برگزیدگان حوزه‌های بانکداری مرکزی در سال ۲۰۱۶ معرفی شدند

برگزیدگان حوزه‌های بانکداری مرکزی در سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام شد که بر این اساس بانک مرکزی ایرلند به عنوان بهترین بانکدار مرکزی سال انتخاب شده است. مؤسسه انتشاراتی بانکداری مرکزی ، سالانه برنامه ویژه ای برای بانکداران مرکزی و نهادهای مرتبط با آن برگزار کرده و جوایزی را در این حوزه اعطا می کند. هیئت تحریریه مجله بانکداری مرکزی و کارشناسان آن تجربه ای ۲۵ ساله در تهیه گزارش های مستقل و آگاهی بخش و تحلیل ها و نقطه نظرات مرتبط با عملکرد بانکداری مرکزی در سطح جهان دارند. بر این اساس می توانند این عملکردها را مورد قضاوت قرار داده و برگزیدگان این حوزه را به جامعه جهانی معرفی کنند. همچون سال های گذشته، جوایز ۲۰۱۶ این مؤسسه نیز بر اساس بهترین عملکرد بانک های مرکزی و نهادهای وابسته به آنها اعطا شده است که در ذیل به اختصار اشاره‌ای به‌آنها می‌شود.

بانک مرکزی ایرلند بهترین بانکدار مرکزی سال
هیئت داوران مؤسسه انتشاراتی بانکداری مرکزی شامل اعضای هیئت تحریریه و اعضای بازنشسته این هیئت، بانک مرکزی ایرلند را به دلیل معرفی قواعد انتشار اوراق رهنی مسکن، به‌عنوان بهترین بانک مرکزی در سال ۲۰۱۶ شناختند. این قواعد توانسته است قیمت و انتظارات قیمتی در بخش مسکن ایرلند را کنترل نماید. فیلیپ‌لین رئیس بانک مرکزی ایرلند بر توسعه ابزار دستیابی به ثبات مالی، به‌عنوان یکی از تحولات اساسی در بانکداری تأکید دارد.

لین معتقد است تحولات اقتصادی کشورهای نوظهور و اثرات آنها در تعیین تولید جهانی، از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین او با نگاهی فراتر از ناحیه یورو، نظارت دقیق بر تأثیر روبه رشد این کشورها در سیستم مالی جهانی را مورد توجه قرار داده است.
• اردم باشچی بهترین رئیس سال
اردم باشچی ، بانک مرکزی جمهوری ترکیه را در یک دوره بحرانی با توجه به سرریزهای سیاستی از طرف اقتصادهای پیشرفته، مداخلات سیاسی داخل کشور و تحولات خاورمیانه هدایت کرد. رئیس بانک مرکزی ترکیه تمرکز خود را بر بودجه شرکت‌های بزرگ معطوف کرد. وی رویکرد نوینی در کنترل و کاهش انتظارات تورمی در ترکیه را پذیرفته و پیاده سازی کرد. درعین حال، باشچی برنامه‌ریزی اقتصادی خود را با توجه به تغییرات نرخ‌های بهره در آمریکا دنبال ‌کرده است.
• بانک مرکزی دانمارک بهترین مدیر ذخایر سال
به دلیل موفقیت‌های بانک مرکزی دانمارک در کنترل جریانات مالی، جایزه بهترین مدیر ذخایر سال ۲۰۱۶ به لارس رود  تعلق گرفت. لارس رود مدیر ذخایر بانک مرکزی دانمارک، با تأکید بر مدیریت ریسک، به‌ویژه ریسک نقدینگی، رویکرد مدیریت ذخایر خود در سال‌های تحت بررسی را مورد بازبینی قرار داد که به یک استراتژی ریسک سرمایه‌گذاری بودجه محور منتهی شد. در این رویکرد، بانک مرکزی در برابر جریان قوی منابع و وجوه مالی به دانمارک و بعدها جریان وجوه به خارج از آن مقاومت کرد. این امر محکی برای میخکوب کردن واحد پول دانمارک (کرون) به یورو بود.
• بانک اسرائیل جایزه شفافیت
در سال های اخیر، بانک های مرکزی اغلب اقتصادهای پیشرفته و بسیاری از کشورهای نوظهور، از طریق ایجاد وب‌سایت‌ و سایر ابزارهای اطلاع‌رسانی و همچنین انتشار گزارش های سیاست پولی، گام های اساسی به سمت شفافیت بر‌داشته اند. بانک های مرکزی برخی از کشورها مانند نیوزلند، انگلستان، جمهوری چک و مجارستان از جمله پیشگامانی بودند که مسیر شفاف سازی را هموار کردند. بانک اسرائیل در سال ۲۰۱۶ میلادی جایزه شفافیت را گرفت و این جایزه حاصل بهبود شفافیت برگزاری کنفرانس‌های مطبوعاتی پس از اخذ تصمیمات سیاست پولی و انتشار مجموعه ای از اسناد جدید درحوزه ثبات مالی بوده است .
• بانک مرکزی نیوزلند، بانک پیشرو سال
یکی از گام‌های اساسی بانک مرکزی نیوزلند، پیاده‌سازی و کاربردی نمودن مدیریت ریسک شرکتی بود که زمینه دریافت جایزه بانک مرکزی پیشرو در سال ۲۰۱۶ را فراهم آورد.
•  بانک مرکزی اروپا بهترین وب سایت سال
اتخاذ سیاست های پولی متنوع توسط بانک های مرکزی، مسائل جاری و انتظارات آتی، اطلاعات فراوانی در بردارند که سایت های بانک مرکزی، اغلب به زبان‌های مختلف در اختیار عموم قرار می دهند. اما ارائه این اطلاعات به گونه ای که به سادگی برای عموم مردم قابل فهم باشد، چالش‌بر‌انگیز است. برخی از بانک‌های مرکزی کاربران خود را در انبوهی از اخبار، تاریخ‌ها و داده‌ها سر‌در‌گم کرده و یا اطلاعات را به گونه ای در بخش های مختلف قرار می دهند که دسترسی به آنها به سختی صورت می پذیرد. اما وب‌سایت بانک‌ مرکزی اروپا  با وجود تأکید بر جزئیات، به گونه ای طراحی شده است که تمامی کاربران می‌توانند به سهولت از آن استفاده کنند. البته باید توجه داشت که بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۱۵ در وب‌سایت طراحی کرده است که یکی از این سایت‌ها برای ECB و دیگری به‌عنوان بازوی نظارتی بانکداری است.
ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا معتقد است اطلاع رسانی قلب بانکداری مرکزی مدرن است و وب‌سایت ابزاری اصلی توضیح سیاست پولی و نظارت بانکی به شهروندان اروپائی و متخصصان بازدیدکننده به‌روشی منظم، قابل‌دسترسی است تا شفافیت و مسئولیت‌پذیری در بانک حاصل آید.
• صندوق آتی  (صندوق ثروت ملی استرالیا ) به عنوان برترین سرمایه‌گذار دولتی
صندوق آتی بازدهی سود ۱۵٫۴ درصد را در سال گذشته در کارنامه خود ثبت کرد و متوسط سالانه خود را در ۹ سال فعالیت خود به ۸ درصد رساند. این صندوق در جهت بهبود انعطاف‌پذیری ساختار تصمیم‌گیری فعلی در جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای غیردولتی تلاش بسیار کرده است.
بخشی از فرآیند شناسایی عملکردهای برجسته بانکداری مرکزی که توسط مؤسسه انتشاراتی بانکداری مرکزی انجام می‌گیرد به ارزیابی خدمات شرکت‌ها و مؤسساتی اختصاص داردکه در افزایش و ارتقا کارایی در این حوزه نقش مؤثری دارند.
در بین این فعالان بازار، مشاوران جهانی استیت استریت  به‌عنوان مدیر دارایی سال، بانک اچ‌اس‌بی‌سی  بهترین معامله‌گر و شرکت بلک‌راک  نیز بهترین مشاور سال شناخته شدند.
مشاوران جهانی استیت استریت به ۸۳ مشتری دولتی در جهان خدمت رسانی کرده و از سپتامبر ۲۰۱۵ معادل ۳۶۲ میلیارد دلار از دارائی‌های آنها را مدیریت کرده است. این شرکت پا را فراتر از مدیریت دارائی گذاشته و حتی در توسعه‌های نهادهای دولتی نیز خدماتی را ارایه کرده  است.
سایر برندگان و دریافت کنندگان جایزه عبارت بودند از: شرکت سیستم‌های وال استریت  ارائه‌دهنده سرویس‌های مدیریت ریسک، شرکت لئوناردو کروز  برجسته ترین عرضه کننده فن‌آوری پرداخت، شرکت بیرینگ‌پوینت  عرضه‌کننده فن‌آوری سال، شرکت تراست به‌عنوان متولی  جهانی سال و شرکت ال‌سی‌اچ کیلیرنت  در حیطه ایجاد زیرساخت ها.
علاوه بر موارد فوق، جایزه‌ای برای دستاوردهای کل زندگی به زتی اختر عزیز  تعلق گرفت، که بانک مرکزی مالزی را از سال ۲۰۰۰ رهبری کرده است. وی نقش حیاتی در خروج از بحران مالی آسیا و پیشرو در اسلامی‌ کردن فعالیت‌های مالی و تأمین مالی در کشور خود داشته است.
زتی معتقد است حفظ یک رابطه موثر با دولت و سایر نهادهای عمومی نقش اساسی در احیاء و رشد ثبات مالی دارد، در حالی‌که بانک مرکزی همزمان بتواند استقلال و خود مختاری خویش را نیز حفظ ‌کند.
شایان ذکر است مقاله ارایه شده جان تیلور پروفسور دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۵ درخصوص قواعد بازی جهانی برای سیاست پولی، نیز به‌عنوان یک نوآوری مهم در حوزه ادبیات سیاست پولی شناخته شد. این مقاله بر این موضوع تأکید دارد که بانک مرکزی می‌تواند به طور انعطاف‌پذیر بر اساس اختیارات قانونی خود، از اتکا یه قواعد پولی تعریف شده پرهیز کرده و بر اساس قضاوت خویش عمل کند.

ژاله زارعی- اقتصاد دان

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا