اتصال ۹ بانک از فردا به شبکه سوئیفت

رئیس کل بانک مرکزی در تازه ترین اظهارات خود اعلام کرد که “۹ بانک ایرانی از فردا به شبکه سوئیفت(جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) متصل خواهند شد”.

به دنبال اجرایی شدن برجام و لغو تحریم ها، شبکه سوئیفت نیز تحریم های خود علیه بانکهای ایرانی را در ۲۷ دی ماه امسال (اولین روز بعد از اجرایی شدن برجام) پایان یافته اعلام کرد.

این در حالی است که به دنبال مذاکرات انجام شده از سوی وزارت امور خارجه و سفارت ایران در بلژیک، مذاکرات گسترده ای بین بانک مرکزی و نمایندگان سوئیفت در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل انجام و اتحادیه اروپا نیز در اطلاعیه ای به صراحت بر مجاز بودن ارتباط مجدد بانکهای ایرانی با سوئیفت تاکید کرد.

در این اطلاعیه که چندی پیش منتشر شد اعلام شده بود که کلیه بانکهای ایرانی که از فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا خارج شده اند، می توانند با طی کردن روند معمول، مجددا به سوئیفت متصل شده و از خدمات پیام رسانی مالی این شرکت بهره مند شوند.

این در حالی است که سیف – رئیس کل بانک مرکزی- امروز در رسانه ملی خبر داده که ۹ بانکی که قبلا تحریم شده بودند، فردا به سوئیفت متصل می‌شوند.

وی البته یادآور شده که بانکها یکی دو روز برای نصب نرم افزار آن وقت لازم دارند.

رییس کل بانک مرکزی این را هم گفت که ۹ بانک ایرانی سوئیفت نداشتند اما بانکهای غیر تحریمی ما به سوئیفت متصل بوده و از روز اجرای برجام از آن استفاده می‌کردند.

سوئیفت از پیشرفت‌های تکنولوژی در نظام بانکداری با نقشی موثر در رفع بخشی از مشکلات مبادلات محسوب می شود، شبکه جهانی که بیش از ۴۰ سال از راه اندازی آن گذشته و جهت ارسال و دریافت هرگونه پیام ارزی در بین واحدهای ارزی بانک‌های داخل و خارج کشورها مورد استفاده قرار می گیرد.

با وجود ارتباط بیش از ۳۰ ساله شبکه بانکی ایران با سوئیفت، با تشدید تحریم‌های اتحادیه اروپا، این شبکه در اسفندماه ۱۳۹۰ لیستی از بانک‌های ایرانی را به بانک مرکزی ایران ابلاغ و آنها را از دریافت خدمات خود حذف کرد. با این وجود در این سالها ارتباط تعدادی از بانکهای ایرانی به شبکه سوئیفت قطع نشده و حتی زمینه اتصال برخی دیگر نیز مهیا شد.

منبع» ایسنا

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا