نشست تعیین دستمزد ۹۶ این هفته در وزارت کار برگزار میگردد

نشست بررسی کارشناسی تعیین دستمزد سال ۹۶، برای ۱۳ میلیون کارگر ایرانی این هفته با هدف تعیین هزینه‌های سبد معیشت در وزارت کار برگزار می‌شود. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۱۳۹۵ و الزام قانون کار مبنی بر اینکه حداقل دستمزد کارگران با حضور دولت، کارگران و کارفرمایان تعیین شود، نشستی در وزارت کار برگزار خواهد شد. این نشست که هفته جاری یعنی روز دوشنبه برگزار می‌شود، نمایندگانی از شرکای اجتماعی حضور خواهند داشت که بر اساس آن تبصره ۲ ماده ۴۱ قانون کار مدنظر خواهد بود.

بر این اساس تعیین هزینه‌هایی تأمین سبد معیشت کارگری بر اساس استعلام از مراجع رسمی مدنظر خواهد بود.

به گزارش فارس، سال گذشته نیز دولت، کارگران و کارفرمایان افزایش حداقل دستمزد کارگری را بر اساس سبد معیشت توافق کرده بودند، اما در نهایت به همان شیوه سنتی چانه‌زنی و با توجه به نرخ تورم مزد ۹۵ را اعلام کردند، اما امسال نمایندگان کارگری و کارفرمایی در نشست کارشناسی خود مقرر کردند، تا برخلاف سال‌های گذشته و با استناد به آمار مراجع رسمی از جمله مرکز آمار، بانک مرکزی و مراجعی از وزارت بهداشت هزینه‌های تأمین سبد معیشت را اعلام کنند، تا اختلاف‌نظری برای تأمین این هزینه‌ها به وجود نیاید.

بر اساس این گزارش، سال گذشته هزینه‌های سبد معیشت کارگری بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه اعلام شد، اما مجموع حداقل دستمزد کارگران حدود یک میلیون تومان بود که با این تفاسیر سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عقب‌ماندگی دستمزدی وجود داشت.

امسال نیز برخی مراجع هزینه‌های سبد معیشت کارگری را حدود ۳ میلیون تومان اعلام کرده‌اند که شامل خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها می‌شود و در این سبد مواردی همچون سلامت، بهداشت، درمان، خوراکی‌ها، حمل‌ونقل و غیره گنجانده می‌شود.

در نهایت اینکه در صورت توافق طرفین بر سر هزینه‌های سبد معیشت نشست‌های کارشناسی به شورای عالی کار کشانده می‌شود، تا مورد تصویب و تأیید اعضا قرار بگیرد.

 

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا