طیب‌نیا بر اجرایی کردن توافق با FATF تاکید کرد

وزیر امور اقتصادی و دارایی بر اجرایی کردن توافق ایران با کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) تاکید کرد و گفت: ایران بدنبال یک اقتصاد انعطاف پذیر است که وابستگی کمتری به درآمدهای نفتی داشته باشد. علی طیب نیا که به منظور شرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول در واشنگتن به سر می برد، در گفتگو با سایت المانیتور،‌ افزود: در یک بازه زمانی ۲ ماهه، سهم ارز رسمی در تجارت کالا به صفر خواهد رسید.

وی تاکید کرد: آمریکا همچنان تعهدات کامل خود براساس توافق جامع هسته ای (برجام) پایبند نیست و واشنگتن باید اقدامات بیشتری برای تسهیل بازگشت ایران به سیستم مالی بین المللی انجام دهد.

 

وزیر امور اقتصادی پیش بینی کرد که کشورهای اروپایی در تامین مالی قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ مشارکت کنند.

 

طیب نیا با اشاره به رویکرد «مقاومتی» در اقتصاد ایران در مقابله با سلطه غرب، گفت: معنای دقیق تر اقتصاد مقاومتی، «انعطاف پذیری» است؛ ویژگی اصلی یک اقتصاد انعطاف پذیر انعطاف پذیری برابر شوک های خارجی است. زمانی که طوفانی رخ می دهد، یک درخت خشک ممکن است خیلی زود بشکند، اما یک درخت منعطف می تواند از طوفان زنده بیرون بیاید.

 

وی رشد پایین اقتصادی ایران را ناشی از وابستگی بالا به درآمدهای نفتی دانست و اظهار داشت: دولت ایران وابستگی به درآمدهای نفتی را در اقتصادمان کاهش داده ایم. اقتصاد مقاومتی در یک کلام اقتصادی است که به رشد اقتصادی بالا با نوسانات پایین دست یابد و سهم بهره وری در اقتصاد بالا برود.

 

این عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد که در حال حاضر درآمدهای نفتی تنها ۳۰ درصد از بودجه دولت ایران را تامین می کند و هدف اصلی دولت کاهش این رقم به صفر و ذخیره درآمدهای نفتی در صندوق ذخیره ملی است.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: ایران از توصیه های صندوق بین المللی پول در مورد اعمال اصلاحات پیروی کرده و ضمن کاهش واردات، پول ملی خود را تقویت کرده و در حال حرکت به سمت تک نرخی کردن ارز است.

 

طیب نیا ادامه داد در حال حاضر تفاوت نرخ بین ارز بانکی و نرخ بازار آزاد ۱۴ درصد است و پیش بینی می شود این رقم باز هم کاهش یابد؛ بخش عمده ای از کالاهایی که با استفاده از ارز رسمی خریداری شده، اکنون با نرخ ارز آزاد خرید و فروش می شوند. در یک بازه زمانی ۲ ماهه، سهم ارز رسمی (در تجارت کالا) به صفر خواهد رسید. ما با آرامش و به تدریج بدون لفاظی و تبلیغات در حال یکسان سازی نرخ ارز هستیم.

 

نصب نرم افزار برای ردیابی مبادلات مالی مشکوک

 

وزیر اقتصاد گفت: ایران در حال اجرای قوانین مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم است تا مانع از ارسال منابع مالی به گروه هایی نظیر داعش شود.

 

وی گفت، بانک های ایرانی نرم افزاری نصب کرده اند که مبادلات مالی مشکوک را ردیابی می کند.

 

وزیر اقتصاد ابراز اطمینان کرد که ایران یک برنامه اقدام منعقد شده بین این کشور با گروه کاری اقدام مالی را اجرا کند.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا