کارگران اعتراض دارند اما امیدوارند

کارگران اعتراض دارند اما امیدوارند /
جامعه کارگری ایران با جمعیتی بیش از ۱۰ میلیون نفر، در سال های دهه ۸۰ شاهد اوجی از مشکلات کاری و معیشتی بودند که شرایط نامطلوب بنگاه‌های تولیدی، تعطیلی واحدهای کارگری، پایین بودن سطح دستمزد، فشار تحریم ها و … باعث نارضایتی های بسیار میان آنها از نوع توجه مسئولان دولتی به مشکلات‌شان شد. مشکلاتی که سبب اعتراضات گاه و بی گاه آنها در قالب تجمع های صنفی و… نیز شد اما شرایط فعالیت دولت قبل به گونه ای پیش رفت که نه تنها باری از مشکلات‌شان برداشته نشد، که فاصله سطح کیفی زندگی‌شان با حداقل‌هایی که باید باشد نیز بیشتر شد. اما روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و تلاش هایی که برای بهبود زندگی کارگری در ایران شد به گفته «علیرضا محجوب» دبیر کل خانه کارگر ایران ، اکنون توانسته روزنه های امید را برای رسیدن کیفیت زندگی کارگری به شرایط مطلوب را ایجاد کند. همزمان با هفته کار و کارگر، گفت وگوی محجوب با «قانون» را می خوانید:

این هفته دومین هفته کارگر دولت اعتدال است و وعده های پر شماری برای بهبود معیشت کارگران داده است. به عنوان نماینده ای از جامعه کارگری که بیشترین مشکلات و مطالبات کارگران به شما منتقل می‌شود، عملکرد دولت آقای روحانی در دوسال گذشته برای بهبود معیشت کارگران را چگونه ارزیابی می کنید؟
قاعدتا مهم‌ترین کاری که در این دوره و دولت آقای روحانی برای توجه به مشکلات جامعه کارگری انجام شده است، تعیین وزیر کاری بود که می توانست درک دقیق تر و کامل تر از دغدغه ها و مشکلات کارگران داشته باشد و مسائل اجتماع کارگری را بفهمد. این انتخاب صحیح که از سوی دولت صورت گرفت ، تاثیر بسیاری در کاهش مشکلات داشت. در این مدت شاهد بودیم که تصمیمات خوبی برای اصلاح مزد و معیشت کارگری اتخاذ شد که همگی از نقطه اطمینان نسبت به آتیه خبر می دهد تا برای دسترسی اقشار محروم کارگری به حقوق‌شان، اقدامات بیشتری شود. به نظرم در این زمینه نمایندگان جوامع کارگری باید حرف بزنند که تصمیمات دو سال اخیر دولت در حل مشکلات کارگران، توانسته گره هایی از زندگی کارگران را بگشاید.

مهم‌ترین گره ای که از سوی دولت در دوسال گذشته باز شد چه بود؟ برخی گروه‌های کارگری معتقدند که افزایش حداقل دستمزد که در سال جاری صورت گرفت، اقدام مهم دولت اعتدال است؟
موضوع افزایش دستمزد امسال از این حیث مهم بود که بعد از چندین سال ، افزایش حداقل دستمزد کارگران بیش از میزان درصد تورم بود. البته باید این نکته را بگویم که هنوز افزایش دستمزدها جزو مطالبات کارگران قرار دارد و دستمزدهای فعلی با آنچه که باید به عنوان دستمزد واقعی باشد، فاصله دارد. تصور ما این است که اکنون نیمی از آنچه که باید پرداخته شود، به کارگران تعلق می گیرد اما اقداماتی که انجام شده یعنی در نظر گرفتن ۱۷ درصد افزایش مزد برای همه طبقات مزد بگیران، یک اقدام بدیع بود که امیدواریم استمرار پیدا کند و در استمرار آن بتوانیم فاصله های حقوق کارگران با سطح معیشت را جبران کنیم. همچنین امیدواریم که عدالت در پرداخت جزو سیاست های دولت در حوزه کارگری باشد و به این سمت برود. باید تلاش شود همان‌طور که در قانون خدمات کشوری اشاره شده، بین حداقل و حداکثر درآمد کارگران یک رابطه معنا دار وجود داشته باشد نه اینکه به سمتی برود که رابطه های بی معنا در حوزه درآمد ایجاد شود. مثل آنچه که امروز است و عده ای حقوق های بزرگ می گیرند و عده ای حقوق های بسیار کوچک. اگر دولت در این باب جدیت به خرج دهد می توانیم شاهد اصلاحات بیشتر مزد در آینده باشیم.

یکی از راهکارهایی که کارشناسان برای کاهش مشکلات جامعه کارگری مطرح می‌کنند بحث حمایت دولت از بنگاه‌های تولیدی است. شوراهای کار در این باره مسائل خود را به دولت مطرح کرده اند؟
موضوع بنگاه‌ها و پرداختن به مشکلات آنها همواره وجود داشته است و اکنون مهم‌ترین بحث بنگاه‌ها بحث تولید است که باید از رکود خارج شود. دولت وظیفه اش تنظیم شرایطی است که این خشکی ایجاد شده در مسیر تولیدکنندگان از بین رود و راه برایشان باز شود. اگر به جای رکود رونق ایجاد شود، بسیاری از مشکلات کارگری حل می شود اما به طور خاص و موضعی حل نمی شود.

در دو سال گذشته از دولت آقای روحانی کمتر شاهد اعتراضات کارگری بوده ایم. آیا این به معنی کاهش مشکلات است یا اعتراضات وجود داشته اما مطرح نشده است؟
این‌گونه نیست که اعتراض نباشد. در دوسال گذشته نیز بسیاری از موضوعات کارگری و اعتراضات بوده اما چون کارگران امیدوارند، صدایشان را بلند نکردند. خیلی از واحدهای تولیدی کشور دچار بحران بوده و هستند. بسیاری از این واحدها اکنون نیز پرداخت به موقع حقوق ندارند اما واحدهای تولیدی امیدوار به شکست تحریم ها هستند تا آن موقع کارکرد دولت را ببینند. برخی واحدهای تولیدی همچنان ناتوانند و با اینکه بازار برایشان ایجاد شده اما توانایی تامین و تولید را ندارند و از بحران بیرون نیامده اند. بحران های مدیریتی نیز بسیار وجود دارد که البته ربطی به دولت نداشته و سهامداران باید به فکر باشد.

آیا آماری از تعطیلی بنگاه‌ها در دولت روحانی را دارید ؟
اماری منتشر نشده است اما به طور قطع تعداد تعطیلی واحدهای تولیدی کمتر از دولت قبل بوده است. وقتی هم تعطیلی کمتر باشد بالطبع نیز شدت اخراج کارگران کم شده است. اما همچنان اخراج کارگران وجود دارد و صفر نشده است. باید تاکید کنم اینکه در حوزه کارگری ، اخراج به استخدام تبدیل شده است را قبول ندارم اما روزنه هایی از اشتغال به خصوص برای جوانان دیپلم و زیر دیپلم دیده می شود.

برای تداوم روندی که دولت در توجه به مشکلات کارگری پیش گرفته چه برنامه ای دارید؟ آیا در این باره مطالعه شده است که راهکارهای جدید تر به دولت ارائه شود؟
ما از دولت تشکر می کنیم که وقتی لایحه رفع موانع تولید را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی می فرستاد، مباحثی که در گذشته برای فلج کردن روابط کار علیه کارگران تنظیم شده بود را ارسال نکرد. اگرچه که در مجلس به آن اضافه شد اما وزارتخانه‌ها کمک کردند تا فشارهای ناشی از این موضوع کاهش یابد و در نهایت نمایندگان مجلس به موارد اضافه شده رای ندادند تا گامی دیگر برای توجه به مشکلات کارگران برداشته شود. باید تاکید کنم که هنوز به این مفهوم که بگوییم به نقطه مطلوب قوانین کارگری نرسیدیم ولی حرکتی رو به جلو بود. من تصور می کنم که در حوزه های مختلف کارگری تلاش از سوی دولت آغاز شده اگر چه دولت در این دوسال معطوف به سیاست خارجی و مسائل هسته‌ای بود اما در زمینه کارگران بیکار ننشسته و اقداماتی انجام شده است. امیدواریم که هر چه زودتر دردسر‌های مسائل خارجی تمام شود و دولت بتواند تمام هم‌و غم خود را صرف مسائل داخلی کند.

اولویت های سال های بعد دولت در بحث کارگران چه مواردی باید باشد؟
مهم ترین اولویت کارگران همچنان بحث دستمزدها و رسیدن به معیشت قابل قبول است . باید توجه داشت که در آمدهای فعلی کارگران کمتر از ۵۰ درصد مخارج زندگی‌شان را تامین می کند و این یک مطالبه معوقه است و باید در مو.رد آن فکر شود. در این زمینه بسته پیشنهادی خود را برای چگونگی افزایش به دولت مطرح کرده ایم تا سالانه بیش از آنچه که برای دستمزد تعیین می شود، افزایش یابد. امیدواریم با کمتر شدن مشکلات و محدودیت های دولت در این مسیر، شاهد باشیم که دولت کمک های بیشتری را به کارگران کند. چراکه کارفرمایان مدعی هستند که آنچه در این باب دولت باید انجام دهند، این است که دولت از راه غیر نقدی و امور دیگر به کارگران کمک کند. راهکارهای این موارد نیز در شورای کار امسال از سوی نمایندگان کارگران به دولت گفته شده است.

در حوزه بیمه کارگران یا بحث مسکن چطور؟ آیا شما راهکارهای اجرایی را به دولت ارائه داده اید؟
در بحث بیمه موضوع بیمه تکمیلی مطرح است که جز وطایف دولت تلقی نمی شود و کارگران خود باید انجام دهند اما سازمان تامین اجتماعی و بیمه‌های دیگر می توانند کمک کنند که باید دنبال شود. درباره مسکن نیز منتظر سیاست های جدید دولت هستیم تا بتوان بر اساس آن، راهکارهای خروج کارگران از مشکلات مسکن را پیش بینی کرد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا