چگونه برای افزایش حقوق مذاکره کنیم؟

دوشنبه گذشته، شرکتی با من تماس گرفت و به من شغلی را پیشنهاد کردند که از اواسط سپتامبر به دنبال آن بودم. با اینکه حقوق پیشنهادی آنها به نسبت سابقه و مهارت‌های من کم بود، اما این پیشنهاد را پذیرفتم چون چند ماه است بیکارم. قرار است دوشنبه آینده کار خود را آغاز کنم، اما هر چه بیشتر می‌گذرد، حقیقت بر من بیشتر آشکار می‌شود. تقریبا از تصمیم خودم پشیمان هستم. حقوق پیشنهادی آنها به طرز مضحکی پایین است. مبلغی که سایر شرکت‌ها برای همین‌جایگاه شغلی پرداخت می‌کنند، دست کم سالانه بیشتر از ۲۰ هزار دلار است.‌ای کاش قبل از آنکه این شغل را بپذیرم، برای افزایش حقوق با آنها مذاکره می‌کردم. به نظر شما آیا الان می‌توانم با آنها مذاکره کنم؟ اگر پاسخ مثبت است، چگونه پیشنهادم را مطرح کنم؟

پاسخ:

دوست عزیز، در حال حاضر نمی‌توانی از آنها درخواست افزایش حقوق کنی، اما وقتی مشغول به‌کار شدی و به مشکلی که آنها را وادار به استخدام یک نیروی جدید کرده پی بردی (Business Pain)، می‌توانی درخواست خود را مطرح کنی. می‌توانی همزمان به دنبال شغل جدید نیز بگردی.وقتی شغل خود را از دست می‌دهیم، هر پیشنهاد شغلی، مثل یک کورسوی نور در تاریکی است. به یاد داشته باش همه شرکت‌هایی که پرداخت‌هایشان پایین است لزوما بد نیستند. بعضی از آنها درباره میزان پرداخت‌ها اطلاعات ندارند یا توانایی پرداخت حقوق بالاتر را ندارند.

اگر جایگاه شغلی تو به تازگی ایجاد شده، آنها ممکن است ندانند حقوق شغل‌های مشابه چقدر است، اما نمی‌توانی جدول حقوق و دستمزد سایر شرکت‌ها را به آنها نشان دهی، چون به تو خواهند گفت: «ما از عهده چنین مبلغی برنمی‌آییم. به‌علاوه، تو حقوق پیشنهادی ما را پذیرفتی». حق با آنها است.

پیش از آنکه موضوع افزایش حقوق را با آنها مطرح کنی، باید ببینی ابعاد مشکلی که برایشان ایجاد شده چقدر است. اگر دیدی که حضور تو برای آنها حیاتی است و موفقیت‌شان بدون کمک تو ممکن نیست، به محض اینکه جای پای خود را محکم کردی، می‌توانی برای افزایش حقوق با آنها صحبت کنی، اما اگر احساس می‌کنی که مذاکره با آنها بی‌فایده است، خودت را به زحمت نینداز. رزومه خود را به‌روز کن و به دنبال یک کار بهتر بگرد. یکی از مهم‌ترین مهارت‌های قرن بیست و یکم این است که یاد بگیریم وقتی مشغول به‌کار هستیم، به دنبال شغل جدید بگردیم، البته جست‌وجوی کار جدید، یک فرآیند سخت و طاقت‌فرسا است. طی این فرآیند ممکن است ایده‌هایت را بدزدند یا با افرادی ملاقات کنی که شایستگی تو را ندارند، اما به مرور یاد می‌گیری که چگونه شغلی را انتخاب کنی که شایسته آن هستی. برای مذاکره برای افزایش حقوق چند نکته را در نظر داشته باش:

بدترین زمان برای درخواست افزایش حقوق، زمانی است که در جلسه سالانه ارزیابی عملکرد شرکت کرده‌ای. حقوق کارمندان معمولا سه ماه قبل از این جلسات بودجه‌بندی می‌شود. می‌توانی قبل از این زمان درباره میزان حقوقی که سایر شرکت‌ها برای یک شغل مشابه پرداخت می‌کنند تحقیق کنی و لیستی از نتایج تحقیقات خود را به مدیرت نشان دهی. اما او احتمالا باز هم درخواست تو را رد خواهد کرد. تو به یک ابزار قدرتمندتر نیاز داری و این ابزار، توانایی تو در حل مشکل سازمان است. به مدیرت یادآوری کن که چه توانایی‌هایی داری و اگر تو نباشی، مشکلات حل نشده چه هزینه‌هایی را برای او به دنبال خواهند داشت.

اگر می‌خواهی درخواست افزایش حقوق کنی، ابتدا باید ببینی که حضور تو در حل مشکل فعلی و مشکلات آینده سازمان چه تاثیری خواهد داشت. بسیاری از کارکنان نمی‌دانند که حضور آنها تا چه حد در سازمان تاثیرگذار است. به این منظور باید مشاهده کنی، گوش کنی و سوال کنی تا ببینی تاثیرات حضور تو در سازمان چیست. سپس از مدیر خود درخواست کن که در یک زمان مناسب با او ملاقات کنی. اگر از تو پرسید که درباره چه موضوعی می‌خواهی با او صحبت کنی، بگو: «می‌خواهم دورنمای شغلی‌ام را با شما در میان بگذارم تا ببینم با آن موافق هستید و آیا با اولویت‌های شما هم‌جهت است یا خیر.»

سپس این دورنما، یعنی اهداف و برنامه‌هایت و همچنین دستاوردهایت را در قالب پاورپوینت بنویس و در روز ملاقات، آن را به مدیر خود ارائه کن. تمام پروژه‌ها و وظایفت را به اهداف سازمان پیوند بده. به این ترتیب نیازی نیست که مستقیما بگویی: «من مجری اصلی برنامه‌های شما هستم.» آنچه در قالب پاورپوینت ارائه می‌کنی به‌طور غیرمستقیم این پیام را به مدیرت منتقل خواهد کرد، اما اگر واقعا در این سازمان احساس مفید بودن نمی‌کنی، بهتر است قبل از موضوع حقوق، این مشکل را حل کنی. تا می‌توانی تحقیق کن تا یک دورنمای بی‌عیب و نقص ارائه کنی. در پایان، یکی از صفحات آخر را به موضوع حقوق اختصاص بده و در آن مبلغ مورد نظرت را به عنوان حقوق درخواستی بنویس. در این جلسه نقش مشاوری را بازی می‌کنی که قصد دارد مشکل مشتری را حل کند و در عوض، دستمزدی دریافت کند. یکی از مشتریانم به نام آماندا از همین روش استفاده کرد. او مدیر خود را نسبت به نقش خود آگاه کرد. او با ارائه اطلاعاتی که پیش‌تر جمع‌آوری کرده بود، به مدیرش توضیح داد که چگونه طراحی کاتالوگ‌های آنلاین که ایده آماندا بوده، از نظر مالی به نفع سازمان بوده و پنجاه هزار دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده است.

البته هرگز نگفت: «حقوقم را اضافه کن وگرنه استعفا می‌دهم.» اما با توجه به شناختی که نسبت به خودش، مهارت‌هایش و تاثیرش بر سازمان داشت، می‌دانست که ارزش کارش بیشتر از حقوقی است که دریافت می‌کند. وقتی رئیس او متوجه شد که او از حقوقش ناراضی است، از او پرسید: «چه مقدار اضافه حقوق می‌خواهی؟» آماندا مبلغ مورد نظرش را گفت. مدیرش ابتدا این مبلغ را نپذیرفت چون فکر می‌کرد مدیران سطوح بالاتر، این درخواست را رد خواهند کرد. او سپس فایل پاورپوینت آماندا را به مدیرانش ارائه کرد و توانست رضایت آنها را جلب کند و حقوق آماندا نهایتا افزایش یافت. تو هم این روش را امتحان کن. امیدوارم نتیجه بگیری.

منبع: Forbes / نویسنده: Liz Ryan  مترجم: مریم مرادخانی

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا