نباید به هر بهانه‌ای مالیات بگیریم

سید کامل تقوی‌نژاد امروز در جمع اعضای اتاق بازرگانی صنایع معادن تهران، اظهار داشت: نمی‌توانم بپذیرم یک کارگزار دولتی دلسوزی بیشتری نسبت به بخش خصوصی داشته باشد، با مشکلات تولید و بنگاه‌داری آشنا هستم و در این بخش کار کردم. رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در سازمان به دنبال شفافیت هستیم، تصریح کرد: بسیاری از مشکلات که تحت عنوان فساد مطرح است، به این دلیل بوده و مهمترین مسأله در شفافیت آمار و اطلاعات صحیح است که بخشی از آن به دستگاه‌های دولتی بازمی‌گردد و اعتراف می‌کنم، یک جاهایی باید خود را اصلاح کنیم.

معاون وزیر امور اقتصادی به طرح جامع مالیاتی اشاره کرد و گفت: بخشی از این طرح مربوط به دست یافتن به اطلاعات در جهت منافع ملی است و سازمان وظیفه‌ای جز تشخیص و وصولی در رابطه با این اطلاعات ندارد.

وی با تأکید بر اینکه قول دادیم طرح جامع مالیاتی تا بهمن ماه عملیاتی شود، یادآور شد: تاکنون مبنای کار خود اظهاری بوده است و به اطلاعات مردم تکیه کردیم، اما در این طرح با توجه به اینکه اطلاعات را از کانال‌های دیگر می‌گیریم ۹۰ درصد اظهارنامه‌ها پذیرفته شده و آنها را تطبیق می‌دهیم و فقط ۱۰ درصد از اظهارنامه‌های پرریسک بررسی می‌شود.

به گفته تقوی‌نژاد علاقه برای ورود به رسیدگی‌های آن چنانی نداریم و اطاله مراحل دادرسی مالیاتی هر دو طرف را خسته می‌کند و خواسته‌ایم، تا ادارات زمان رسیدگی را ۵۰ درصد کاهش دهند.

رئیس سازمان امور مالیاتی به موضوع تقویت شورای عالی مالیاتی اشاره کرد و افزود: علاقه داریم مسائل و اختلافات درون سازمان حل شود، اگر دولت هزینه‌هایش زیاد می‌شود، حق نداریم برای تأمین آن به مردم فشار بیاوریم و این مقبول ما نیست که بخواهیم به هر بهانه‌ای مالیات بگیریم.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه علاقه‌مند به اخذ مالیات بر اساس شیوه علی‌الرأس نیستیم، تصریح کرد: قانون مالیات ارزش افزوده که ۵ ساله بوده است اشکالاتی دارد و اکنون ۴۰ درصد درآمدهای مالیاتی از این محل است، در حال حاضر این لایحه در کمیسیون اقتصادی رسیدگی می‌شود و هدف اصلی آن رسیدن از مرحله تولید به مصرف است.

وی ادامه داد: عمده نارسایی مالیاتی ارزش افزوده شاید با نصب صندوق مکانیزه حل شود، لایحه‌ای تنظیم شده که دارای مشوق‌هایی است و هزینه اولیه صندوق‌ها سازمان پرداخت می‌کند. این لایحه به زودی در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس قرار خواهد گرفت.

تقوی‌نژاد در مورد استرداد مالیات صادرکنندگان نیز یادآور شد: باید به شرایطی برسیم که مشکلات و زمان آن کاهش یابد.

رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به توافق با اصناف اظهار داشت: در این توافق تعداد سامانه‌‌ها و مالیات اصناف با توجه به اعتمادی که کردیم، افزایش یافته است.

این خبر ادامه دارد …

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا