افزایش ۳۵ پله‌ای شاخص کل بورس

بازار سهام امروز همزمان با انتشار تقویم برگزاری مجمع عادی-سالیانه شرکت‌های بورسی شاهد معاملاتی آرام و کم نوسان در اغلب نمادهای معاملاتی به لطف بازارگردان‌ها و حضور صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود.

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه اول خردادماه ۹۵ با افزایش ۳۵ واحدی به رقم ۷۶ هزار و ۴۴۸ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش ۵۱ واحدی عدد ۱۳ هزار و ۷۹۲ واحد را تجربه کرد. امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش ۱۶۸ واحدی عدد ۸۵ هزار و ۹۶ واحد را برای خود ثبت کرد.

شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش ۵۴ واحدی به رقم ۵۳ هزار و ۵۱۸ واحد رسید که شاخص بازار دوم با ۹۶ واحد کاهش به رقم ۱۶۷ هزار و ۲۶ واحد دست یافت،‌ امروز همچنین شاخص کل فرابورس آی‌فکس با کاهش ۶ واحدی عدد ۸۱۲ واحد را به نمایش گذاشت.

براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت ایران خودرو و گروه مپنا هر یک به میزان ۴۲ واحد و سرمایه‌گذاری غدیر با ۲۳ واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی ۳ شرکت پالایش نفت بندرعباس تا ۳۹ واحد، فولاد مبارکه تا ۲۴ واحد و کشتیرانی ج.ا.ا تا ۲۳ واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی را در محاسبه این نماگر به نام خود ثبت کردند.

ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از ۱۶۶ میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن ۶۲۱ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۵۶ هزار و ۴۹۹ نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های صنایع تولیدی اشتاد ایران، بیمه نوین، توکاریل، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، سیمان بهبهان، شیمی دارویی داروپخش، داروسازی زاگرس فارمد پارس، داده‌پردازی ایران، صنایع لاستیکی سهند، البرز دارو، تولیدی لنت ترمز ایران، داروسازی لقمان، کشت و صنعت پیاذر، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، لامپ پارس شهاب، نفت پاسارگاد، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، معادن بافق، آلومراد، بهنوش ایران، قند مرودشت، دشت مرغاب، پلاسکو کار، لیزینگ ایران، گروه صنایع پمپ‌سازی ایران، ایران یاسا تایر و رابر، شاهد، سیمان هگمتان از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های داروسازی تولید دارو، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، اوراق مشارکت شهرداری کرج، شهرسازی و خانه سازی باغ‌میشه، بازگشایی شدند.

امروز بازار سهام در نماد معاملاتی شرکت اعتباری کوثر مرکزی شاهد معاملات انتقالی ۳۰ میلیون سهمی به ارزش بیش از ۴ میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی این شرکت در صنعتی-دریایی ایران اما امروز ۹ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲.۵ میلیارد تومان میان کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده کد به کد شد.

همین وضعیت در نماد معاملاتی شرکت گسترش صنایع انرژی آذراب با انتقال ۸ میلیون سهم به ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان رخ داد.

در توکارنگ فولاد سپاهان نیز امروز ۳ میلیون سهم به ارزش یک و نیم میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده میان کدهای درون گروهی تجمیع شد.

امروز بازار سهام شاهد معاملات کم حجم و کم نوسان در اغلب نمادهای معاملاتی پیشرو بود با این همه بازارگردانی و بازارسازی سهامداران اغلب حقوقی از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری باعث شد امروز حجم معاملات گروه خودرویی‌ها نسبت به روزهای قبل مورد توجه قرار گیرد.

امروز گروه تجهیزات و پیمانکاری‌های بورس نیز از توجه بازار دور نماند و توانست تقاضای سهام را علیرغم عرضه‌های پر حجم سهامداران حقوقی پررنگ‌تر نشان دهد.

امروز در نماد معاملاتی کنتورسازی ایران نیز بازار سهام با وجود عرضه سهام از سوی سهامدار عمده این شرکت شاهد شکل‌گیری صف خرید ناپایدار با هدف حمایت از این سهم بود.

در گروه قطعه‌سازی‌ها نیز سهامداران کوتاه مدت نگر امروز شاهد عبور قدرتمند فنرسازی خاور از مقاومت ۳۰۰ تومانی بودند. در این گروه فنرسازی زر نیز با رشد عجیب قیمت سهم امروز مقاومت ۳۰۳ تومانی را لمس کرد.

در گروه غذایی‌ها اما این روزها مارگارین شاهد خرید پرحجم سهامداران حقیقی است. در این گروه افزایش قیمت محصولات لبنی در کنار برخی خبرها مبنی بر افزایش سرمایه مورد توجه بازار قرار گرفته است.

بازار سهام امروز بازاری آرام و کم‌نوسان بود که این آرامش را مدیون بازارگردانی و بازارسازی حقوقی‌ها و صندوق‌های سرمایه‌بود بازاری که برای عبور از فصل مجامع و کشیدن نقشه‌های امیدوارکننده برای خود منتظر خبرهای مجامع عادی سالیانه شرکت‌ها در روزهای آینده است.

منبع» فارس

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا