دولت اجازه ورود قوه قضائیه به اختلافات کارگری را ندهد

یک حقوقدان و وکیل دادگستری تاکید دارد دولت می تواند از طریق صدور بخشنامه از ظرفیت خود برای جلوگیری از کشیده شدن اختلافات ناشی از روابط کار به محاکم غیر تخصصی استفاده کند.

«محمد حیدری» در گفتگویی با تاکید بر اینکه اختلافات ناشی از روابط کار باید در هیات های تشخیص حل اختلاف مطرح گردد، اظهار داشت: تنها در صورتی می توان برای دعواهای ناشی از اختلافات روابط کار تحت عناوین مجرمانه در دستگاه قضایی تشکیل پرونده داد که از قبل هیات‌های تشخیص و حل اختلاف در مقام مرجع تخصصی قانونی به موضوع اختلاف پیش آمده رسیدگی کرده باشند.

وی افزود: به بیان ساده‌تر مادامی که مراجع تشخیص و حل اختلاف در مورد اختلاف پیش آمده میان کارگر و کارفرما حکمی صادر نکرده باشند، هیچ کدام از طرفین ماجرا نمی‌توانند در ارتباط با اختلاف پیش آمده در دستگاه قضایی پرونده جدیدی را تحت عناوین مجرمانه نظیر ممانعت از انجام کسب و کار و برهم زدن نظم تشکیل دهند.

حیدری با اشاره به مشکلات اقتصادی کارگاه‌های کوچک و واحدهای تولیدی بزرگ تصریح کرد: بهتر است کارفرمایان در این موارد با صبر بیشتری با کارگران برخورد کنند ضمن اینکه کارگران هم باید نسبت به مشکلات مالی کارفرمایان ملاحضات بیشتری به خرج دهند.

این وکیل دادگستری با اشاره به تجربه و مشاهدات حرفه‌ای خود، نقش نهادهای دولتی در پیشگیری از دامنه دار شدن اختلافات روابط کار را بسیار مهم دانست و افزود: به صورت مشخص  سازمان‌های دولتی مانند استانداری می‌توانند با دخالت به موقع از کشیده شدن پای اختلافات روابط کار به دستگاه قضایی جلوگیری کنند و در قالب کمسیون های کارگری زیر مجموعه شورای تامین استان به اختلاف پیش آمده رسیدگی کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به حساسیت های افکار عمومی در این موارد دولت باید با صدور بخشنامه ای به استانداری‌ها از آنها بخواهد که در موارد اختلاف کارگران و کارفرمایان پیش از آنکه پای دستگاه قضایی به ماجرا کشیده شود به مسئله ورود کنند و جلوی طرح آن در دعوای را بگیرند و به حل مسالمت آمیز آن کمک کنند.

این در حالی است که در روزهای گذشته اعلام شد مجازات شلاق و جریمه تعزیزی برای ۱۷  کارگری که با شکایت کارفرمای  معدن طلای آق دره به اتهام ممانعت از انجام کسب و کار مورد محاکمه قرار گرفته بودند به اجرا درآمده است.

منبع» ایلنا

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا