امکان برگزاری آزمون‌های CFA در ایران فراهم می‌شود

همزمان با برگزاری نخستین نشست معرفی حرفه سرمایه گذاری و تحلیل گری خبره مالی (CFA) ، امکان برگزاری این آزمون ها در کشور ایران فراهم شد.، نخستین نشست حرفه سرمایه گذاری و تحلیل گری خبره مالی (CFA) در تاریخ ۲۵/۲/۱۳۹۵ در محل تالار پیامبر اعظم (ص) دانشکده علوم مالی دانشگاه خوارزمی، با حضور «نیتین مهتا» مدیر اروپا، آفریقا و خاورمیانه انجمن CFA برگزار شد.

دراین ارتباط ،کامران پاکیزه عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در گفت و گویی گفت: تاسیس موسسه CFA به سال ۱۹۴۷ توسط فدراسیون تحلیلگران مالی (FAF) باز می گردد. این انجمن که در راستای حرفه ای سازی جهانی سرمایه گذاری در آمریکا فعالیت می کند، در سال ۱۹۵۹ اقدام به تاسیس سازمان مستقلی برای مدیریت مدارک حرفه ای مالی نمود.

وی افزود: این موسسه که ICFA نامیده می شود در سال ۱۹۶۳ اولین آزمون حرفه ای را برگزار کرد. FAF و ICFA پس از مدتی ادغام شدند و نام Associations for investment management research, AIMR را بر خود نهادند. و در سال ۲۰۰۴ به CFA Institute تغییر نام داد.

 پاکیزه با مدنظر قرار دادن گزارش سایت ها و مجلات معتبر مالی و اقتصادی، ضمن مقایسه مدارک CFA با مدارک دانشگاهی از جمله MBA، به اهمیت بالا و هزینه پایین تر اخذ این مدارک نسبت به سایر مدارک دانشگاهی در دانشگاههای معتبر خارج از کشور اشاره کرد و افزود: متاسفانه در ایران به دلیل تحریم ها و عدم وجود مرکز آزمون، کاندیداها و دانشجویان ناگزیرند که برای آزمون های CFA و اخذ مدارک با صرف هزینه های گزاف به سایر کشورها سفر کنند، اما هم اکنون بعد از چندین سال مذاکره و همکاری های آقای مهتا، برای اولین بار مجوز OFAC برای فعالیت های آموزشی و تجاری در ایران کسب شده است که با کسب این مجوز به زودی آزمون های CFA در ایران و ابتدا در شهر تهران برگزار خواهد شد.

در ادامه نشست نیتین مهتا توضیحات بیشتری در مورد این آزمون ها ارائه داد و با اشاره به تاریخچه ی پیدایش موسسه CFA به چارچوب کلی آزمون ها اشاره کرد و گفت: این آزمون ها در سطح یک، دو بار در سال در ماه های June و December و آزمون سطح ۲ و ۳ یک بار در سال برگزار می شود.

منبع» فارس

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا