مستمری بازنشستگان بر مبنای میانگین ۲ سال آخر کار محاسبه می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مقرر کردند مستمری بازنشستگان بر مبنای میانگین ۲ سال آخر منتهی به پرداخت محاسبه شود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی شب گذشته و در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه، با ماده ۹۷ این لایحه با محوریت برقراری مستمری بازنشستگان برای تمامی بیمه شدگان صندوق بازنشستگی با ۱۵۹ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

در ماده ۹۷ لایحه مذکور آمده است؛ برقراری مستمری بازنشستگی برای تمامی بیمه شدگان صندوق های بازنشستگی (اعم از کشوری، لشکری، تامین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی دستگاه ها، نهادها و بانک ها) ۲ سال آخر منتهی به درخواست و برقراری مستمری بازنشستگی خواهد بود.

در جریان بررسی این ماده، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در اخطاری با استناد به بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی گفت: تبصره ۲ این ماده در حق کارگران تبعیض قائل شده است؛ چرا برای کارگران «ضابطه دریافت مابه التفاوت میزان کسور سهم کارفرما و کارگر به نسبت دستمزد واقعی و دستمزد اعلام شده از کارفرمای ذی ربط» گذاشته شده و برای دیگران چنین ضابطه ای وجود ندارد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این نماینده گفت: ضابطه تبصره ۲ ماده ۹۷ لایحه برنامه ششم، تبعیض در حق کارگران است چرا که برای کارکنان رسمی دولت این تبعیض وجود ندارد لذا اخطار وارد است.

در ادامه نمایندگان با حذف تبصره ۲ ماده ۹۷ لایحه برنامه ششم با ۱۴۴ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع موافقت کردند.

در تبصره ۲ حذف شده ماده ۹۷ آمده بود؛ درخصوص بازنشستگان تامین اجتماعی چنانچه نرخ رشد دستمزد اعلام شده در ۲ سال آخر بیش از نرخ رشد طبیعی باشد و این افزایش بدلیل ارتقاء شغل و تغییر کارگاه نباشد صندوق تامین اجتماعی نسبت به دریافت مابه التفاوت میزان کسور سهم کارفرما و کارگر به نسبت دستمزد واقعی و دستمزد اعلام شده از کارفرمای ذیربط اقدام می کند.

همچنین تبصره ۱ و ۳ این ماده به پیشنهاد رئیس مجلس شورای اسلامی حذف شد.

براساس تبصره ۱ حذف شده؛ درخصوص صندوق های لشکری، کشوری و سایر دستگاه‌های اجرائی، ملاک در سال آخر منتهی به بازنشستگی است.

همچنین تبصره ۳حذف شده نیز آمده بود؛ آئین نامه این ماده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا