مالیات بر ارث متوفای ایرانی در خارج از کشور چقدر است؟

بنا بر اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، ‌نرخ‌های مالیات بر ارث برای متوفیان با تغییراتی همراه بود که از ابتدای امسال اجرایی شد. بنا بر اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، ‌نرخ‌های مالیات بر ارث برای متوفیان تاریخ اول فروردین ۱۳۹۵ و بعد از آن برای وراث طبقه‌ اول، به شرح زیر تغییر کرده است: نرخ مالیات سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار (به استثنای سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم آن‌ها و سودهای متعلق به آن‌ها) و همچنین سود سهام و سهم‌الشرکه تا تاریخ ثبت انتقال به نام وراث و یا پرداخت و تحویل به آن‌ها، سه درصد است.

همچنین نرخ مالیات «سهام و سهم‌الشرکه و حق تقدم آن‌ها»، طبق مقررات مذبور ۱.۵ برابر نرخ‌های مذکور در تبصره یک ماده ۱۴۳ و ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در تاریخ، به نام وراث است.

نرخ مالیات «نسبت به حق امتیاز و سایر اموال و حقوق‌های مالی» که در بندهای مذکور به آن‌ها تصریح نشده باشد ۱۰ درصد ارزش روز در تاریخ تحویل یا ثبت انتقال به نام وراث، است.

همچنین نرخ مالیات «نسبت به انواع وسائل نقلیه موتوری، زمینی، دریایی و هوایی دو درصد بهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور در تاریخ ثبت انتقال به نام وراث خواهد بود.

نرخ مالیات نسبت به املاک و حق واگذاری محل، ۱.۵ برابر نرخ‌های مذکور در ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم به ماخذ معاملاتی و یا به ماخذ ارزش روز حق واگذاری حسب مورد، در تاریخ انتقال به نام وراث است.

مالیات نسبت به اموال دارایی‌های متعلق به متوفای ایرانی که در خارج از کشور فوت شده باشد، پس از کسر مالیات بر ارثی که از اموال و دارایی‌های فرد به دولت محل وقوع پرداخت می‌شود، به نرخ ۱۰ درصد ارزش ماترک که ماخذ محاسبه مالیات بر ارث در کشور محل وقوع است، خواهد بود.

بر اساس ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم از هر نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام شرکت‌ها اعم از ایرانی و خارجی در بورس‌ها یا بازارهای خارج از بورس دارای مجوز، مالیات مقطوعی به میزان نیم درصد (۰۵%) ارزش فروش سهام و حق تقدم سهام وصول خواهد شد.

همچنین براساس تبصره ۱ ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم ازهرنقل وانتقال سهام وسهم‌الشرکه وحق تقدم سهام وسهم‌الشرکه شرکا درسایرشرکت‌ها، مالیات مقطوعی به میزان چهار درصد(۴%) ارزش اسمی آن‌ها وصول می‌شود.

بر اساس ماده ۵۹ ق.م.م نقل و انتقال قطعی املاک به مأخذ ارزش معاملاتی و به نرخ پنج درصد (۵%) و همچنین انتقال حق واگذاری محل به مأخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق و به نرخ دو درصد (۲%) در تاریخ انتقال از طرف مالکان عین یا صاحبان حق، مشمول مالیات است.

گفتنی است نرخ‌های مذکور برای وراث طبقه اول هستند و وراث طبقه دوم مالیات به نرخ معادل دو برابر و برای وراث طبقه سوم به نرخ معادل چهار برابر نرخ‌های مندرج در این جدول محاسبه و وصول خواهد شد.

– درصورتی‌که متوفی و وراث، تبعه خارجی باشند، اموال و دارایی‌های متوفی که در ایران واقع است، مشمول مالیات به نرخ وراث طبقه اول خواهد بود.

همچنین در مواردی که وراث سهم خود از اموال سهام و سهم الشرکه و حق تقدم آن‌ها طبق مقررات مذکور، نسبت به وسایل نقلیه‌ موتوری، هوایی، زمینی و دریایی و نسبت به املاک و حق واگذاری محل را به اشخاص ثالث یا وراث دیگر انتقال دهند، علاوه بر مالیات بر ارث مشمول مالیات طبق مقررات خواهند بود.

– وراث متوفیان تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ و قبل از آن از نظر تکالیف قانونی و نرخ‌های مالیاتی مشمول اصلاحیه مورخ ۳۱ تیر ۱۳۹۴ قانون مالیات‌های مستقیم نیستند.

گفتنی است که وراث از نظر ماده (۱۸) قانون مالیات‌های مستقیم به سه طبقه تقسیم می‌شوند: وراث طبقه اول که عبارت‌اند از: پدر، مادر، زن ، شوهر، اولاد و اولاد اولاد، وراث طبقه دوم که عبارتند از: اجداد، برادر، خواهر و اولاد آن‌ها و وراث طبقه سوم که عبارتند از : عمو، عمه، دایی، خاله و اولاد آنها.

منبع» ایسنا

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا