زمانی که میزان دستمزدها از حد انتظار فراتر می‌رود

به‌طور معمول در اقصی نقاط دنیا، مدیران ارشد در هر شغلی، حائز دستمزدهای بالاتر و درجه اختیارات گسترده‌تری نسبت به کارمندان رده پایین‌تر هستند. در این میان شرکت‌ها و سازمان‌هایی که به نوعی با منابع مالی مرتبطند، بیش از سایر مجموعه‌ها مورد توجه هستند و شرکت‌های بیمه و بانک‌ها جزو همین دسته‌بندی قرار می‌گیرند. نگاهی گذرا به شرکت‌های معتبر بیمه و بانک‌ها نشان می‌دهد مدیران این دو گروه، اغلب دستمزدهایی چشمگیر به خود اختصاص می‌دهند، گرچه وضعیت در بخش خصوصی و غیر‌خصوصی متفاوت است و میزان انتظارات از مدیران این حوزه‌ها در کشورهای مختلف تفاوت‌هایی دارد.

سختگیری و رفاه توامان برای بانکداران بریتانیایی

بنا بر آمارها، سطح پایین‌ترین دستمزد برای مدیران بانک‌های دولتی در بریتانیا از ۱۸هزار یورو در سال آغاز می‌شود. رقمی که می‌تواند تا ۷۰هزار یورو نیز افزایش یابد اما آموزش و استخدام مدیران بریتانیایی بسیار سختگیرانه و حائز گذراندن دوره‌های متعدد و پر زحمتی است. براساس گزارش کمیسیون ملی اشتغال و کاریابی انگلستان، افرادی که متقاضی استخدام در سمت مدیریت بانک هستند، باید پیش از هر چیز خصایص شخصیتی ویژه‌ای چون پیشرو بودن، روابط عمومی بالا، قدرت تمرکز و تصمیم‌گیری سریع را داشته باشند.

افزون بر این صفات، باید تحصیلات تخصصی در حوزه مدیریت بانکداری داشته و سپس در دوره‌های ویژه مدیریت شعبه شرکت کنند. اما این ابتدای مسیر حرکت است. پس از فارغ‌التحصیلی، افراد باید مدت‌ها دوره کارآموزی تکمیلی طی کنند، سپس در صورت موفقیت در گذراندن دوره‌های کارآموزی به لیست تایید شده مهارت‌ها پیوسته و وارد چرخه بانکداری می‌شوند. مدارک تخصصی بانکداری در بریتانیا سطوحی مختلف دارد و میزان شایستگی‌های افراد بر حسب سطوحی که به آنان نسبت داده شده تخمین زده می‌شود.

بنابراین انتخاب‌های ویژه برای بانک‌های طراز اول با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد. جودی هریس یک بانکدار جوان و ۳۳ ساله در ابی رود کولچستر، در گفت و گو با پایگاه خبری ایندیپندنت معتقد است بانکداری بیش از هرچیز نیاز به مدیریت ارتباطات و توانایی مواجهه با چالش‌های ناگهانی را دارد. به عقیده خانم هریس، پیشرفت حرفه‌ای و افزایش دستمزد یک مدیر بانک نسبت مستقیمی با کاردانی و درایت وی در عبور از بحران‌های مالی بزرگ دارد.

بانک‌های آسیایی و مدیرانی که خوش شانس هستند

سیمون مورتلاک، کارشناس اقتصاد خاورمیانه، نگاهی داشته به وضعیت بانکداری در آسیا و فرصت‌هایی که پیش‌روی مدیران این بانک‌ها قرار دارد. براساس آمارهای این پژوهش، وضعیت مدیران اجرایی بانک‌ها در بسیاری از کشورهای آسیایی به مراتب روشن‌تر از سایر مدیران است. در کشور هنگ کنگ، طی سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ روند استخدام مدیران اجرایی صعودی بوده و تقاضا برای جذب مدیران این بخش بسیار بالاتر از سایر پست‌ها ارزیابی می‌شد.

از سوی دیگر با توجه به جهانی شدن سیستم بانکداری و تمایل اغلب کشورهای آسیایی به برقراری ارتباطات بانکداری با کشورهای اروپایی و غربی، مدیران بین‌الملل و مسلط به زبان و مبانی IT نیز از اقبال خوبی برای استخدام و دریافت حقوق برخوردارند و بنا بر آمارها بین ۱۵ تا ۲۰درصد حقوق بالاتر از سایر مدیران دریافت می‌کنند.

مدتی است بانک‌های استرالیا، ژاپن و سنگاپور تقاضای زیادی برای استخدام مدیران متخصص در امور سرمایه‌گذاری و هدایت پروژه‌های مالی دارند. این تقاضا که اغلب با پیشنهاد حقوق ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر از مدیران معمولی همراه است، به سبب میل به افزایش فعالیت بانک‌ها در امور عمرانی است.

باشگاه میلیاردی‌های بیمه

فعالیت در عرصه بیمه در اغلب کشورهای جهان جزو مشاغل پر‌طرفدار است. براساس اطلاعات منتشر شده در نشریه فوربس، به نظر می‌رسد مشهور‌ترین و ثروتمند‌ترین مدیران بیمه جهان به بخش‌خصوصی تعلق دارند و مسیر خود را از مشاغل خرد یا سرمایه‌گذاری‌های شخصی آغاز کرده‌اند:

* آوین تیریباک، بانکدار اهل رومانی با یک میلیارد دلار ثروت، کار خود را با سرمایه شخصی و با فعالیت همزمان در عرصه‌های بیمه و بانکداری آغاز کرد. وی اکنون شناخته شده‌ترین مدیر بیمه در حوزه املاک و مستغلات سراسر رومانی است.

* هال جاکمن، ساکن تورنتوی کانادا که با ۱. ۱ میلیارد دلار ثروت، امپراتوری خود را بر پایه فعالیت‌های بیمه بنا کرده است، صدها شعبه شرکت‌های مالی و بیمه را مدیریت و سرپرستی می‌کند.

* هنری انگلهارت با ۱.۱میلیارد دلار ثروت از جمله شناخته شده‌ترین چهره‌های صنعت بیمه در ایالات متحده است که از سال ۱۹۹۳ به‌طور رسمی وارد جرگه شرکت‌های بیمه معتبر در آمریکا شده است. وی فعالیت بین‌المللی بیمه خود را در کشورهایی چون فرانسه، بریتانیا و اسپانیا توسعه داده است.

* اوپتاکن سورین، اهل کوالالامپور و جزو چهره‌های سرشناس کشور مالزی است که با ثروتی بالغ بر یک میلیارد دلار و فعالیت‌های گسترده در انواع بیمه‌ها، موفق به جذب اعتماد بسیاری از شهروندان مالزیایی شده است.

* جورج یوسف، فروشنده و مامور بیمه خرده پای سابق و میلیاردر امروز آمریکایی است که یک و نیم میلیارد دلار ثروت خالص دارد و عمده موفقیت‌های مالی خود را مدیون سرمایه‌گذاری هوشمندانه در صنعت بیمه خودرو است.

منبع» فرصت امروز /  مترجم : رویا پاک سرشت

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا