سهم درآمد مالیاتی ایران در تولید ناخالص داخلی بیشتر از ۵ درصد است

[سهم درآمد مالیاتی ایران در تولید ناخالص داخلی بیشتر از ۵ درصد است]

براساس اطلاعات بدست آمده از پایگاه داده پردازی صندق بین المللی پول، در سال ۲۰۱۳ سهم درآمد کل و درآمد مالیاتی ایران به ترتیب برابر با ۱۴.۰۸ و ۵.۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی آن کشور بوده است.

این در حالی است که درآمد مالیاتی کشور سوئد بیش از نصف درآمدهای این کشور را تشکیل می دهد و درآمد کل و درآمد مالیاتی این کشور به ترتیب ۴۹.۳۰ و ۳۲.۹۸ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور هستند.

در آلمان نیز نیمی از درآمد کل این کشور در سال ۲۰۱۳ از محل درآمدهای مالیاتی تامین شده و درآمد کل و درآمدهای مالیاتی این کشور به ترتیب ۴۴.۴۷ و ۲۲.۷ درصد تولید ناخالص داخلی آن است.

در عربستان سعودی، بزرگ ترین صادرکننده نفت در جهان، درآمدهای مالیاتی بسیار ناچیز است، به طوری که در سال ۲۰۱۳، درآمد کل و درآمدهای مالیاتی این کشور به ترتیب ۱.۲ و ۴۶.۷۱ درصد تولید ناخالص داخلی آن هستند.

عملکرد پاکستان به لحاظ درآمدهای مالیاتی بهتر از ایران و عربستان سعودی است و درآمد کل و درآمد مالیاتی آن در سال ۲۰۱۳ به ترتیب ۱۳.۲۹ و ۹.۹۲ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است.

صندوق بین المللی پول روز پنجشنبه(گذشته) سامانه درآمدهای مالیاتی و غیرمالیاتی برای ۱۸۶ کشور جهان را راه اندازی کرد و آمارهای موجود از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۳ را بر روی این سامانه قرار داد. هدف از تاسیس این پایگاه داده پردازی، تشویق محققان برای انجام کارهای پژوهشی در زمینه مالیات ها ذکر شده است.

تحلیلگران معتقدند، تورم، نرخ ارز و درآمدهای نفتی و تولید ناخالص داخلی، مهمترین عوامل تاثیر گذار بر درآمدهای مالیاتی در ایران هستند.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا