نکات استاندارد حسابرسی ۵۶۰ (رویدادهای پس از تاریخ ترازنامه)

هدف

۱.هدف این استاندارد، ارائه استانداردها و راهنماییهای لازم درباره مسئولیت حسابرس نسبت به رویدادهای پس از تاریخ ترازنامه است.

۲.اصطلاح رویدادهای پس از تاریخ ترازنامه هم برای رویدادهایی بکار می رود که بین تاریخ ترازنامه و تاریخ گزارش حسابرس رخ می دهد و هم برای حقایق شناسایی شده پس از تاریخ گزارش حسابرس . این گونه رویدادها به دو گروه زیر طبقه بندی شده است :

الف) رویدادهایی که شواهد بیشتری را درباره شرایط موجود در تاریخ ترازنامه فراهم می کند و ب) رویدادهایی که بیانگر شرایطی است که پس از تاریخ ترازنامه ایجاد شده است.

رویدادهای بین تاریخ ترازنامه و تاریخ گزارش حسابرس

۳.روشهای مورد استفاده برای شناسایی رویدادهای پس از تاریخ ترازنامه که مستلزم افشا یا تعدیل در صورتهای مالی است ، در نزدیک ترین زمان ممکن به تاریخ گزارش حسابرس اجرا می شود و معمولا شامل موارد زیر است :

الف) بررسی روشهای مدیریت برای حصول اطمینان از شناسایی رویدادهای پس از تاریخ ترازنامه ،

ب) مطالعه و بررسی صورتجلسات مجامع عمومی صاحبان سهام ، هیات مدیره و کمیته های هیات مدیره (مانند کمیته حسابرسی وکمیته اجرایی هیات مدیره ) که پس از تاریخ ترازنامه برگزار شده است و پرس وجو درباره مطالب مورد بحث در جلساتی که صورتجلسه آن هنوز آماده نشده است ،

پ) مطالعه و بررسی آخرین صورتهای مالی میان دوره ای واحد مورد رسیدگی و در صورت لزوم ، بودجه ، جریان وجوه نقد براوردی و سایر گزارشهای مرتبط مدیریت ،

ت) پرس وجو از مشاورین حقوقی واحد مورد رسیدگی یا بهنگام کردن تاییدیه دریافتی از آنان در ارتباط با دعاوی حقوقی له و علیه واحد مورد رسیدگی و

ث) پرس وجو از مدیریت درباره رویدادهای پس از تاریخ ترازنامه که می تواند بر صورتهای مالی اثر گذارد.

۴. در مواردی که یکی از اجزای واحد مورد رسیدگی ، مانند بخش ، شعبه یا شرکت فرعی آن توسط حسابرس دیگر رسیدگی می شود، حسابرس (اصلی ) باید روشهای حسابرسی آنان را درباره رویدادهای پس از تاریخ ترازنامه بررسی کند و لزوم آگاه کردن آنان را از تاریخ مورد نظر برای ارائه گزارش خود، مورد توجه قرار دهد .

۵. در مواردی که حسابرس از رویدادی پس از تاریخ ترازنامه آگاه می شود که صورتهای مالی را به گونه ای با اهمیت تحت تاثیر قرار می دهد باید چگونگی انعکاس آن در صورتهای مالی و کفایت افشا درباره آن را ارزیابی کند.

رویدادهای شناسایی شده پس از تاریخ گزارش حسابرس و پیش از انتشار صورت های مالی

۶. حسابرس نسبت به اجرای روشها و پرس وجو درباره صورتهای مالی ، پس از تاریخ گزارش خود مسئولیتی ندارد . مسئولیت آگاه کردن حسابرس از رویدادهای موثر بر صورتهای مالی که در فاصله بین تاریخ گزارش حسابرس و تاریخ انتشار صورتهای مالی رخ می دهد، به عهده مدیریت واحد مورد رسیدگی است .

۷. چنانچه حسابرس پس از تاریخ گزارش خود اما پیش از انتشار صورتهای مالی ، از رویدادهایی آگاه شود که می تواند صورتهای مالی را به گونه ای با اهمیت تحت تاثیر قرار دهد باید ضرورت تعدیل صورتهای مالی را ارزیابی کند ، موضوع را با مدیریت واحد مورد رسیدگی در میان گذارد و هر اقدام دیگری را که در شرایط موجود ضروری تشخیص می دهد، به عمل آورد.

۸. در صورت تعدیل صورتهای مالی توسط مدیریت به دلیل رویدادهای پس از تاریخ ترازنامه ، حسابرس باید روشهای حسابرسی مورد نیاز در شرایط موجود را اجرا و گزارش جدیدی درباره صورتهای مالی تعدیل شده ، صادر کند . تاریخ گزارش جدید حسابرس نباید پیش از تاریخ امضا یا تایید صورتهای مالی تعدیل شده باشد.

۹. در مواردی که حسابرس به ضرورت تعدیل صورتهای مالی اعتقاد دارد، اما مدیریت از تعدیل آن خودداری کند و گزارش حسابرس هنوز به واحد مورد رسیدگی ارائه نشده باشد، باید نظر مشروط یا مردود ارائه شود. در چنین شرایطی ، اجرای روشهای حسابرسی مورد نیاز برای شناسایی سایر رویدادهای احتمالی بعد از تاریخ گزارش حسابرس ضرورت ندارد و می توان با موضوع از طریق تاریخگذاری دوگانه گزارش حسابرس ، برخورد کرد.

۱۰. در مواردی که حسابرس به ضرورت تعدیل صورتهای مالی اعتقاد دارد، اما مدیریت از تعدیل آن خودداری کند و گزارش حسابرس به واحد مورد رسیدگی ارائه شده باشد، حسابرس باید به مسئولین اصلی اداره امور واحد مورد رسیدگی (عموماً، هیات مدیره )، هشدار دهد که از انتشار صورتهای مالی و گزارش حسابرس خودداری کنند . با این وجود ، اگر صورتهای مالی و گزارش حسابرس منتشر شود، حسابرس باید اقدامات لازم را برای جلوگیری ازاتکا به گزارش خود، انجام دهد. اقدامات حسابرس (حسب مورد، اعلام به مجامع عمومی صاحبان سهام ، بورس اوراق بهادار، اعتبار دهندگان اصلی و سایر گیرندگان شناخته شده صورتهای مالی حسابرسی شده ) با توجه به اختیارات و مسئولیتهای قانونی و توصیه های مشاور حقوقی حسابرس صورت می گیرد.

منبع/نویسندگان» غلامرضایی – کاظمی

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا