چرا زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل تغییر کرد؟

تا قبل از تصویب اصلاحیه قانون مالیات‌ های مستقیم بر اساس قانون پیشین، کلیه مودیان مالیاتی اعم مالکین واحدهای اجاری، اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی حداکثر تا پایان تیرماه هرسال مهلت داشتند اظهار نامه مربوط به درآمدهای عملکرد سال قبل خود به ادارات امور مالیاتی مربوطه ارائه نمایند. این محدودیتِ زمانی در تیرماه هرسال باعث بروز ازدحام غیر عادی ناشی از تراکم مراجعات صورت پذیرفته توسط مودیانی که قصد ارائه اظهارنامه در مدت محدود را داشتند می شد. این موضوع به نوبه خود مشکلاتی از قبیل افزایش اشتباه در ثبت اطلاعات مؤدی، اتلاف وقت مودیان و عدم کارایی کارکنان مالیاتی، ترافیک در سیستم اینترنتی ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی و … در پی داشت و صد البته در چنان شرایطی امکان رعایت حقوق شهروندی برای مودیان دشوار و گاهی غیرممکن می‌شد.

بدین دلیل کارشناسان خبره اقتصادی و مالیاتی دولت در زمان تهیه اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم این موضوع را مد نظر قراردادند و بدین ترتیب یکی از مهم‌ترین تغییرات صورت پذیرفته در اصلاحیه قانون مالیات‌ها که به منظور تسهیل و تسریع در امر ارائه اظهارنامه مالیاتی، افزایش اعتماد و اطمینان مودیان به ثبت اطلاعات هویتی و مالی، افزایش راندمان و بهره وری کارکنان مالیاتی و تمرکز بیشتر آنان برای رسیدگی به پرونده‌ها و اظهارنامه‌ها انجام شده، تغییر در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی مودیان اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) می‌ باشد.

در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم که از ابتدای سال ۱۳۹۵ لازم الاجرا می‌باشد، موعد ارائه اظهارنامه اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) از تیر ماه به خرداد ماه تغییر یافته است. لازم به تأکید است در قانون جدید مالیات‌ های مستقیم، موعد مقرر جهت ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد عملکرد سال ۱۳۹۴ و سال‌های بعد کلیه اشخاص حقوقی و مالیات املاک و مستغلات اجاری همانند گذشته و بدون تغییر، پایان تیرماه (۳۱ تیرماه) هرسال تعیین شده است.

البته در خصوص موعد تسلیم اظهارنامه برای اشخاص حقوقی لازم به ذکر است که موعد تسلیم اظهارنامه برای این نوع اشخاص معمولاً، چهار ماه پس از سال مالی آن‌ها خواهد بود که چون سال مالی اکثر اشخاص حقوقی مطابق سال شمسی است بنابراین مهلت تسلیم اظهارنامه آن‌ها ۳۱تیرماه هر سال خواهد بود، که این تغییرات با هدف تسهیل و تسریع در ارائه اظهارنامه مالیاتی، افزایش اعتماد و اطمینان مودیان به ثبت اطلاعات هویتی و مالی، افزایش راندمان و بهره وری کارکنان مالیاتی و تمرکز بیشتر آنان برای رسیدگی به پرونده‌ها و اظهارنامه‌ها انجام شده است.

امید است با همراهی و همدلی مودیان مالیاتی، تغییرات ایجاد شده در خصوص زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل، رعایت حقوق شهروندی برای مودیان و افزایش سطح رضایتمندی آن‌ها از سازمان امورمالیاتی، تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی در پی داشته باشد.

منبع» سازمان امور مالیاتی کشور

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا