بخش خصوصی خواستار کاهش فشار مالیاتی بر صنایع کوچک و متوسط شد

رئیس اتاق تهران در نشست هم اندیشی بخش خصوصی و سازمان امور مالیاتی با ارائه پیشنهادی خواستار کاهش فشار مالیاتی بر صنایع کوچک و متوسط شد. مسعود خوانساری در توضیح جزییات بیشتری از این پیشنهاد گفت: تقاضای ما پذیرش ارقام مندرج در اظهارنامه مالیاتی سال ۱۳۹۴ بنگاه های صنعتی است که به دلیل رکود اقتصادی در این سال فشار زیادی را متحمل شده اند. اعتماد کنید، رونق مشکلات را حل می کند او پذیرش این پیشنهاد را در بهبود فضای کسب و کار و ارتقای وضعیت بنگاه های صنعتی موثر دانست. به گفته این مقام ارشد اتاق تهران، این پیشنهاد به معاونت اول ریاست جمهوری، وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان امور مالیاتی ارسال و با مذاکراتی که تا به حال انجام شده، خوانساری به قبول این پیشنهاد امیدوار است.

رئیس اتاق تهران گفت: آمارها نشان می دهد که رشد صنعت در سال گذشته منفی ۲/۲درصد بوده است و برای جبران این کاهش رشد، ضروری است از فشارهای مالیاتی کاسته شود تا صنعت فرصتی برای بازیابی داشته باشد.

خوانساری افزود: با بهبودی که در عملکرد سازمان امور مالیاتی دیده می شود، بخش خصوصی به حل بسیاری از این مشکلات امیدوار است؛ چرا که مالیات باید رونق اقتصادی به بار بیاورد و نباید سدی برای توسعه کشور شود. او همچنین از اقدام سازمان امور مالیاتی در صدور بخشنامه ای مبنی بر حذف مالیات بر تسعیر ارز و حل مشکل صادرکنندگان تقدیر و تشکر کرد. بخشنامه ای که به گفته خوانساری در سال ۱۳۹۳ بر درآمد حاصل از خریدوفروش ارز صادراتی توسط صادرکنندگان مالیات در نظر گرفته شده و با ایجاد میلیاردها تومان بدهی برای صادرکنندگان، فشار زیادی به آنها وارد کرد.

مسعود خوانساری همچنین از شکل گیری یک کمیته مشترک بین اتاق تهران و سازمان امور مالیاتی برای حل مشکلات مالیاتی فعالان اقتصادی خبر داد و با اشاره به درخواست صادرکنندگان در مورد استرداد یک ماهه مالیات صادرات گفت: اخیرا جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهوری برگزار و طی آن مقرر شد کمیته ای چهار نفره متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس گمرک، رئیس سازمان امور مالیاتی و رئیس اتاق تهران به بررسی ابعاد این موضوع بپردازد تا این مطالبه صادرکنندگان تحقق پیدا کند.

رئیس سازمان امور مالیاتی نیز که روز گذشته میهمان اتاق تهران بود از برنامه های این سازمان برای کاهش فشار مالیاتی بر فعالان اقتصادی و تعامل هرچه بیشتر با آنها خبر داد.

سیدکامل تقوی نژاد گفت: فشار مالیاتی بر مالیات دهندگان از اهداف سازمان امور مالیاتی نیست، بلکه ما معتقدیم اگر هزینه های دولت زیاد شود، حق نداریم برای تامین آن به مردم فشار بیاوریم.

او گفت: سازمان امور مالیاتی به دنبال شفافیت اطلاعات بوده و مهم ترین مسئله در این موضوع آمار و اطلاعات صحیح است که بخشی از آن به دستگاه های دولتی بر می گردد، و به نظر من ما باید در مواردی خود را اصلاح کنیم. او از عملیاتی شدن طرح جامع مالیاتی تا بهمن سال جاری خبر داد و گفت: اساس طرح جامع مالیاتی بر خوداظهاری است و ما ۹۰درصد اظهارنامه ها را می پذیریم و بنا داریم فقط ۱۰درصد از اظهارنامه های پرریسک را بررسی کنیم. او همچنین از کاهش ۵۰درصدی زمان پروسه مالیات به عنوان یکی دیگر از تصمیمات این سازمان خبر داد و گفت: ما شرایط رکود اقتصادی را در نظر داریم و درباره عملکرد سال گذشته باید با تعامل و همکاری مشکلات را حل کنیم.

معاون وزیر اقتصاد و دارایی ۴۰درصد از درآمد مالیاتی را از مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد و این قانون را قابل انتقاد دانست و توضیح داد: با بخش خصوصی جلساتی برگزار کردیم و مشکلات در کمیسیون اقتصادی دولت در حال رسیدگی است تا به یک قانون کامل تری برسیم. هدف اصلی ما رسیدن از تولید به مصرف در دریافت مالیات است. او نصب صندوق های مکانیزه فروش را در حل برخی مشکلات مالیات بر ارزش افزوده موثر دانست و گفت: درحال حاضر لایحه ای تنظیم شده و مشوق هایی تعریف کرده ایم، تا بهره گیری بیشتری از این صندوق ها داشته باشیم.

تقوی نژاد همچنین از اقدامات این سازمان برای برون سپاری بخشی از وظایف خود خبر داد وگفت: به دنبال آن هستیم که بخشی از وظایف سازمان به جز دادرسی و وصول مالیات را به اتاق تهران واگذار کنیم که برای ما بهترین گزینه است.

او درباره معافیت های مالیاتی توضیح داد: طبق بخشنامه جدید سازمان امورمالیاتی، اگر مودیان تا پایان شهریورماه امسال نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کنند، از بخشودگی جرایم برخوردار خواهند شد. همچنین برای واحدهای تولیدی و تجاری که دچار مشکل شده اند، پرداخت پلکانی مالیات به عنوان یک راهکار پیش بینی شده است. به گفته تقوی نژاد، شناسایی کسانی که تاکنون مالیات پرداخت نکرده اند از سوی سازمان امور مالیاتی کشور جدی دنبال می شود و در این زمینه شاید تشکیل دادگاه های رسیدگی به جرایم مالیاتی نیز در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: فرار مالیاتی بیش از آنکه به دولت آسیب برساند، فعال اقتصادی را دچار ضرر خواهد کرد و خواسته ما از انجمن ها و تشکل های اقتصادی این است که به ما در حمایت از کسانی که مالیات خود را به درستی و به موقع پرداخت می کنند، کمک کنند.

محمدقاسم پناهی، قائم مقام سازمان امور مالیاتی که در این نشست حضور داشت، به پدیده کدفروشی اشاره کرد و گفت: اگرچه تعداد شرکت های موجود در لیست سیاه سازمان امور مالیاتی از ۱۰۰ شرکت به ۴هزار شرکت افزایش یافته است؛ اما معاملات برای ما ملاک است؛ چنانچه معامله واقعی صورت گرفته و نام طرف معامله در لیست سیاه باشد، نام آن از این لیست حذف می شود. این لیست سیاه برای اطلاع فعالان اقتصادی ایجاد شده است.

نشست هم اندیشی و بحث و بررسی مشکلات مالیاتی بخش خصوصی با حضور رئیس سازمان امور مالیاتی و تعدادی از معاونان و مسئولان این سازمان در اتاق تهران برگزار شد. در این نشست که به میزبانی اتاق تهران و با حضور نمایندگان تشکل های اقتصادی برگزار شد، مشکلات مختلف فعالان بخش خصوصی در حوزه مالیات مطرح و از سوی مسئولان سازمان امور مالیاتی توضیح و پاسخ داده شد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا