مالیات سال ۹۴ اصناف مطابق با برگه قطعی سال ۹۳

رئیس اداره مالیاتی استان تهران گفت: براساس توافق انجام شده، اصناف یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مشاغل بند (ج) مالیات سال ۹۴ خود را مطابق با برگه قطعی مالیات سال ۹۳ می‌پردازند.

حسین بنی‌صفار رئیس اداره مالیاتی استان تهران امروز در نشست کارگروه اقتصاد مقاومتی اصناف و بازاریان کشور با اشاره به اینکه سازمان مالیاتی در دهه گذشته در حال پوست‌اندازی از نظام سنتی به نظام به‌روز و مدرن است، اظهارداشت: نیاز است دستگاه‌های دولتی خود را با وضعیت اقتصادی و جامعه به روز کنند و این سازمان چند سالی است این کار را شروع کرده است.

وی ادامه داد: طبق بند ۱۷ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ۲ پروژه طرح جامع مالیاتی و توسعه مالیات ارزش افزوده و تکمیل حلقه‌های آن مطرح است. این دو طرح صرفاً مالیاتی نیست، بلکه اجرای کامل آن به توسعه اقتصادی کمک می‌کند و هم جنبه عدم ورود قاچاق کالا و ارز و اصلاح نظام توزیع کالا مورد توجه است.

رئیس اداره مالیاتی استان تهران با اشاره به توسعه زیرساختهای مالیاتی در کشور تصریح کرد: در حال حاضر تمامی استان‌ها از اطلاعات زیرساختی در تهران استفاده می‌کنند همچنین یکی از زیر پروژه‌های اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، موضوع زیرساختهای IT بوده و اکنون ۸۰ درصد فعالان اقتصادی در این سامانه ثبت نام کرده‌اند و ۲۰ درصد آن باقی مانده که بیشتر آنها در اصناف هستند.

بنی‌صفار با بیان اینکه ایجاد بانک اطلاعات برای مالیات شروع شده است، گفت: در حال حاضر سازمان آماده اخذ اطلاعات است که با حذف شیوه علی‌الرأس به اطلاعات برای تشخیص مالیات نیاز داریم.

وی یکی از مشکلات در نظام مالیات بر ارزش افزوده را عدم ثبت نام بخش زیادی از مؤدیان دانست و یادآور شد: مشکل دیگر در نظام صنفی این بوده که برخی افراد مشمول این مالیات بوده، اما آن را دریافت نمی‌کنند و برخی دیگر که مشمولی نیستند، به این بهانه مالیات می‌گیرند.

بنی‌صفار در مورد نصب صندوق مکانیزه فروش، عنوان کرد: این موضوع تکلیف برنامه پنجم و نیز قانون وزارت صنعت است و صرفاً بحث درآمد و فروش نبوده، بلکه از این طریق کنترل ورود و خروج کالا از نظام اقتصادی و میزان و روش مصرف است.

رئیس اداره مالیاتی استان تهران به رویکردهای اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم پرداخت و بیان کرد: اولین رویکرد ایجاد فضای رقابتی سالم به ویژه برای بخش خصوصی است، برخی از دستگاه‌ها از معافیت مالیاتی استفاده می‌کردند که فضای رقابتی را بر هم می‌زند، به همین علت این معافیت‌ها برداشته شده است.

به گفته وی، اصلاح قانون فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال فراهم کرده و سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته با نرخ صفر مالیاتی برای ۱۳ سال محاسبه می‌شود، همچنین مالیات کالاهای صادراتی نیز با نرخ صفر محاسبه می‌شوند.

بنی‌صفار به عدالت افقی و عمودی در اخذ مالیات از اصناف پرداخت و افزود: برخی از بازاریان معتقدند با هم‌تراز خود مالیات متفاوت می‌دهند و این مالیات با سطوح بالاتر و پایین‌تر خودشان تطبیق ندارد، بنابراین برای اجرای این عدالت از سال آینده طبق قانون شیوه علی‌الرأس حذف می‌شود. تعیین مالیات براساس اسناد و مدارک است که عدالت را به همراه خواهد داشت. تشخیص خوداظهاری و پایه جدید مالیات و املاک خالی به تعادل در بازار مسکن و جلوگیری از بورس‌بازی و انباشت مسکن منجر خواهد شد.

رئیس اداره مالیاتی استان تهران با اشاره به توافق مالیاتی با اصناف تصریح کرد: سال ۹۴ رکود حاکم بر کشور بود، به همین علت برای ایجاد اعتماد و تعامل خوب با اصناف توافق شد که صاحبان مشاغل بند (ج) مالیات ۹۴ خود را مطابق با برگه قطعی مالیات سال ۹۳ اظهار کنند و یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از اصناف در این توافق وجود دارند.

وی ادامه داد: در صورتی که تا ۱۵ تیرماه مؤدیان این بخش مالیات خود را پرداخت کنند، برگه قطعی برای آنها صادر خواهد شد و اگر دیرتر پرداخت شود، مشمول جریمه دیرکرد خواهد بود.

بنی‌صفار در پاسخ به این سوال که بیش از ۶۵ درصد از مالیات مربوط به سال ۹۲ و ۹۳ قطعی نشده و چگونه باید اظهارنامه مالیاتی سال ۹۴ را اظهار کرد، گفت: سعی بر این بوده که تا نزدیک خردادماه ۷۰ تا ۸۰ درصد از برگه قطعی عملکرد سال ۹۲ و ۹۳ مشخص شود البته می‌توانند مؤدیان سال ۹۲ را پایه قرار دهند. ناگفته نمایند که اکثر قطعی‌نشده‌ها مربوط به مشاغل بند (الف و ب) هستند.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا