مروری بر رویکرد مودی مداری در سازمان امور مالیاتی

اگر چه دولت به عنوان حاکمیت مسئولیت وصول مالیات را براساس قانون برعهده دارد اما در نهایت این مردمند که از این مالیات منتفع شده و از امکانات و خدمات و بسترهای ایجاد شده ناشی از آن برخوردار می شوند. بنابراین، مالیات در زمره حقوق شهروندی قرار می گیرد. مردم باید احساس عدالت در دریافت مالیات داشته باشند و حق دارند بدانند که مالیات دریافتی در چه حوزه هایی مصرف می‏شود. مردم باید اعتماد پیدا کنند که از همه افرادی که مشمول مالیات دهی هستند، مالیات اخذ می شود. همه مردم باید بدانند که نسبت به میزانی که مالیات می دهند، بهره برداری از خدمات اجتماعی و تسهیلاتی که از عواید مالیات حاصل می شود به چه اندازه است. باید مردم اطلاع داشته باشند که بخشی از مالیات آنها تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده در بخش بهداشت و درمان و جهت ارائه تسهیلات و خدمات در این بخش هزینه می‏شود. همچنین نقشی که این نوع مالیات در پروژه های عمرانی و تسهیلات در بخش های صنعتی و زیربنایی کشور ایفا می‏کند، باید برای مردم کاملاً روشن شود.

لزوم برقراری رابطه ای کاملاً قانونی، منطقی و اخلاقی با مردم موضوع دیگری است که همواره مورد تاکید قرار گرفته و باید مورد توجه قرار گیرد. البته تعامل و اعتماد همواره سرلوحه عملکرد سازمان امور مالیاتی کشور قرار داشته و تمام تلاش ها برای تحقق این اعتماد بین مردم و سازمان بیش از پیش بکار گرفته خواهد شد.

به هر حال، مودیان مالیاتی در برابر قوانین و مقررات مالیاتی دارای حقوق و وظایفی هستند. هدف مدیریت مالیاتی فراهم آوردن زمینه تمکین مالیاتی به‌صورت داوطلبانه است و اعمال جریمه برای فرار از مالیات و تعقیب مودیان هدف غایی نیست. باید توجه داشت که ترغیب به تمکین مالیاتی زمانی مؤثر است که پیش‌بینی‌های لازم جهت کشف و تنبیه موارد عدم تمکین انجام شده باشد. این امر مستلزم برنامه‌هایی از قبیل ارائه فرم‌های ساده و دستورالعمل‌های روشن و فراهم نمودن مسیر و برقراری تماس با مودیان است؛ به‌طوری‌که آن‌ها بتوانند در موقع لزوم سؤال نموده و اطلاعات مرتبط با تکالیف خود را به دست آورند. وظیفه اصلی برنامه خدمت به مودیان، مطلع نمودن مردم از وظایف و مسئولیت‌های خود در قبال سیستم مالیاتی است. بسیار ضروری است که سیستم مالیاتی اطلاعاتی از قبیل آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها، تصمیمات و سایر تذکرات را در اختیار مودیان قرار دهد تا از مشکلات اجرایی احتمالی کاسته شده و سطوح بالای تمکین حاصل گردد.

نقش سازنده رسانه ها در تحقق فرهنگ سازی مالیاتی نیز مورد تایید صاحبنظران این حوزه است. فرهنگ سازی مالیاتی نزد مردم مساله ای است که بخشی از آن به جامعه پذیری و تلاش رسانه ای بر می گردد و بخش اعظم آن نیز به تعامل و اعتماد عمومی مربوط است که هر دو باید با اهتمام ویژه و توامان صورت گیرد. در هر صورت، باید با فرهنگ سازی و ایجاد اعتماد بین مردم و سازمان امور مالیاتی، مالیات از مردم دریافت و به صورت صحیح در فرآیندهای زیرساختی که سبب رشد اقتصادی می شود، بکار گرفته شود.

ذکر این نکته ضروری است که ارتقای فرهنگ مالیاتی، اعتماد آفرینی در جامعه و حفظ آرامش اجتماعی و اقتصادی، وظیفه همه ارکان نظام، مردم و رسانه های جمعی است و نبایستی مالیات را صرفا یک موضوع مربوط به دولت تلقی کرد. مالیات هم حق دولت و هم حق مردم است. بنابراین برای وصول حقوق حقه دولت و مردم، باید یک اجماع ملی برای ایجاد و تحول فرهنگ مالیاتی در جامعه شکل بگیرد.

با اعتقاد به حفظ شان و کرامت والای انسانی و با تکیه‌بر ارزش‌های متعالی فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی، در راستای تحقق عدالت مالیاتی و توسعه پایدار، سازمان امور مالیاتی کشور و کلیه کارکنان آن، خود را مسئول و موظف به احقاق حقوق قانونی مودیان، می‌دانند. اصول پنجگانه و اهم مشخصههای آن‌ها از محورهای اساسی حقوق مودیان تلقی گردیده است. منشور حقوق مودیان مالیاتی سال گذشته جهت اجرا به ادارات مالیاتی سراسر کشور ابلاغ شد و اطلاع‏رسانی های لازم صورت گرفت. در این نوشتار، به طور اختصار به ۵ اصل این منشور اشاره می شود:

اصل (۱):
مودی محترم حق برخورداری از رفتار عادلانه، منصفانه و قانونمند را دارد.
اصل (۲):
مودی محترم حق کسب اطلاع و راهنمایی را دارد.
اصل (۳):
مودی محترم حق برخورداری از خدمات مالیاتی مطلوب را دارد.
اصل (۴):
پایبندی ما به اصل رازداری و حفظ حریم خصوصی، حق مودی محترم است.
اصل (۵):
مودی محترم حق اعتراض، شکایت و تجدیدنظرخواهی دارد.

منبع» سازمان امور مالیاتی کشور

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا