حقوق،مزایا و شرایط بازنشستگی یک شغل پرخطر در چند کشور صنعتی دنیا

آتش‌نشانی دومین شغل پراسترس دنیاست. آتش‌نشان‌ها مانند کارگران معدن در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های تنفسی قرار دارند و خطر ابتلای آن‌ها به بیماری‌هایی مانند سرطان بیش از سایر شغل‌هاست. آتش‌نشان‌ها برای نجات جان دیگران، جان خود را به خطر می‌اندازند و از همین رو نرخ آسیب‌دیدگی و مرگ‌ومیر در این شغل در مقایسه با بسیاری از مشاغل پرخطر دیگر بالاست. به همین دلیل حقوق و مزایای بازنشستگی و ازکارافتادگی و همچنین بیمه درمانی و بیمه عمر آتش‌نشان‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. آتش‌نشان‌ها در مقایسه با شغل‌های دیگر ساعت کار رسمی بیشتری دارند و به طور متوسط ۴۵ ساعت در هفته کار می‌کنند. در مقابل دستمزد ساعتی آن‌ها با توجه به سطح مهارت و ریسک‌ها کم است. همچنین احتمال مرگ آتش‌نشان‌ها به دلیل موقعیت شغلی سه برابر دیگران است. در سال ۲۰۱۶ متوسط دستمزد آتش‌نشان‌ها در جهان ۴۵ هزار و ۹۷۰ دلار و متوسط سن بازنشستگی آتش‌نشان‌ها نیز ۵۵ سال بوده است.آمریکا، استرالیا، انگلیس، کانادا، فرانسه، فنلاند، آلمان، کره، ایتالیا، اتریش، جمهوری چک و کویت بالاترین دستمزدها را به آتش‌نشانان پرداخت می‌کنند.

حمایت آمریکایی‌ها از آتش‌نشان‌ها 

متوسط درآمد آتش‌نشان‌ها در آمریکا ۴۷ هزار و ۷۲۰ دلار در سال است. البته سطح درآمد آتش‌نشان‌ها در ایالت‌های مختلف با توجه به قوانین آن ایالت متفاوت است. به طوری که در ایالت‌هایی مانند نیوجرسی و کالیفرنیا درآمد آتش‌نشان‌ها به بیش از ۷۰ هزار دلار در سال می‌رسد و در واشینگتن و نیویورک نیز دستمزد سالیانه آن‌ها بیش از ۶۰ هزار دلار است. نرخ فوت آتش‌نشان‌ها حین کار، در ایالات‌متحده با توجه به وسعت این کشور و آتش‌سوزی‌های وسیع در جنگل‌ها بالاست. ح ادثه ۱۱ سپتامبر در آمریکا و فروریختن برج‌های دوقلو یکی از بالاترین رکوردهای مرگ آتش‌نشان‌ها هنگام انجام‌وظیفه را به ثبت رساند. در جریان این حادثه ۳۴۳ آتش‌نشان جان خود را از دست دادند.

مردم آمریکا به طور سنتی علاقه زیادی به آتش‌نشان‌ها دارند و دولت هم با پرداخت دستمزد و امتیازهای زیاد به افرادی که جان آن‌ها را نجات می‌دهند از آن‌ها حمایت می‌کند. به‌ویژه پس از حوادث تروریستی ۱۱ سپتامبر، میزان حمایت‌ها از آتش‌نشان‌ها بیشتر شده است. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ نرخ رشد شغل آتش‌نشانی در آمریکا به ۹ درصد برسد.

آتش‌نشان‌ها در آمریکا می‌توانند در ۵۵ سالگی بازنشسته شوند. ازجمله مزایای در نظر گرفته شده برای آتش‌نشان‌ها می‌توان به طرح تکمیلی بازنشستگی، طرح تکمیلی ازکارافتادگی و معلولیت و همچنین مزایای درآمد بازماندگان اشاره کرد. برای مثال در صورتی که آتش‌نشانی پیش از ۵۵ سالگی جان خود را از دست بدهد، همسر او به طور مادام‌العمر و فرزندانش تا ۱۹ سالگی حقوق و مزایا دریافت می‌کنند.

رضایت شغلی در استرالیا

تنها در ۵ سال گذشته استخدام در آتش‌نشانی‌های استرالیا ۲۷ درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود روند رشد شغل آتش‌نشانی در استرالیا ادامه داشته باشد. هنوز بسیاری از موقعیت‌های شغلی در این رشته خالی است و به همین دلیل دولت استرالیا آتش‌نشانی را در فهرست شغل‌های موردنیاز برای جذب مهاجران قرار داده است.

آتش‌نشان‌ها در این کشور به طور متوسط ۶۶ هزار و ۷۸۶ دلار استرالیا در سال دریافت می‌کنند. میزان تجربه نیز در افزایش حقوق تأثیر چشمگیری دارد. به نحوی که یک آتش‌نشان با بیش از ۲۰ سال سابقه کاری سالانه حدود ۱۰۰ هزار دلار استرالیا درآمد دارد. ۱۳ درصد از آتش‌نشان‌های استرالیا را زنان و ۸۷ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. ازجمله مزایای بهداشتی و درمانی که به آتش‌نشان‌ها تعلق می‌گیرد خدمات دندان‌پزشکی و چشم‌پزشکی است که با توجه به گران بودن این خدمات بدون بیمه، امتیاز مهمی به شمار می‌رود.

نکته جالب اینکه با وجود سختی‌های این شغل، اغلب افرادی که به‌عنوان آتش‌نشان در استرالیا مشغول به کار هستند از کار خود رضایت دارند و رضایت شغلی در این رشته در سطح مطلوبی قرار دارد. آتش‌نشان‌ها از خدمات بیمه درمانی و امتیازهای بازنشستگی برخوردارند و به طور سالیانه یارانه‌هایی دریافت می‌کنند که بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های زندگی آن‌ها را پوشش می‌دهد.

در استرالیا اتحادیه‌های متعددی برای حمایت از آتش‌نشان‌ها فعالیت می‌کنند که ازجمله آن‌ها می‌توان به اتحادیه آتش‌نشان‌های متحد استرالیا اشاره کرد. این اتحادیه‌ها علاوه بر ایجاد سیستمی منسجم برای حمایت از حقوق آتش‌نشان‌ها از طریق برگزاری سمینارها و چاپ نشریه‌های مختلف، نقش مهمی در اطلاع‌رسانی دارند.

بازنشستگی مناقشه‌برانگیز آتشنشان‌های انگلیسی

آتش‌نشان‌ها در انگلیس هفته‌ای ۴۲ ساعت شیفت دارند که معمولا بین دو روز شیفت صبح، دو روز شیفت شب و سه روز استراحت تقسیم می‌شود. البته سرویس‌های مختلف شیفت‌های متفاوتی دارند. یک آتش‌نشان تازه‌وارد در انگلیس سالانه ۲۲ هزار و ۱۷ پوند درآمد خواهد داشت و پس از پایان دوره کارآموزی این درآمد به ۳۰ هزار پوند می‌رسد. آتش‌نشان‌های باتجربه‌تر بین ۳۱ تا ۳۶ هزار پوند درآمد دارند و یک آتش‌نشان زبده که در سطح مدیریت فعالیت می‌کند، درآمدی بالغ بر ۵۶ هزار پوند در سال خواهد داشت. آتش‌نشان‌ها مبلغی را نیز به‌عنوان حق استخدامی دریافت می‌کنند که با توجه به تجربه و سال‌های خدمت بین ۲ تا ۳ هزار پوند در سال متغیر است.

سن بازنشستگی رسمی با حقوق و مزایای کامل برای آتشنشان‌های انگلیسی ۶۵ سال است که بسیاری از کارشناسان آن را واقع‌بینانه نمی‌دانند. آن‌ها می‌گویند با توجه به شرایط جسمی موردنیاز برای این شغل و همچنین آسیب‌هایی که آتش‌نشانان در طول فعالیت خود با آن‌ها مواجه هستند، سن بازنشستگی باید در این شغل به ۶۰ سال و پایین‌تر کاهش یابد.

قوانین مربوط به بازنشستگی آتش‌نشان‌ها در انگلیس همواره بحث‌برانگیز بوده و هر از چندی اعتراض‌های وسیع آتش‌نشان‌ها را به دنبال داشته است. با این حال دولت معتقد است یکی از سخاوتمندانه‌ترین پرداخت‌های بازنشستگی به آتش‌نشان‌ها را دارد. یک آتش‌نشان ۵۰ ساله با سابقه فعالیت ۳۰ ساله در این شغل پس از بازنشستگی حداکثر دوسوم آخرین حقوق خود را دریافت می‌کند.

بازار کار متوازن در کانادا

دستمزد ساعتی آتش‌نشان‌ها در کانادا با توجه به اینکه در چه استانی فعالیت می‌کنند و چقدر سابقه کار دارند بین ۳۰ تا ۵۰ دلار متفاوت است و حقوق سالیانه آن‌ها نیز بین ۶۰ تا ۷۵ هزار دلار برآورد می‌شود.
کارشناسان چشم‌انداز شغل آتش‌نشانی را در کانادا روشن ارزیابی می‌کنند و آمار و ارقام حاکی از آن است که در آینده قابل پیش‌بینی بازار کار آتش‌نشانی متوازن خواهد بود. در کانادا بیش از ۳۰ هزار آتش‌نشان فعال هستند و اغلب آن‌ها از شغل خود و آینده آن ابراز رضایت می‌کنند. نرخ اشتغال زنان در این رشته ۹ درصد و نرخ اشتغال مردان ۹۱ درصد است. آتش‌نشان‌ها در کانادا از مزایای بهداشتی و درمانی شامل چشم‌پزشکی و دندان‌پزشکی، پوشش بیمه‌ای کامل و خدمات بازنشستگی مطلوب برخوردار هستند.
نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا