برخورد جدی با متواریان مالیاتی

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اعلام اینکه نپرداختن مالیات جرم است، گفت: ۷۳ میلیون ایرانی مودی مالیاتی ما نیستند.

علی عسکری امروز در نشست خبری در مورد طرح جامع مالیاتی گفت: در حال حاضر در فاز دوم علاوه بر سه استان پایلوت که پیش از این اجرای طرح جامع در آنها پیاده سازی شده بود، قرار بود ۷ استان نیز به صورت ممیز کلی مشمول طرح شوند، همچنین از سال آینده ۱۰ استان نیز در فاز سه در این طرح مشارکت خواهند داشت.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد فرار مالیاتی گفت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود و نسبت به این پدیده حساس باشیم. افرادی که مالیات نمی پردازند، عدم پرداخت مالیات آنها جرم است. براساس اصلاح قانون مالیات‌ها در مجلس شورای اسلامی که به‌زودی به شورای نگهبان تقدیم خواهد شد، یکی از تضمین‌های لازم برای تقویت نظام مالیاتی، جرم تلقی شدن نپرداختن مالیات بود که براساس آن، مالیات ندادن جرم تلقی می شود.

وی اعلام کرد: ۷۳ میلیون نفر ایرانی مودی مالیاتی ما نیستند و در حال حاضر ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مودی حقیقی، حقوقی و فعال اقتصادی مودی مالیاتی تلقی می شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، عسکری در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد دریافت مالیات بر ارزش افزوده با اعلام اینکه این نوع مالیات برای جلوگیری از دریافت مالیات مضاعف است، افزود: از ابتدای اجرای مالیات بر ارزش افزوده تا مهرماه امسال ۳۶۰ میلیارد تومان نقدا به مودیان استرداد کردیم و ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هم در قالب اظهارنامه تهاتر شده است. دادرسی مالیاتی از حقوق مودیان حمایت می کند.

انتقاد از ترفندهای مالیاتی رستوران‌داران
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در فراخوان مالیات بر ارزش افزوده در دوره های قبل رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی فراخوان شده بودند، اما چلوکبابی‌ها و اغذیه‌فروشی‌های زنجیره ای و چندشعبه‌ای فراخوان نشده بودند. بر این اساس، رستوران‌دارها و تالارهای پذیرایی مجوزهای خود را تغییر می‌دادند و آن را تبدیل به مجوز چلوکبابی می‌کردند. متاسفانه اصناف هم به راحتی این مجوزها را براساس درخواست آنها تغییر می‌دادند.
وی افزود: در همین زمینه سردر برخی رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی به چلوکبابی تغییر کرد اما آنها کار تالارهای پذیرایی را انجام می دادند و این امر به چالشی تبدیل شد که براساس آن، مجبور شدیم همه را به صورت یکسان مشمول مالیات بر ارزش افزوده کنیم.

برخورد جدی با متواریان مالیاتی
عسکری، لازمه برخورد با متواریان مالیاتی را داشتن اطلاعات که لازمه آن هم شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی است، اعلام و بیان کرد: از دو سه سال قبل که مجوز ایجاد پایگاه اطلاعات مالیاتی را از مجلس دریافت کرده ایم، اطلاعات در این پایگاه متمرکز می شود و همه همکاران سازمان مالیاتی موظف هستند که در رسیدگی های پرونده های مالیاتی به این پایگاه مراجعه کنند و در رسیدگی های یکی دو سال اخیر هم اطلاعات خوبی برای شناسایی مودیان پیدا کرده ایم.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطر نشان کرد: تمام اطلاعات صادرات، واردات، بورس و کالا، قراردادهای منعقده مختلف در کشور، معاملات املاک، مجوزهای فعالیت‌های اقتصادی، ثبت شرکت‌ها و غیره در این سامانه ثبت می‌شوند، همچنین با بانک‌ها و بانک مرکزی هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا براساس آن، اطلاعات مربوط به مودیان مالیاتی در بخش تسهیلات ارزی و ریالی و ضمانتنامه‌های بانکی دریافت شود.

وی از برگزاری جلساتی با مسئولان قوه قضائیه در راستای جلوگیری از فرار مالیاتی و کتمان مالیاتی خبر داد و گفت: پرونده های این افراد به قوه قضائیه ارجاع می شود و با معرفی و پیگیری برخوردهای لازم با آنها صورت می گیرد.

عسکری در خصوص مالیات شرکت‌های خارجی اظهار کرد: براساس قانون مالیات‌ها با شرکت‌های خارجی مانند شرکت‌های ایرانی در دریافت مالیات برخورد می شود. براساس لایحه خروج از رکود، شرکت‌هایی که با برند خارجی در ایران فعالیت می کنند و بخشی از تولیدات خود را در ایران به خارج از کشور صادر می کنند، از مالیات معاف می‌شوند. همچنین شرکت‌های خارجی که در ایران با برند خود تولید و اشتغالزایی دارند، برای آنها معافیت مالیاتی پیش بینی شده است.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: پیش از این، شرکت‌های خارجی فعال در ایران که کار پیمانکاری انجام می دادند، در بخش تجهیزات پیمانکاری معافیت مالیاتی داشتند، اما خدمات پیمانکاری آنها مشمول پرداخت مالیات بود، این در حالی است که شرکت‌های پیمانکاری ایرانی در بخش تجهیزات و خدمات باید مالیات می پرداختند. بنابراین در حال حاضر این تبعیض مالیاتی برای شرکت های پیمانکاری ایرانی از بین رفته است و مالیات این شرکت ها چه ایرانی و چه خارجی یکسان شده است.

مالیات شرکت‌های هواپیمایی
عسکری با اعلام اینکه اطلاعی در مورد اینکه شرکت‌های هواپیمایی مالیاتی بر روی بلیت‌های خود می گیرند، ندارم، ولی این شرکت‌ها در عملکرد مشمول پرداخت مالیات هستند، خاطر نشان کرد: در بخش اجتناب از اخذ مالیات مضاعف با بیش از ۴۰ کشور قرارداد داریم و در حال مذاکره برای انعقاد قرارداد در همین بخش با حدود ۱۵ کشور دیگر هستیم. اما با برخی از کشورهای بزرگ منطقه در این زمینه موافقتنامه منعقد نشده است.

بدهی مالیاتی ۷۰ میلیارد تومانی استقلال و پرسپولیس
معاون وزیر اقتصاد در مورد پرداخت مالیات ورزشکاران گفت: هیچ باشگاه ورزشی نیست که به ما بدهی مالیاتی نداشته باشد. بزرگترین بدهکاران مالیاتی ورزشی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال هستند که این بدهی ها هم مربوط به یک یا دو سال قبل نیست بلکه بعضی از آنها از سال ۷۲ تاکنون بدهکار ما هستند. برخی از بدهی ها هم با یکپارچه سازی و متمرکز شدن مشخص شده است.
وی یادآور شد: از یکسال قبل با ورزشکاران و باشگاه‌های آنها مذاکراتی برای پرداخت بدهی‌های مالیاتی آنها صورت گرفته است. البته برخی باشگاه‌ها با مشکل مالی روبرو هستند ولی ورزشکاران باید مالیاتشان را بپردازند. هنوز با برخی باشگاه‌های بزرگ مثل استقلال و پرسپولیس مشکل اساسی داریم و حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی استقلال و پرسپولیس است.

مالیات نهادها و بنیادها
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد پرداخت مالیات نهادها و بنیادها گفت: مالیات نهادها و بنیادها به حساب خاصی در خزانه واریز می شود. پیش از این، آستان مقدس براساس حکم امام راحل و مقام معظم رهبری از مالیات عملکرد معاف هستند، اما در حال حاضر براساس قانون جدید، شرکت‌های آستان مشمول پرداخت مالیات هستند و باید اظهارنامه بدهند و مالیات آنها به خزانه واریز شود. در اصلاح قانون مالیات‌ها و احکام جدید بنیادها و نهادها در حکم سایر مودیان هستند و مورد رسیدگی مالیاتی قرار می گیرند و پرداختی های آنها به خزانه می‌رود اما هدایا و نذورات ارائه شده به آستان‌ها مشمول مالیات نیستند.

وی، رقم ممنوع الخروجی‌های مالیاتی سال ۹۴ برای فعالیت‌های تولیدی در بخش مشاغل را ۱۰۰ میلیون تومان و برای فعالیت‌های‌های شغلی را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا