کشتی تامین اجتماعی سال ۱۴۰۰ به گل می‌نشیند

معاون هماهنگی خانه کارگر کشور معتقد است: اگر چاره‌اندیشی نشود، کشتی تامین اجتماعی سال ۱۴۰۰ به گل می‌نشیند. حسن صادقی امروز در مراسم تودیع و معارفه دبیر اجرایی خانه کارگر استان کرمانشاه، از سازمان تامین اجتماعی به عنوان سازمانی که جزو اموال کارگران است یاد کرد و گفت: اگر فکری به حال این سازمان نشود در سال ۱۴۰۰ کشتی تامین اجتماعی به گل خواهد نشست و با مشکلات زیادی موجه می‌شود.

به گفته این فعال جامعه کارگری، در این صورت تامین اجتماعی دیگر توان پرداخت حقوق بازنشستگانش را هم ندارد و ۱۲ میلیون نفر مستمری‌بگیر در کشور بدون حقوق می‌شوند.

معاون هماهنگی خانه کارگر کشور با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی سازمانی بر مبنای درآمد_ منابع است، اظهار کرد: ما سازمان کشوری و لشگری نیستیم و تا درآمد نداشته باشیم نمی‌توانیم منابع به دست بیاوریم.

صادقی از کاهش چشمگیر نسبت پشتیبانی در تامین اجتماعی کل کشور نسبت به سال‌های گذشته خبر داد و تاکید کرد: بخشی از این مشکل ناشی از عدم تعهد دولت‌ها به تعهداتشان است.

معاون هماهنگی خانه کارگر کشور اظهار کرد: ما دولت حمایت‌گر می‌خواهیم نه مطالبه‌گر. دولتی که یار تامین اجتماعی باشد نه بار تامین اجتماعی.

صادقی از عملکرد مجلس در این خصوص هم انتقاد کرد و ادامه داد: مجلسی می‌خواهیم که هدایت‌گر باشد.

وی اظهار کرد: متاسفانه مجلس قوانینی را برای اهداف محلی خود تصویب می‌کند که اگرچه حاکمیت متعهد است آن را اجرا کند، اما در نهایت به تامین اجتماعی تحمیل می‌شود.

به گفته این فعال جامعه کارگری اگر جلوی دست‌اندازی به تامین اجتماعی گرفته نشود، این سازمان در سال ۱۴۰۰ با بحران جدی مواجه خواهد شد.

خانه کارگر استخوان ترکانده است

صادقی در ادامه سخنان خود خانه کارگر را تشکلی مبتنی بر نام کارگران دانست که هدف آن دفاع از منافع کارگران در چارچوب نظام جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه این تشکل طی ساله‌های اخیر از نظر توان اقتصادی و کثرت اعضا گسترده و توانمند شده است، افزود: خانه کارگر در کل کشور استخوان ترکانده و بزرگ شده است.

صادقی از خدمات آموزشی خانه کارگر کشور هم یاد کرد و افزود: سال گذشته ۱۹۷ هزار نفر از آموزش‌های کوتاه مدت ما استفاده کردند و به علاوه تلاش کردیم دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر را در اکثر استان‌ها راه‌اندازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اما در حوزه روابط کار و تامین اجتماعی و ساماندهی کارگران در دل خانه کارگر نتوانسته‌ایم خلاء موجود را حل کنیم.

معاون هماهنگی خانه کارگر کشور بخشی از این خلاء را ناشی از خود خانه کارگر و کوتاهی‌های صورت گرفته دانست و تصریح کرد: بخش دیگر آن به دلیل محدودیت‌ها و نگاه دولت به ما است.

صادقی با انتقاد از اینکه دولت‌ها خانه کارگر را حامی و طرفدار خود نمی‌دانند، گفت: متاسفانه دولت‌ها حس تقابل با ما دارند، از همین رو برای اینکه ما نتوانیم منافع خود را راحت به دست بیاوریم، به دنبال ایجاد انشقاق و انشعاب بین ما هستند.

به گفته این فعال جامعه کارگری، هر دولتی که سرکار آمده “کنفدراسیون بزرگ خانه کارگر” را در حد یک حزب دانسته که نباید به بخش‌های مختلف ورود کند.

صادقی ادامه داد: انشقاق باعث ضعیف شدن خانه کارگر می‌شود و از همین رو همه اعضا باید تلاش کنند خانه کارگر به سمت وحدت پیش برود و به علاوه باید تشکلات کارگری را با خود هماهنگ کنیم.

وی عنوان کرد: نیازمند همکاری بیشتر با تشکلات صنفی و کارگری هستیم.

معاون هماهنگی خانه کارگر کشور در ادامه حیات خانه کارگر را نیازمند گردش نخبگان دانست و تصریح کرد: اگر گردش نخبگان نداشته باشیم در نهایت با عضو گریزی و عضو ستیزی مواجه خواهیم شد.

صادقی با اشاره به اینکه باید دگردیسی و پوست اندازی کنیم، عنوان کرد: در غیر اینصورت در آینده کارگران ما را نفرین خواهند کرد و فقط روسیاهی برای ما باقی می‌ماند.

وی همچنین خواستار افزایش اطلاعات و دانش جامعه کارگری شد و تاکید کرد: مشکل ما سطحی بودن اطلاعات است.

معاون هماهنگی خانه کارگر کشور با بیان اینکه خانه کارگر اهل مذاکره، منطق و استدلال است، اظهار کرد: اگر با این روش‌ها نتیجه نگیریم به روش چکشی عمل خواهیم کرد، اما دانش کافی را برای مذاکره داریم.

قانون کار وحی منزل نیست

صادقی گریزی هم به اصلاح قانون کار زد و گفت: ما مخالف این اصلاح نیستیم و قانون فعلی وحی منزل نیست، اما باید به جای آن قانون بهتری به ما نشان دهند که اصلاح‌گر باشد، نه تخریب گر.

خانه کارگر کرمانشاه باید از نظر اقتصادی گسترده شود

در این مراسم اولیاء علی بیگی بعنوان دبیر جدید خانه کارگر کرمانشاه معرفی و از خدمات جواد اکبری دبیر پیشین این تشکل قدردانی شد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا