الزام شرکت‌ها به رعایت استانداردهای IFRS در صورت‌های مالی

با ابلاغ عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران، تمامی بانک ها، موسسات اعتباری و شرکت های بیمه ملزم شدند استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) را در تهیه صورت های مالی خود رعایت کنند. حسن امیری معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار الزام شرکت های بیمه برای تهیه صورت های مالی خود براساس استانداردهای IFRS را از اول فروردین سال جاری ابلاغ کرده است.

در این ابلاغیه آمده است: در راستای افزایش شفافیت اطلاعاتی و توسعه بازار سرمایه و ارتقای جایگاه بین المللی بازار سرمایه کشور به استناد مصوبه مجمع عمومی سازمان حسابرسی در زمینه اجرای استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) در تهیه صورت های مالی، هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۱۸ آبان ماه ۱۳۹۵ مصادیق شرکت ها و موسساتی که ملزم به رعایت این استانداردها هستند را مشخص کرده است.

براین اساس تمامی بانک ها، موسسات اعتباری و شرکت های بیمه ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار که دوره مالی آنها از تاریخ اول فروردین ماه سال جاری و بعد از آن شروع می شود، ملزم به تهیه و ارائه دو مجموعه صورت های مالی سالانه براساس استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (حسابرسی شده) و استانداردهای حسابداری ایران (حسابرسی شده) هستند.

همچنین تمامی شرکت های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران که دوره مالی آنها از تاریخ اول فروردین ماه ۱۳۹۵ و بعد از آن شروع می شود و سرمایه ثبت شده آنها هزار میلیارد تومان و بیشتر از آن است، ملزم به تهیه و ارائه دو مجموعه صورت های مالی سالانه براساس استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی(حسابرسی شده) و استانداردهای حسابداری ایران(حسابرسی شده) هستند.

در این ابلاغیه آمده است که تهیه صورت های مالی براساس استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی برای سایر شرکت ها در سال مالی ۱۳۹۵ اختیاری است و شرکت هایی که در سال های آتی (سال ۱۳۹۶ و پس از آن) ملزم به تهیه صورت های مالی طبق استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی خواهند شد، متعاقبا اعلام خواهند شد.

پیشتر یکی از دلایل توقف نماد برخی از بانک ها در بورس، موضوع تهیه صورت های مالی آنها براساس استاندارد IFRS عنوان شده بود. بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر خواستار تهیه صورت های مالی براساس استانداردهای بین المللی شده بود ولی سازمان حسابرسی به عنوان متولی این امر مخالف بود. روز سه شنبه هفته گذشته جلسه ای با حضور علی طیب نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی، نمایندگان بانک مرکزی و سازمان حسابرسی، سازمان بورس و نمایندگان مجلس در مرکز پژوهش های مجلس برای بررسی و رفع این مساله برگزار شد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا