تنظیم قراردادهای خود را به یک وکیل بسپارید

[ تنظیم قراردادهای خود را به یک وکیل بسپارید ]

خلاقیت، هسته‌بسیاری از کسب‌وکارهای خدماتی است. در این حوزه تنها کسانی می‌توانند روز به روز پیشرفت کنند که در مقایسه با رقبای خود، در جلب نظرات مشتریان موفق‌تر باشند. در این راه برخی از افراد بر قیمت‌های رقابتی خود تکیه می‌کنند و برخی هم تلاش در ارائه خدمات با کیفیت و منحصربه‌فرد دارند.

فارغ از این تفاوت شیوه، ارتباط دوستانه و صمیمی با مشتریان به همراه خدمات پس از فروش متمایز شاید کلید اصلی موفقیت باشد. با این حال، بقای یک کسب‌وکار علاوه‌بر جذب مشتری و راضی نگاه داشتن آنها، نیاز به منابع مالی دارد. آیا دلسوز بودن و حرفه‌ای بودن می‌تواند به شما اطمینان دهد که در دریافت مطالبات خود هیچ مشکلی نخواهید داشت؟ پاسخ این سوال قطعا منفی است. متاسفانه دلسوزی با مشتریان و اطمینان داشتن به آنها تضمینی بر این نیست که اجرت شما را بدون دردسر پرداخت کنند.

شما باید بتوانید هزینه‌های خود را از مشتریانتان دریافت کنید. برای این منظور هم نیاز به قرارداد کاری دارید. هر چقدر که به مشتریان خود اعتماد داشته باشید، از روش‌های قانونی هم باید راه را بر سوءتفاهم‌ها ببندید. حتی اگر خوش‌شانس باشید و مشتریان شما، کلاهبردار از آب درنیایند، توافق شفاهی نمی‌تواند در اختلاف ‌نظرها راهگشای شما باشد. تنها با یک قرارداد خوب می‌توان تمام تعهدات دو طرف و شیوه‌های حل اختلاف را مشخص کرد. توصیه من در این راه استفاده از نظرات یک وکیل است.

تهیه اسناد قانونی همیشه باید توسط یک فرد حرفه‌ای انجام شود. به همین دلیل توصیه می‌کنم از یک رایزن امور بازرگانی استفاده کنید تا قراردادهای تجاری شما را تهیه کند. به این طریق می‌توانید از خود و کسب‌وکارتان حفاظت کنید و نسبت به دریافت مطالباتتان اطمینان داشته باشید. برای همکاری با یک وکیل می‌توانید از پیشنهادهای زیر استفاده کنید:

• وکیل مناسبی انتخاب کنید. به دنبال وکیلی بگردید که سابقه همکاری با کسب‌وکارهای کوچک و شرکت‌های خدماتی خلاقانه را داشته باشد؛ یا حداقل کسی که با صنایع تفریحی (مانند هتل‌ها و رستوران‌ها) کار کرده باشد. یک وکیل خبره در این حوزه‌ها به‌دلیل تشابه برخی از مسائل و مشکلات مشابه موجود می‌تواند به شما هم کمک کند. اگر نمی‌دانید که از کجا شروع به جست‌وجو کنید، شاید بد نباشد که از همکاران و دیگر فعالان کسب‌وکار سوال بپرسید. در صورتی که آنها تجربه استفاده از خدمات یک وکیل خاص را داشته باشند، در صورت نیاز شاید شما هم بتوانید با او همکاری کنید.

• هزینه‌ها را مدیریت کنید. بیشتر وکلا و رایزن‌ها، اجرت خود را براساس ساعات مشاوره دریافت می‌کنند. به این منظور قبل از تعیین قرار ملاقات با آنها، از نرخ خدماتشان اطلاع پیدا کنید. شاید لازم باشد به این منظور به مقایسه قیمت‌های پیشنهادی چند نفر از آنها بپردازید. زمانی که تصمیم خود را در مورد همکاری با یکی از آنها گرفتید، با دست پر سر قرار بروید؛ لازم است که تمام اطلاعات مورد نیاز خود را آماده کرده باشید و بدانید که چه سوال‌هایی باید بپرسید. به این طریق می‌توانید هزینه‌های خود را به کمترین سطح برسانید.

• از وکیل بخواهید که یک قرارداد پایه برای شما تهیه کند. اگر هم‌اکنون از یک قرارداد استفاده می‌کنید، نسخه‌ای از آن را با خود داشته باشید تا مشاور حقوقی شما بتواند در مورد ایرادات آن صحبت کند. از او بخواهید یک قرارداد پایه برای شما طراحی کند که بتوانید از آن در تمام پروژه‌های کاری خود استفاده کنید. در کنار این پیش‌نویس، مواردی را درخواست کنید که امکان اضافه کردن آنها به قراردادهای خاص وجود داشته باشد. به این صورت می‌توانید قراردادی مجزا و متناسب با شرایط هر کدام از پروژه‌های کاری و مشتریانتان تهیه کنید. همچنین دیگر نیاز نخواهد بود با دریافت هر سفارش‌ کاری به وکیل خود مراجعه کنید و از این طریق در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی قابل توجهی خواهید کرد.

• از وکیل خود بخواهید که دیگر قراردادهای شما را هم بررسی کند. گاهی قرارداد یک پروژه را شما تنظیم نمی‌کنید. در چنین شرایطی مشورت حقوقی قبل از امضای آنها بسیار منطقی و عاقلانه است. در صورتی که یکی از مشتریانتان یا مقاطعه‌کارها (شرکت‌های مجری دست دوم) قراردادی را برای شما فرستاد، قبل از امضا کردن آن، حتما با وکیل خود تماس بگیرید. می‌دانم که به چه چیزی فکر می‌کنید. اینکه استخدام یک وکیل و کمک خواستن از او، برای شما بسیار آب خواهد خورد. بله، چنین است، اما باید به آن، به چشم یک سرمایه‌گذاری اجباری در آینده کسب‌وکار خود نگاه کنید، در صورتی که خود را با قانون، حفاظت نکنید، در آینده ممکن است مجبور به پرداخت هزینه‌های بسیار بیشتری شوید؛ حتی ممکن است این بی‌تفاوتی به قیمت از دست رفتن کسب‌وکارتان تمام شود.

به مشتریانتان اعتماد داشته باشید ولی تجربه تلخ مرا فراموش نکنید: من به قدری به مشتریانم و صداقت و شرافت آنها اعتقاد داشتم که تعهدات شفاهی آنها را به عنوان تضمین می‌پذیرفتم. با این حال در یکی از سفارش‌های کاری خود موفق به دریافت ۲۵ هزار دلار از مطالباتم نشدم. این اتفاق به شدت برایم گران تمام شد و برای بقای کسب‌وکار خود مجبور شدم که بجنگم. پس از آن بود که در تنظیم قراردادهای کاری نهایت دقت و ظرافت را به خرج دادم و تلاش کردم که راه را بر تمام فرارهای قانونی ببندم. توصیه می‌کنم تجربه‌ای را که رایگان در اختیار شما است، خودتان تجربه نکنید.

به همه عشق بورز، به تعداد کمی اعتماد کن و در مقابل هیچ‌کس، اشتباه رفتار نکن –شکسپیر.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا