اجرای IFRS، مشکل اما امکانپذیر

رئیس سازمان حسابرسی گفت: اگر اطلاعات در محیط غبارآلود باشد انتظار شفافیت کامل از IFRS را نباید نداشته باشیم. به گزارش اخبار حسابداری ایران، اکبر سهیلی پور امروز در همایش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS و نقش آن در ارتقای شفافیت بازارهای مالی افزود: باید بسترهای اطلاعات را شفاف کنیم و افشای اطلاعات به ما شفافیت را می دهد. رییس سازمان حسابرسی ادامه داد: مرکز پژوهش ها شش کتاب IFRS تهیه کرده و کار ترجمه اولیه را نیز شروع کرده ایم که با اجرای برجام و رفع نسبی تحریم ها قرار داد با آنها منعقد شد و سازمان توانست مجوزهای لارم را در این رابطه اخذ کند.

وی ادامه داد: همچنین رییس کل بانک مرکزی اصرار داشت که این امر اجرایی شود و صورت های مالی سال ۹۵ بر اساس آن در نظر گرفته شود و بر همین اساس بخش تلفیق در این امر دیده شده است.

سهیلی پور تصریح کرد: بر اساس IFRS و در تلفیق مشکل مالیاتی وجود ندارد؛ اما ارزیابی ها بر اساس اطلاعات بر اساس شواهد نیست و امیدواریم بتوانیم برای ارزیابی ها اطلاعات متقن پیدا کنیم.

وی گفت: بسیاری از کشورها تلفیق را در نظر گرفته بودند و در هر حال تهیه صورت های مالی تلفیقی از سال ۹۵ برای شرکت ها بر اساس IFRS در نظر گرفته شد و هم اکنون ۳۳ استاندارد ترجمه شده و امیدواریم مابقی استانداردها نیز ترجمه شود.

وی تصریح کرد: IFRS با بکارگیری ارزش منصفانه به دلیل نبود بازار دقیق و شفاف ممکن است با مشکلاتی مواجه شود و البته ناگفته نماند که از سال ۸۸ اجرای استانداردهای بین المللی به راحتی اجرا شد و می توانیم عملکرد حسابدارها را در این زمینه در نظر بگیریم.

رئیس سازمان حسابرسی اظهارداشت: اجرای IFRS راحت نیست؛ اما شدنی است و با تهیه کتاب و بکارگیری می توانیم مشکل انتقال را حل کنیم.

وی گفت: حسابرس ها در حال حاضر بر اساس قانون تجارت ۱۳۴۷ در حال فعالیت هستند و حال از آنها انتظار می رود از حسابرس هایی که با این قانون کار می کنند هم اکنون معجزه کنند.

نرم‌افزار جامع مالی و اداری ویژن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا