جای ترمیم مزد در بسته‌ی پیشنهادی دولت خالی است

[جای ترمیم مزد در بسته‌ی پیشنهادی دولت خالی است]

یک فعال صنفی کارگری معقتد است در بهترین حالت بسته پیشنهادی که به تازگی از سوی دولت برای تحریک تقاضا در نظر گرفته است به سود صاحبان سرمایه خواهد بود.

«عبداللـه وطنخواه» با اعلام این خبر گفت: امروز مهم‌ترین خواسته کارگران داشتن مزد کافی برای تامین مخارج زندگی و داشتن قدرت پس انداز است و آنچه که دراین بسته فراموش شده موضوع ترمیم مزد عقب نگهداشته شده کارگران است.

وی افزود: در بهتین حالت اگر بسته پیشنهادی دولت بتواند به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابد سیل نقدینگی به سمت کانون‌های سرمایه‌داری جاری خواهد شد و در این میان چیزی جز انبوهی از کالاهای مصرفی مستعمل نصیب کارگران نخواهد شد.

فعال صنفی کارگری گفت: اگر دولت فکری برای افزایش قدرت خرید مردم نکند در بهترین حالت مزدبگیران با اجاری بسته پیشنهادی به پیک نقدینگی برای موسسات پولی و مالی تبدیل خواهند شد.

وطن‌خواه در توضیح این مطلب گفت: دولت می‌خواهد برای پایان دادن به رکود ایجاد شده در بازار مصرف بصورت موقت ایجاد تحریک کند و برای این کار می‌خواهد با پرداخت تعهدات مالی خود و نیز فرصت پرداخت تسهیلات اعتباری مردم را به سمت خرید انبار کالاهای تولید شده بکشاند.

وی ادامه داد: اول آنکه بیشتر کالاهای موجود در بازارهای مصرف ایران را کالاهای خارجی وارد شده تشکیل می‌دهند و در مرحله دوم اینکه قرار است مزدبیگران علاوه بر مزد از تسهیلات مالی بانک‌ها نیز برای خرید این محصولات فروش نرفته استفاده کنند.

به باور عضو هیات مدیره مجمع نمایندگان کارگران استان تهران هرگز در چنین معادله‌ای پرداخت کنندگان تسهیلات و فروشندگان راضی به ارزان فروشی نیستند و در ‌‌نهایت این مزد بگیران هستند که باید با پرداخت بلند مدت اقساط بدهی تاوان این خواسته صاحبان سرمایه را پرداخت کنند.

وی بابیان اینکه چنین رویکردی بیشتر به سابقه اجرای سیاست‌های توصیه شده صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی در ایران نزدیک است، ادامه داد: خواسته حیاتی کارگران جبران قدرت خرید است و این امر تنها از طریق افزایش واقعی مزد و مزایا امکان پذیر خواهد بود.

وطن‌خواه گفت: اگر رویکرد دولت پیروی از سیاست‌های اقتصادی بازار آزاد نبود انتظار می‌رفت که حداقل بعد از توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها دولت از بسته ویژه‌ای که برای بازسازی صنایع فرسوده ایران و جبران معیشت عقب نگداشته شده کارگران طراحی کرده بود رونمایی می‌کرد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا