویتی و عملکردی مودیان مالیاتی از دیگر برنامه های سازمان امور مالیاتی است که در زمینه مقابله با فرار مالیاتی موثر خواهد بود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، واحدیابی و شناسایی مودیان جدید به صورت سیستمی و فیزیکی، به روز رسانی رسیدگی به پرونده های مالیاتی، پیگیری وصول معوقات و بهینه سازی سیستمهای اطلاعاتی را از دیگر اقدامات سازمان مالیاتی برشمرد.

منبع» سازمان امور مالیاتی کشور

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا