تنظیم صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی براساس استانداردهای جهانی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با عضویت مجدد بورس تهران به فدراسیون جهانی بورس ها اقدامات اولیه در خصوص ارائه صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی بر اساس استاندارهای جهانی انجام‌شده و در حال حاضر شرکت‌های بزرگ در انطباق با این استاندارها صورت‌های مالی خود را ارائه می‌کنند. حامد ستاک افزود: بازار سرمایه ایران به‌منظور تعامل با بازارهای بورس جهانی باید در رعایت الفبا و ادبیات آن‌ها کوشا بوده و در این مسیر با شفافیت اطلاعات و کارکرد ابزارها باید به وضعیت جهانی نزدیک شود.

وی تصریح کرد: انطباق با استانداردهای بین‌المللی زمینه پذیرش بازار سرمایه ایران در بورس‌های جهانی را فراهم می کند.

ستاک با بیان  اینکه، توسعه بازار سرمایه درگرو توسعه دانش مالی در کشور است، اظهارداشت: با رشد این بخش و ورود نقدینگی به این بازار و  همچنین تأمین مالی صنایع تولیدی شاهد تحرک چرخ‌های اقتصاد خواهیم بود.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی، گفت: کاهش نرخ سود بانکی محرک خوبی به‌منظور توسعه و عمق بازار سرمایه است و موجب استقبال مردم از این بازار می‌شود.

وی با بیان اینکه، اصلی‌ترین کاربرد بازار سرمایه واسطه‌گری بین دارندگان و نیازمندان منابع مالی است، گفت: برای ایفای این نقش نیازمند زیرساخت‌های مناسب هستیم که هنوز به طور مناسبی در کشور رشد نکرده است البته نا گفته نماند زیرساخت‌های موجود در کشور آماده عملیات انتقال منابع از دارندگان به نیازمندان منابع مالی است.

ستاک با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در کشور یادآور شد:  دارندگان منابع مالی اعتماد و دانش لازم برای ورود به بازار سرمایه را ندارند تا از این طریق تأمین مالی ارزان‌قیمت برای صنایع تولیدی در کشور فراهم شود.

وی اظهار داشت: همین ضعف در بازار سرمایه موجب شده ،برخلاف بسیاری از کشورهای پیشرفته عمده تأمین مالی صنایع بزرگ کشور از طریق بانک‌ها انجام شود درصورتی‌که کارکرد اصلی بانک‌ها تأمین منابع مالی کوتاه‌مدت است.

ستاک ادامه داد: بازار سرمایه در اصل وظیفه تأمین مالی بلندمدت را بر عهده دارد اما در ایران هر دو نقش را بانک‌ها ایفا می‌کنند که این روند عامل اصلی معوقات بانکی است و این در حالی است که بازار سرمایه باید این نقش را بر عهده بگیرد و امیدواریم به‌تدریج در این مسیر گام بردارد.

وی با اشاره به وارداتی بودن بازار سرمایه در کشور، گفت: از آنجایی که این بازار از دل جامعه نجوشیده است لذا  عملکرد مناسبی نسبت کشورهای پیشرفته ندارد.

این تحلیلگر بازار سرمایه کمبود آگاهی فعالان این بازار  نسبت به ابزارهای مختلف مالی و کارکرد آن‌ها و همچنین توسعه نیافتن اوراق مشتقه در ایران را از مشکلات بورس دانست و گفت: مهم‌ترین کارکرد اوراق مشتقه انتقال ریسک از ریسک گریزان به ریسک پذیران است.

ستاک افزود: در مرحله اول به‌منظور بهره‌گیری از اوراق مشتقه باید نیاز بهره‌گیری از این ابزار در کشور احساس و بازار سرمایه به مرحله‌ای از بلوغ برسد تا عده‌ای ریسک‌پذیر و ریسک گذار وارد بازار شوند و به‌واسطه ابزارهای مشتقه تلاقی پیدا کنند.

وی ادامه داد: در صورت احساس نیاز به این اوراق ابزار آن طراحی و مورداستفاده قرار می‌گیرد و این در حالی است که بهره‌گیری از این اوراق در بازار سرمایه به‌تدریج کم و کاستی‌ها خود را نشان می‌دهند .

ستاک با بیان این که، در بازار سرمایه کشور به‌طورمعمول ابزاری که درکشورهای دیگر کارکرد خوبی داشته به‌صورت وارداتی به بازار تزریق می‌شود و اغلب هم مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و حجم کمی از معاملات را خود اختصاص می‌دهد، گفت: اوراق رهنی مسکن به‌تازگی در بازار سرمایه خریدوفروش می‌شوند که در صورت معرفی مناسب و کامل به سرمایه‌گذاران توان حل قسمت عمده مشکل نقدینگی بانک‌ها به‌منظور پرداخت تسهیلات بیشتر را داشته و موجب تعامل و همیاری بازار پول و سرمایه می‌شود.

منبع» ایبِنا

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا