یک خرید و چندبار پرداخت مالیات

حتماً برای شما هم پیش آمده است که برای صرف غذا به یکی از رستوران ها و فستفود های سطح شهر بروید و هنگام پرداخت صورت حساب خود با مبلغی بیش از آن چه که محاسبه کرده بودید رو به رو شوید. درست است مالیات بر ارزش افزوده! این روز ها بیشتر رستوران ها و برخی از فست فود های زنجیره ای، مبلغی را تحت عنوان ارزش افزوده از مشتریان خود دریافت می کنند که برابر است با ۹ درصد قیمت کل غذا و نوشیدنی هایی که سفارش داده اند. بنا بر تعریف، مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. اقتصاددانان ارزش افزوده را چنین تعریف می کنند: ارزش افزوده عبارت است از ما به التفاوت ستانده و داده. به عبارت ساده تر ارزش افزوده یعنی: فروش منهای خرید. اما در همین رستوران ها دیده می شود برای برخی اقلام سفارش داده شده مانند نوشابه و دوغ نیز مالیات بر ارزش افزوده دریافت می شود، این در حالی ست که یک بار پیشتر این مالیات بر روی قیمت تمام شدۀ کالا محاسبه شده است. به عبارت دیگر، مشتری دوباره برای دوغ، نوشابه یا سایر کالاهایی که قبلا مالیات برای آن ها محاسبه شده است، به رستوران مالیات می پردازد. در این رابطه مصاحبه ای داشته ایم با “علی اصغر میرابراهیمی” رئیس اتحادیه صنف رستوران داران و سلف سرویس کشور.
می خواستم در مورد مالیات بر ارزش افزوده ای که برخی از رستوران ها دریافت می کنند، با شما مصاحبه ای داشته باشم.
باید بگیرند؛ از سال ۸۹ قانونی بوده، و قانون هم مصوب کرده باید بگیرند.
این شامل حال تمام رستوران ها می شود؟
هرکس که پروانه کسب رستوران دارد، شامل حالش می شود.
یک مشکلی که وجود دارد این است که روی برخی اقلام سفارش داده شده مانند نوشابه و دوغ نیز مالیات بر ارزش افزوده دریافت می شود، این در حالی ست که یک بار پیشتر این مالیات بر روی قیمت تمام شدۀ کالا محاسبه شده است. چرا مشتری باید چندباره مالیات بدهد؟
من کدام حسابدار را باید بیاورم که بتواند فاکتوری برای من تهیه کند که نشان دهد از کدام کالا قبلاً مالیات گرفته شده و از کدام کالا گرفته نشده است. خب حرف من هم همین است. من هم به هیئت رئیسۀ مجلس ۵ سال پیش نامه زدم و آقای بذرپاش هم کمکمان کردند و خیلی محبت کردند، ولی صدایمان به جایی نرسید. مواد خوراکی مردم هیچ کجای دنیا مالیات بر ارزش افزوده ندارد، و اگر هم داشته باشد مالیات بر ارزش افزوده مثلا شما برنج را خریده اید کیلو ده هزار تومان، گفته می شود چون فراوری می کنیم باید مالیات بر ارزش افزوده بدهید. ولی من که این را ده هزار تومان خریدم، مالیات بر ارزش افزوده نداشته چون ارذاق عمومی و خوراک مردم است، مالیات نباید بدهد و اگر شما می گویید بدهد ما می گوییم باشد بدهد اما از ده تومان مثلا زمانی که ۱۲ تومان فروش می رود باید بدهد نه اینکه ما دادمان به جایی نرسید
آب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم یار در کنج خانه و ما در بیابان می گردیم
پس شما می گویید این قانون مشکل دارد؟
من ۵ سال پیش برای مجلس قبلی نامه نوشتم و رفتم پیش آقای مهرداد بذرپاش، نایب رئیس مجلس؛ اما دادمان به جایی نرسید. قانوناً من و شما درست میگوییم. اما کدام حسابدار را می توان آورد که مالیات نوشابه را که یک بار پرداخت شده کسر کند؟ طلا هم همین طور است و خیلی جنس های دیگر. این نقص قانون است. اصلا اسمش مالیات بر ارزش افزوده است یعنی برای چیزی که بهش اضافه شده و افزوده شده باید مالیات بدهد. طلافروشان هم حرفشان همین بود. می گفتند شما مثلا ۱۰۰ هزار تومان از من طلا خریده اید، ۳ درصد هم مالیات ارزش افزوده باید بدهید، میشود ۱۰۳ هزار تومان. حال فرض کنید دوباره این طلا را به همسایه کناری می فروشید، دوباره مالیات بر ارزش افزوده کم می شود و همین طور …. علی آخر باید چند بار پرداخت شود. ولی رستوران ها مالیات بر ارزش افزوده باید بگیرند و این را قانون مصوب کرده است. آن ها که رستوران، چلوکبابی و فستفودهای زنجیره ای هستند باید مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند.
چلوکبابی ها یی که زنجیره ای نیستند هم باید بگیرند؟
بله
فست فود ها چه طور؟
فقط آن هایی که زنجیره ای هستند می توانند که مالیات بگیرند.
نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا