امیدواری‌ها برای برگزاری آزمون CFA در ایران پررنگ‌تر شد

در سال های گذشته به علت تحریم ها، فعالان بازار سرمایه ایران نمی‌توانستند در آزمون هایی همچون CFA شرکت کنند اما با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای، موسسه CFA ایران را از لیست تحریم ها بیرون آورد. امروز با قراردادی که بین مرکز مالی ایران و یکی از موسسات بین المللی بسته شد داوطلبانِ ایرانیِ این آزمون، امید پیدا کردند که در آینده نزدیک، شرایط برای برگزاری آن در داخل کشور محیا شود. امروز در ساختمان سازمان بورس نشستی برگزار شد که در آن، مرکز مالی ایران با شرکت وایلی قراردادی امضاء کرد. طی این قرارداد مرکز مالی ایران در راستای توسعه دانش‌ مالی و خلاء موجود در اخذ مدارک حرفه‌ای بین‌المللی در کشور، نمایندگی انحصاری دوره‌های آمادگیِ آزمون‌هایِ حرفه‌ایِ تحلیلگر مالی خبره (CFA)، حسابداری مدیریت (CMA) و حسابداری داخلی (CIA) را به مدت سه سال از شرکت وایلی اخذ کرد.

علی نقوی -رییس مرکز مالی ایران- در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که روند انتخاب شرکت وایلی به چه صورت بود و آیا شما گزینه دیگری هم داشتید، گفت: قبل از توافق هسته‌ای ایران به دنبال شرکت‌هایی بودیم تا بتوانیم با آن ها همکاری‌هایی داشته باشیم. اولین همکاری ما با شرکت وایلی در حوزه نشر بود و به موازات بحث انتشارات موضوع آموزش را هم دنبال می‌کردیم. تاییدیه ای که موسسه CFA بر شرکت وایلی دارد ما را بر آن داشت که با آن شرکت کار کنیم.

قیمت دوره‌های آمادگی آزمون‌ها پس‌فردا اعلام می شود

رییس مرکز مالی ایران در پاسخ به این سوال که هزینه داوطلبان برای شرکت در دوره‌های آمادگی آزمون ها چقدر است، تصریح کرد: امروز قرارداد امضاء می‌شود و فردا صفحات اختصاصی این مدارک در وب‌سایت مرکز مالی ایران رونمایی خواهد شد، ولی ثبت نام اصلی از آذرماه شروع می شود، چون ما زیرساخت‌ بحث‌های قراردادی را باید بعد از امضای این قرارداد امضاء کنیم، چرا که پیش فرض‌هایش  آماده شده و نسخه نهایی‌ آن بعد از امضای قراردادش خواهد بود.

نقوی افزود: ما به مدت سه سال حق انحصاری این دوره‌ها را از وایلی خریداری کردیم. جزییات قیمت‌ دوره‌ها برای داوطلبان شرکت در این کلاس‌های آموزشی ظرف یکی دو روز آینده افشا خواهد شد. با توجه به کیفیت و نوع دوره خدمات خاصی را ارائه خواهیم کرد و براساس آن خدمات قیمت‌ها متفاوت‌اند. البته این قیمت‌ها جهانی است و ما نیز در راستای همان قیمت‌های جهانی در ایران کلاس‌ها را برگزار کنیم.

رقم قرارداد را افشا نمی‌کنیم

وی در پاسخ به این سوال که رقم قراردادی که با شرکت وایلی بسته‌اید و طبق آن سه سال حق انحصاری دوره‌ها را دریافت کرده‌اید چقدر است، تصریح کرد: مباحث مالی جزو اسرار شرکت‌ها است و رقم‌اش را نمی‌شود افشا کرد.

رییس مرکز مالی ایران در پاسخ به سوالی درباره‌ی برگزاری آزمون  CFAدر ایران، تصریح کرد: موسسه CFA به تازگی ایران را از فهرست تحریم خارج کرده است. مذاکراتی درباره برگزاری آزمون CFA از سمت ایران در حال انجام است که البته طرف مقابل شرط‌هایی دارد. تعداد نفراتی که در داخل ایران  می‌خواهند در این آزمون شرکت کنند برای آن موسسه مهم است. امیدواریم کاری که ما و وایلی امروز در ایران آغاز می‌کنیم اتفاقی باشد تا بتوانیم این آزمون‌ها را در ایران برگزار کنیم.

نقوی در پاسخ به این‌که چه زمانی شرایط طوری می‌شود که بتوان آزمون‌ها را در ایران برگزار کرد، تاکید کرد: این آزمون‌ در دنیا دو بار در سال برگزار می شود که تاریخ شمسی آن آذر و خردادماه است و هر کدام از افراد که بخواهند در آن شرکت کنند باید ۳۰۰ ساعت آموزش ببینند. قطعا تا خردادماه فرصتی وجود دارد تا بتوانیم صحبت‌هایی در این زمینه انجام دهیم و با موسسه CFA مذاکراتی داشته باشیم. آنها با توجه به استانداردهایی که دارند باید مطمئن شوند که امکان برگزاری آزمون در ایران وجود دارد و من برای این موضوع نمی‌توان زمان دقیقی را بگویم.

وایلی تلاش می کند تا CFA در ایران برگزار شود

عزیز طیبی، مدیر توسعه امور بین الملل شرکت وایلی- نیز در این نشست با بیان اینکه این همکاری مشترک می تواند به توسعه دانش مالی در ایران کمک کند،  گفت: پیشینه شرکت وایلی ۲۰۰ ساله است و این شرکت دفاتر زیادی در دنیا دارد و در زمینه‌های آموزش در حوزه‌های تکنولوژی، مهندسی پزشکی، مالی و حسابداری فعالیت می‌کند. امروز آغاز یک همکاری طولانی‌مدت در زمینه‌ی آزمون‌های CFA، CMA و CIA است.

وی در پاسخ به سولاتی درباره برگزاری آزمون CFA در ایران، تصریح کرد: همکاری مرکز مالی ایران و شرکت وایلی به همین دلیل است. دو سال اول همکاری ما از اهمیت بالایی برخوردار است به این دلیل که باید این اطمینان را برای  CFA ایجاد کنیم که هر روز تعداد زیادی از افراد به سمت شرکت در آزمون CFA می‌روند. نرخ پذیرفته‌شدگان در آزمون CFA در منطقه خاورمیانه کم است و باید بیشتر شود. وایلی تمام تلاش‌اش را خواهد کرد که این آزمون در ایران برگزار شود.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا