لغو اجرای استانداردهای بین‌المللی حسابداری برای دوره مالی ۹۴ بانک‌ها

یک مقام مسئول از لغو اجرای استانداردهای بین‌المللی حسابداری برای دوره مالی ۹۴ بانک ها خبر داد و گفت: با تداوم روند حسابرسی صورت‌های مالی نطابق به رواق همیشگی مانعی برای برگزاری مجامع بانک ها در روزهای آینده وجود نخواهد داشت.

موسی بزرگ اصل با اشاره به جلسه مشترک وزارت اقتصاد با مدیر عامل بانک‌ها ، سازمان بورس، بانک مرکزی و سازمان حسابرسی در روز شنبه اخیر گفت: در این جلسه مقرر شد با توجه به کمبود زمان و در عین حال ایراد های مد نظر بانک مرکزی به صورت های مالی شرکت ها امکان حسابرسی گزارش های مالی و عملکردی بانک ها و موسسات اعتباری برای دوره مالی ۹۴ مطابق با صورت های نمونه بانک مرکزی وجود نداشته و بنابراین اجرای استاندارد های بین المللی حسابداری (IFRS) برای مجامع امسال آنها اجرا نمی شود.

عضو هیات عامل سازمان حسابرسی با بیان اینکه این تصمیم با وجود اجماع حاضران در جلسه اما با مخالفت مدیران بانک مرکزی مواجه بوده است ، گفت: پیشنهاد سازمان حسابرسی مبنی بر تداوم نحوه گزارشگری و اطلاعات مالی بانک ها و موسسات اعتباری مطابق با روال گذشته در دوره مالی ۹۴ با موافقت مدیر عاملان بانک ها ،سازمان حسابرسی و حسین قضاوی معاون امور بانک،بیمه و شرکت های دولتی وزارت اقتصاد قرار گرفته و بر این اساس صورت های مالی بانک ها برای مجامع سالیانه پیش رو آنها بر اساس روال قبلی حسابرسی خواهد شد.

وی در عین حال از توافق بر سر بررسی طرح ارایه صورتهای مالی نمونه بانک مرکزی با حضور نمایندگانی متشکل از این بانک و سازمان حسابرسی کل کشور، سازمان بورس و جامعه حسابداران رسمی در کمیته‌ای تخصصی خبر داد و گفت: طبق مصوبه وزارت اقتصاد و سازمان بورس اجرای استاندارد های بین‌المللی حسابداری  (IFRS) از سال ۱۳۹۵ هدف گذاری شده بود که این کمیته تلاش خواهد کرد، اجرای این استاندارد را در نخستین گام از طریق بانک ها در سال جاری تهیه و به تبع آن در مجامع سال آینده بر اساس این استانداردها صورت‌های مالی تهیه و حسابرسی شوند.

بزرگ اصل با بیان اینکه سازمان حسابرسی هم اکنون مطابق با روال پیشین ، صورت های مالی بانک ها و موسسات اعتباری حسابرسی می شوند، گفت: به این ترتیب طی روز های آینده مانعی از بابت اجرای مجامع بانک ها وجود نخواهد داشت. این در حالی است که رفتار بانک مرکزی در قبال این موضوع هنوز مشخص نیست.

 

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا