سختگیری مالیاتی، باعث تشدید رکود می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط رکود نباید سخت گیری مالیاتی وجود داشته باشد و در این شرایط باید تنفسی برای صنعتگران ایجاد کرد.

علی لاریجانی درحالی این سخنان را در همایش تجلیل از صنعت گران و کار آفرینان استان قم بیان کرد که اکثر کارشناسان و دست اندرکاران امور اقتصادی و صنعتی نیز معتقدند: سختگیری مالیاتی یکی از عوامل تشدید کننده رکود اقتصادی و موانع جدی رونق کسب و کار و ایجاد اشتغال است.
همچنین در میزگردی که اخیرا با حضور دست اندرکاران امور کار و تولید در ایرنا استان اصفهان برگزار شد شرکت کنندگان، مشکل مالیاتی و سود بانکی بالا را از مهمترین موانع و مشکلات بخش تولید بیان کردند و خواستار برداشتن این موانع شدند.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان در این زمینه با اشاره به توسعه روابط بین المللی کشورمان و به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته ای، گفت: بستر برای فعالیت های اقتصادی کشور فراهم شده اما برخی مشکلات و موانع موجود بر سر راه کار و تولید ناشی از نظام مالیاتی است.
در این زمینه مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان معتقد است: قوانین و مقررات باید همراه و حامی تولید باشد، لذا قوانین و مقرراتی که ۳۵ سال پیش در هر بخشی تدوین شده و تا امروز هیچ اصلاحی نشده با شرایط امروز اقتصاد همخوانی ندارد.
قادری گفت: یکی از مهمترین و موثرترین کارها و موانع فرا روی تولید، تغییر قانون و مقررات بویژه قانون مالیاتها در بخش تولید است.
وی افزود : قوانین بانکی و مالیاتی، کار، تامین اجتماعی و تولید از مشکلات اصلی حوزه تولید و اشتغال است.
اصغر برشان دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان نیز با بیان اینکه قوانین، زائیده دست بشر است، گفت: قوانین متناسب با زمان و براساس نیازها باید تغییر کند لذا در این خصوص اولویت ها مهم است.
مدیر اجرایی خانه کارگر اصفهان تصریح کرد: گرچه قوانین صادرات، تجارت و بازرگانی، نیازمند بازبینی و اصلاح است اما قوانین مالیاتی نیز برای حمایت از واحدهای تولیدی و اشتغالزا به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه قرار گیرد.
همچنین نایب ‌رئیس انجمن کارفرمایان استان اصفهان گفت: امروز فقط با ایجاد بازار نمی توانیم از مشکلات رهایی پیدا کنیم زیرا برای برون رفت به عوامل بسیاری نیاز داریم.
رضا چینی با تاکید بر ضرورت اصلاح قوانین مالیات بر ارزش افزوده، تصریح کرد: دریافت ارزش افزوده از تولیدکننده باید جای خود را به مصرف کننده بدهد زیرا توزیع در ایران، عدد بالایی را به خود اختصاص می دهد و دریافت ارزش افزوده از تولید کننده، ضربه سنگینی را به بدنه تولید ما وارد می کند.
وی افزود: دریافت مالیات و ارزش افزوده از تولید به جای توزیع در هیچ جای دنیا سابقه ندارد.
نایب رئیس انجمن کارفرمایان استان اصفهان اضافه کرد: در سایر نقاط دنیا از تولید تا توزیع عددی بین یک تا ۱.۲دهم درصد مالیات به مصرف کننده می رسد، اما در ایران این عدد بالای ۲ و نیم درصد است و کالا از زمان تولید تا هنگامیکه به دست مصرف کننده می رسد بیشتر از ۲ و نیم برابر افزایش پیدا می کند.
رضا چینی با بیان اینکه شبکه نابسامان توزیع، بسیاری از واحدهای صنعتی ما را به تعطیلی کشانده است، گفت: دستگاههای مالیاتی توانایی دریافت مالیات از مصرف کننده را نداشتند، به همین دلیل فشار را به شبکه تولید وارد کردند.
محمد سقایی از کارشناسان بازرگانی و صادرات نیز گفت : عوامل متعددی در افزایش یا کاهش صادرات دخیل هستند که بخشی از آنها ناشی از تصمیم های دولت و قانونگذاران و بخشی نیز از عهده دولتمردان خارج است.
وی اظهارکرد: در این بخش، مجلس و دولت می توانند با اصلاح و تدوین قوانین حمایتی، زمینه رونق فضای کسب و کار را صدور کالاهای ایرانی به بازارهای جهانی را فراهم کنند.
سقایی، دریافت مالیات بر افزوده را از مشکلات جدی واحدهای تولیدی دانست و افزود: طبق قانون، مبلغی که از تولید کننده به عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت می شود، بازگشت می شود اما زمان استرداد آن به صادرکننده یا تولید کننده بسیار طولانی است و مدت یکسال بطول می انجامد.
وی افزود: باید تدابیری اتخاذ شود تا فرآیند استرداد این مبلغ به تولید کننده یا صادرکننده سریع تر انجام شود و در زمان کوتاهتری مبلغ یاد شده به صادرکننده یا تولید کننده پرداخت شود تا مشکل نقدینگی این واحدها کاهش یابد.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان در این راستا ادامه داد: وقتی این موانع وجود دارد، تولید بوجود نمی آید و وقتی تولید بوجود نیاید، کسب درآمد از طریق فروش کالا نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و در پی آن، سرمایه لازم برای توسعه و ایجاد اشتغال ایجاد نمی شود.
در این زمینه سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص رفع موانع تولید بویژه مالیات ها و سازو کارهای داخلی از جمله نکات امید بخشی است که طرح آن در مجلس شورای اسلامی زمینه لازم را برای تصحیح قوانین و برطرف کردن موانع دست و پاگیر تولید فراهم می کند.
بنا به گفته علی لاریجانی در دوره گذار قرار داریم و از این شرایط نسبتا سخت در حال عبور هستیم و شرایط اقتصادی به سمت بهبود در حال حرکت است با اینحال برخی مشکلات مربوط به سازو کار درونی ما است و ارتباطی به شرایط بیرونی ندارد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: رفتار بانک ها نسبت به صنعتگران باید رفاقت آمیزتر باشد متاسفانه اکنون برخی شدت عمل ها وجود دارد و بلوکه شدن ۱۰درصد تسهیلات در ایجاد رونق اقتصادی اختلال ایجاد می کند.
وی ادامه داد: باید اینگونه مشکلات را در برنامه ششم توسعه در کانال حل شدن قرار دهیم و مجلس جدید علاقه مند است به این موضوع ها توجه بیشتری کند.
لاریجانی تصریح کرد: مجلس فعلی تمرکز خود را روی مسائل اقتصادی طوری قرار داده است که اقدام ها به نفع تولید رقم بخورد.
وی در ادامه ابراز کرد: مسیر سنگلاخی که در آن قرار گرفته بودیم در حال رفع شدن است لذا باید از فضا و زمان به خوبی استفاده کرد و اکنون موقع کار و تولید است و مجلس از رفع مشکلات صنعتگران استقبال می کند.
باتوجه به نظرات کارشناسان و نکته های مورد تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی ، صاحب نظران و دست اندرکاران و تولید کنندکان معتقدند شرایط بسیار مساعدی برای همکاری مجلس و دولت فراهم شده و این شرایط امید به اصلاح مقررات کسب و کار بویژه قوانین مالیاتی و کاهش سودهای بانکی را در بین تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی افزایش داده است.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا