تهدید اقتصاد جهانی با بهشت‌های مالیاتی

اجلاس مبارزه با فساد مالی پنجشنبه در لندن برگزار می شود. دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس پیش از شروع اجلاس در سخنانی گفت :«فساد دشمن پیشرفت اقتصادی و ریشه بسیاری از مشکلات جهانی است . فساد مالی مشاغل را نابود و رشد اقتصادی را کند می کند و افراد فقیر را در فقر بیشتر نگه می دارد».با این وجود این پرسش مطرح است که دولت ها و کشورهای توسعه یافته تا چه حد حاضر به شفاف سازی مالیاتی هستند. اقتصاددانهای برتر جهان در نامه ای از رهبران جهان خواستند تا در جریان اجلاس مبارزه با فساد مالی اقدام به شفاف سازی و حذف مخفی کاری مالیاتی کنند.

به گزارش گاردین بیش از ۳۰۰ اقتصاددان در نامه خود درخواست کردندتا این امر را مطرح کنند که هیچ سود اقتصادی در بهشت های مالیاتی وجود ندارد و هیچ پوششی نباید این مخفی کاری را پنهان کند. دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس وعده برگزاری این اجلاس را یک سال پیش داده بود ولی این رویداد به دلیل جلوگیری از هرگونه بزرگنمایی از عدم موفقیت دولت بریتانیا در مبارزه با فرار مالیاتی به تعویق افتاد. مقامات بریتانیایی اکنون درگیر مذاکره با کشورهای منطقه اروپا و متقاعد کردن آنها برای مبادله اطلاعات درباره شرکتهای مختلف اروپایی در خارج از منطقه یورو هستند. بسیاری از بهشت های مالیاتی با این ایده مخالفت می کنند و حضور آنها در این اجلاس دور از ذهن است. تحلیلگران معتقدند آمریکا و انگلیس باید رهبری این مبارزه و پایان دادن به مخفی کاری مالیاتی را به عهده بگیرند. با توجه به اوراق پاناما که پراز تخلفات قانونی، فساد مالی و فرارمالیاتی است ، انجام این عملکرد باید فوری رخ دهد. با این وجود پیش بینی می شود رهبران جهان تسلیم لابی های ثروتمندان خواهند شد. از بین ۴۷ استاد اقتصاد در دانشگاه های انگلیس از جمله آکسفورد و مدرسه اقتصاد لندن در نامه خود متذکر شدند که فرارمالیاتی باعث ضعف اقتصاد و توسعه

می گردد و همچنین افزایش نابرابری را به همراه دارد. این اقتصاددانها خواستار آن هستند تا دولت ها ، قوانین تازه جهانی را برای دریافت گزارشات مالیاتی هرکشوری اعمال کنند و نسبت به ارائه تمامی اطلاعات درباره صاحبان شرکت ها و صندوقهای مالی پایبند باشند. در حال حاضر اتحادیه اروپا سعی در اجرا این رویکرد در منطقه پولی یورو دارد. به گفته یک تحلیلگر اقتصادی ، بهشت های مالیاتی به طور ناگهانی ظاهر نمی شوند. این مکانها انتخاب دولت های بزرگ به خصوص آمریکا و انگلستان در همکاریهای مالی بزرگ است. بیش از نیمی از شرکت های ذکر شده در اوراق پاناما با جزایر مستعمراتی انگلیس از جمله بریتیش ورجین آیلند همکاری داشتند و هیچ توجیح اقتصادی برای اجازه دادن به بهشت های مالیاتی نیست. در این نامه که با همکاری موسسه آکسفم تهیه شده از سیاستمدارن خواسته شده تا عملکرد قابل توجهی را برای پایان دادن به بهشت های مالیاتی را در اجلاس لندن نشان دهند. به گفته اقتصاددانان بهشت های مالیاتی به ثروت و یا سلامت اقتصاد جهانی چیزی نمی افزاید. براساس این گزارش کشورهای فقیر بیشترین ضرر را از فرار مالیاتی دیدند که به ۲۴۹ میلیارد دلار می رسد. قابل ذکر است دیوید کامرون نتوانسته قلمروهای فرامرزی انگلستان را راضی به شرکت در اجلاس لندن در این هفته کند. دیوید کامرون که خود درگیر رسوایی اوراق پاناما است نتوانسته سیستم درستی را برای شفاف سازی مالیاتی ارائه دهد. اجلاس لندن در روز پنجشنبه پیش از افشای اسناد اوراق پاناما برنامه ریزی شده بود که رهبران جهانی چون رئیس جمهور افغانستان ، کلومبیا ، نیجریه و نخست وزیر نروژ و مقامات کشورهای مختلف است.

منبع» تجارت‌آنلاین

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا