نقدینگی انگیزه ای برای ورود به بورس ندارد

یک کارشناس بازار سرمایه از عواملی چون رفتار هیجانی معامله‌گران، عدم انتشار خبر ویژه درمورد اجرای برجام و رفع تحریمها، تداوم رکود سنگین حاکم براقتصاد و رفتار سنتی بازار سهام درماه رمضان بعنوان دلایل ریزش سنگین اولین روز معاملاتی این هفته بورس یاد کرد.

منصور کریمی در خصوص چرایی ریزش سنگین اولین روز معاملاتی این هفته در بورس گفت: شاید بتوان عمده ترین دلیل افت سنگین بازار را در رفتار هیجانی معامله گران جستجو کرد که مانند همیشه بدون تحلیل و در اثر جو روانی منفی حاکم بر بازار اقدام به حضور در صف های فروش می کنند. از سوی دیگر عدم انتشار خبر ویژه در مورد اجرای برجام و رفع تحریم ها نیز موجب شده تا نقدینگی انگیزه ای برای ورود به بورس نداشته باشد.

وی همچنین از تداوم رکود سنگین بر اقتصاد کشور که معاملات بازار سرمایه و سودآوری صنایع و بنگاهها را نیز تحت تاثیر خود قرار داده به عنوان یکی دیگر از عوامل ریزش شاخص بورس و قیمتها عنوان کرد و اذعان داشت: نزدیک شدن به روزهای اوج برگزاری مجامع شرکتها در کنار مواردی مانند رفتار سنتی بازار سهام در ماه رمضان را هم می توان به این عوامل اضافه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که با انتشار گزارشات مجامع شرکتها، انتظارات مثبت ناشی از اجرای برجام از تغییرات بنیادی در صنایع و بنگاهها برآورد نشده است تصریح کرد: با وجود این موارد منفی برای اقتصاد، بازار سرمایه، صنایع و بنگاهها بنظر می رسد دولت نیز برنامه خاصی برای بهبود اقتصاد ندارد و تنها به دنبال معجزه برجام است.

وی ادامه داد: با گذشت بیش از سه سال از عمر دولت یازدهم، رفته رفته در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار خواهیم گرفت؛ با این حال نگاهی به کارنامه اقتصادی دولت نشان می دهد سیاستهای انقباضی در راستای کنترل تورم تنها اقدام انجام شده دولت است و موادری چون رونق اقتصادی و تک نرخی شدن ارز در آن دیده نمی شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: معاملات بورس بیش از هر مقوله دیگری از موضوعات اقتصادی و سیاسی تاثیر می پذیرد که در مقوله اقتصاد اقدام خاصی توسط دولت انجام نشده است و از بعد سیاسی نیز که مهمترین موضوع آن برجام و رفع تحریم هاست، شاهد بی خبری و عدم تکامل تعهدات طرف غربی در این زمینه هستیم.

وی اضافه کرد: با این وجود دلیلی برای رونق پایدار بورس و معاملاتش باقی نمی ماند و از سوی دیگر همانگونه که گفته شد رفتار هیجانی معامله گران نیز که بدون تحلیل صورت می گرد به عنوان درد کهنه ای، مشکلات بورس را دو چندان می کند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر معاملات بورس نیز گفت: کاهش نرخ سود به خودی خود موجب رونق بازار نمی شود و معاملات بورس در صورتی از این اتفاق تاثیرپذیری مثبت خواهد داشت که بهره تسهیلات ارائه شده به صنایع و بنگاهها نیز کاهش یافت و این تا موضوع موجب رشد سودآوری شرکتهای بورسی شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از ارزش بازار سرمایه کالامحور است، وضعیت قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های آن و نیز دیگر کالاها می تواند تا حدودی جهت معاملات بورس را تحت تاثیر خود قرار دهد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر اقتصاد و بازار سهام کشور نیز اضافه کرد:  این اتفاق می توان به عنوان یک محرک سیاسی برای بورس کشور مطرح باشد؛ چرا که برنامه ها، موضوع گیری و استراتژی‌ کاندیداهای انتخابات پیش روی آمریکا به ویژه در ارتباط با توافق هسته‌ای و مسائل ایران برای معامله گران و سرمایه گزاران بورسی مهم است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا